user icon
user icon

Cyril Abiteboul: "Mijn schuld dat Ricciardo naar McLaren vertrekt"

  • Gepubliceerd op 13 okt 2020 15:37
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Cyril Abiteboul zegt dat hij zichzelf de schuld geeft van het verlies van Daniel Ricciardo aan McLaren voor 2021. Als één van de topcoureurs van de sport besloot Ricciardo om na 2018 Red Bull te verlaten voor een sensationele overstap naar het Renault-fabrieksteam, maar slechts twee jaar later zet hij opnieuw; dit keer naar McLaren.

Op de Nurburgring eindigde de combinatie Renault-Ricciardo eindelijk op het podium, wat betekent dat teambaas Abiteboul nu een luchtige belofte aan de Australische coureur moet nakomen om zijn eerste tatoeage te krijgen. De Fransman kijkt uit naar naar zijn weddenschap om die in te lossen.

Tegen L'Equipe zei Abiteboul: "Het is een geweldig gevoel. Het is een lange weg die we hebben afgelegd en we hebben een belangrijke stap gezet. We hebben het eigenlijk al een hele tijd zien aankomen."

Ricciardo deed Abiteboul verdriet

Hoewel Ricciardo nu aan het brainstormen is over de ideeën voor een tatoeage voor zijn huidige baas, geeft Abiteboul zelf toe dat hij met dubbele gevoelens rondloopt. Naast het 'heerlijke gevoel' van de derde plaats en de opmars van zijn team is er ook verdriet.

"Ik ben verdrietig. Het deed mij enorm veel verdriet toen hij aankondigde te zullen vertrekken, want deze winter voelde ik dat de auto potentieel had. De pandemie zette alles op stop, maar ik geef mezelf de schuld dat ik Daniel niet heb kunnen laten zien wat het ware potentieel van ons project was."

Renault, dat in 2021 Alpine wordt, vervangt Ricciardo door voormalig tweevoudig teamkampioen Fernando Alonso.

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Ik begrijp de teleurstelling van Cyril Abiteboul wel, Daniel Ricciardo is wel een topper en of Alonso dat nog is moeten we nog maar zien.
    Ik vrees dan ook dat de bijdrage van Alonso vooral symbolisch is en niet omdat hij nog steeds snel is of de auto verder kan ontwikkelen. Mijn beeld is dat Alonso nog nooit mee heeft geholpen aan het door ontwikkelen van een auto. Hij kon erg snel rijden in een auto zoals die op dat moment was, maar geen feedback geven om de auto sneller te maken.

    • + 8
    • 13 okt 2020 - 16:05
    • Precies dat!

      • + 1
      • 13 okt 2020 - 16:07
    • Ik denk dat Alonso nog weinig aan snelheid ingeleverd heeft. Hij lijkt mij typisch zo'n coureur die een erg lange houdbaarheidsdatum heeft en steeds maar niet ouder lijkt te worden.
      We gaan het zien! Normaal ben ik niet zo'n fan van oude coureurs die (te) lang door blijven gaan maar voor Alonso maak ik een uitzondering.

      • + 5
      • 13 okt 2020 - 16:27
    • Sommigen coureurs ogen inderdaad onverslaanbaar door ouderdom. Raikkonen is ook zo'n coureur. Schumacher had dat ook. Maar als je nu werkelijk kijkt wat Schumacher presteerde op zijn latere leeftijd en wat Raikkonen nu presteert, dan is het geen schim van hoe de coureurs op hun top waren.

      In andere klassen kan je vaak wat langer doorgaan en goed meekomen. Sato wint ook nog steeds de Indy 500. In dat soort klassen is vooral ervaring heel belangrijk. Formule 1 verandert juist constant waardoor ervaring minder zwaar weegt.

      Ik vrees dat Alonso heel erg zal tegenvallen.

      • + 3
      • 13 okt 2020 - 16:45
    • Het ligt er maar net aan wie er achter de tekentafel zit en hoe snel die begrijpen wat er nodig is. Bij Renault ging dat prima, is ie als testcoureur nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de auto. Hij kan ook altijd een goede setup vinden. Iemand die een wagen niet begrijpt kan dat niet. Misschien worden ontwerpers lui als ze een coureur hebben die met een problematische wagen overweg kan?
      Kijk maar bij RBR. Slaan ze steeds de plank mis aan het begin van het seizoen en kan er maar een van de rijders overweg met dat ding en wordt t het steeds net niet.

      • + 0
      • 13 okt 2020 - 23:36
    • @Nitro Of Ricciardo zoveel feedback geeft is ook nog maar de vraag. Bij RBR scheen dat ook allemaal wel tegen te vallen de laatste jaren van hem.
      Misschien dat RIC een paar trucjes van RBR meegenomen heeft naar Renault, maar goed.
      Abiteboul is voornamelijk teleurgesteld in zichzelf omdat hij RIC in beginsel alleen maar van RBR wilde weghalen, maar verder geen plannen met hem had en het wel best vond dat RIC weer vertrekt.
      Maar inmiddels wordt het hem duidelijk dat RIC beter is dan Ocon.

