user icon
user icon

Provincie gevraagd om op te treden tegen Circuit Zandvoort

  • Gepubliceerd op 19 mei 2020 15:58
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

De Partij voor de Dieren heeft de provincie Noord-Holland verzocht om op te treden tegen het circuit van Zandvoort. Aanleiding hiervoor is een gestorte asfaltlaag die als ondergrond voor een tijdelijke tribune bij de Grand Prix van Nederland moest gaan dienen. Voor de tijdelijke tribune was wel een vergunning verleend, maar het storten van asfaltbrokken behoorde niet tot de afspraken.

Stichting Natuurbelang stelde dit vorige week aan de kaak en de Partij voor de Dieren in Noord-Holland haakt daar nu op in. "Door het storten van asfaltbrokken wordt het straks geen leefgebied, maar een gifgebied", zegt de partij volgens NHnieuws.nl. De fractie in de Provinciale Staten verwacht dat de provincie het circuit dwingt om de schade aan de natuur te herstellen.

Volgens Stichting Natuurbelang heeft Circuit Zandvoort over een groot oppervlak asfaltbrokken gestort die als verharde ondergrond moeten dienen voor die tijdelijke tribunes. Daarmee zijn delen van het leefgebied van de beschermde zandhagedis en rugstreeppad definitief vernietigd. Dat is in strijd met de ontheffing van de milieuvergunning, aldus de natuurorganisatie.

Reacties (22)

Login om te reageren
  • sailor

    Posts: 9.177

    Noord-Holland moet dus gaan optreden , welke muziek krijgen we te horen van Noord-Holland ;-)

    • + 1
    • 19 mei 2020 - 16:02
    • Roy

      Posts: 2.172

      Vanwege de decibel norm mogen ze niet harder optreden.....

      • + 3
      • 19 mei 2020 - 16:17
    • Noord-Holland? Amsterdamse smartlap of volendamse palingsound

      • + 1
      • 19 mei 2020 - 17:51
    • Alles beter dan die "lil kleine" die gepland was.
      Wat een eng mannetje! Brr...

      • + 1
      • 20 mei 2020 - 00:03
  • vPutten

    Posts: 358

    Als het circuit inderdaad over de schreef is gegaan dan verdienen ze een meer dan stevige terechtwijzing.

    • + 7
    • 19 mei 2020 - 16:16
    • Inderdaad. veel milieuclubs slaan door in hun pogingen de natuur te beschermen. Maar dumpen van asfaltbrokken terwijl er prima alternatieven zijn is natuurlijk een slecht idee. Snap ook niet dat Zandvoort dit gedaan heeft (als het überhaubt zo is) terwijl ze weten dat ze onder een vergrootglas liggen.

      • + 4
      • 19 mei 2020 - 16:25
  • is er überhaupt overleg geweest met de zandhagedis en rugstreeppad? Wie weet hebben die beestjes ook liever een asfaltlaag, tenminste geen vuile pootjes meer

    • + 4
    • 19 mei 2020 - 16:19
    • Reno

      Posts: 1.537

      Er is helemaal geen overleg geweest met ons hagedissen en padden.
      We worden genegeerd.
      En dat met zo'n bril op.......
      Bah.

      • + 0
      • 19 mei 2020 - 16:28
    • Mmmm, ik vraag me af wie er strepen op die pad heeft gemaakt, zal die hagedis er meer van weten?
      