      • + 0
      • 14 okt 2020 - 10:21
  • Rimmer

    Posts: 7.904

    Het eerste jaar met Danny was gewoon slecht. Ondanks alle beloften en data was die auto ruk.
    Dat Danny het niet heeft afgewacht en gretig op de samenwerking met Seidl en Mercedes inging was niet meer dan logisch. In de huidige McLaren had Danny ook allang een podium gepakt. Hij is veel beter dan Carlos en dat zullen ze volgend jaar ook gaan zien.
    Cyril heeft gelukkig Fernando om op terug te vallen en die heeft de gretigheid wat verlies aan snelheid te compenseren. Bovendien geeft Ocon een perfecte graadmeter zodat we volgend jaar exact weten hoe goed Alonso nog is. Maar als ik Cyril was geweest dan had ik liever de samenwerking met Danny verlengt dus ik snap zijn teleurstelling. Vanuit Danny’s oogpunt was ik ook naar McLaren gegaan. Seidl is de “coming man” en Mercedes zal nog jaren de beste motor blijven. McLaren is volgend jaar het derde team en in 2022 zullen ze heel dicht bij de top komen. Het zit daar goed.

    • + 2
    • 13 okt 2020 - 16:06
    • RBH2019

      Posts: 2.594

      En misschien zelfs wel het tweede team! Dat zou ook mooi zijn.

      • + 1
      • 13 okt 2020 - 16:09
    • Ik denk dat niemand de overstap naar McLaren had kunnen tegenhouden, zo gauw toen bekend werd dat daar Mercedes motoren in kwamen was het makkelijk te raden.
      Ric wilde na RBR al héél graag richting Mercedes, nu kan hij in elk geval met de top motor rijden, nu maar hopen dat het chassis en de rest even goed is, dan zou die zomaar voorin mee kunnen strijden.

      • + 1
      • 13 okt 2020 - 16:19
    • JV fan

      Posts: 2.016

      Weet niet of Mclaren volgens jaar het derde team is, ze verliezen flink wat tokens door de overstap op Mercedes motoren, en ze hebben een flinke lening die terug betaald moet worden..

      • + 0
      • 13 okt 2020 - 18:21
    • Hij heeft vooral gemikt op 2022. Dat jaar zullen de motoren nog meer de doorslag geven door het gebrek aan downforce. Echter had Ricciardo ook niet kunnen weten dat de Renault motor stukken beter zou zijn dan vorig jaar. Echter wil Mclaren de rest van de aandrijflijn zoals de versnellingsbak zelf maken net als Williams en dat kan ze nog wel eens op gaan breken. Die onderdelen werken nogal nauw samen. Het blijft dan ook een gok voor 2022.

      • + 0
      • 13 okt 2020 - 20:48
  • Skimi

    Posts: 434

    Niet om de feeststemming te drukken maar dit podium is toch geflatteerd? Doe bottas ervoor en nog de 2 ferrari's die 'toevallig' een minder jaarje hebben en het was gewoon weer plek 7. Goed, er valt af en toe iemand uit de top 6 en dan is plek 5 of 4 al geweldig. Laten we de boel niet hypen, ze reden op 50 seconden toen de safety car kwam.

    • + 1
    • 13 okt 2020 - 16:31
    • Denk niet dat het vanzelfsprekend is dat Ferrari er volgend jaar voor staat. Ferrari heeft in het gehele hybride tijdperk nooit een (legale) goede aandrijflijn gehad. Honda die veel later is ingestapt heeft zelf de betere aandrijflijn. Met het verdwijnen van Honda kan er ook weer gelegenheid ontstaan voor Ferrari. Ik zou mijn geld er echter niet opzetten. ;-)

      • + 0
      • 13 okt 2020 - 16:54
    • Dus de podia van Williams in 2014 zijn ook geflatteerd? Zo kan je alles wel minder waarde geven dan het is. Bij mij is een podium een podium. Iets dat dit jaar door 7 teams is behaald. Ieder heeft daarvan waarde. Je moet er zijn om te profiteren van onregelmatigheden

      • + 5
      • 13 okt 2020 - 17:07
    • Maar de safety car kwam juist wel en daardoor werd die 50sec teniet gedaan, daar gaat het om. "Als" telt dan niet meer. Dit is wat er daadwerkelijk gebeurt is en daar heet Ric van geprofiteerd. Podium is absoluut verdient. Niks aan af te dingen. Pech van anderen is niet de schuld van degene die ervan profiteren en een plekje opschuiven. Dit seizoen is echt genieten met alle gekke races die we gehad hebben.

      • + 2
      • 13 okt 2020 - 20:12
    • VestAan

      Posts: 250

      Ik denk dat Masi ook expres de echte safety car uit het vet trekt om de spanning weer kunstmatig wat op te krikken.

      • + 0
      • 13 okt 2020 - 23:40
  • Abiteboul die zichzelf ergens de schul van geeft: dat ik dit nog mag meemaken!

    • + 1
    • 13 okt 2020 - 22:19
  • LimboF1

    Posts: 4.528

    Als McLaren geen Mercedes motoren had gekregen, dan was de kans heel groot dat hij bij Renault was gebleven, dus eigenlijk is Mercedes het schuld dat hij vertrekt. Maar van een kant ook logisch en ook een goede zet van Ricciardo, McLaren gaat naar mijn idee echt voor de podiums meedoen komend jaar.

    • + 0
    • 14 okt 2020 - 07:21

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
27 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar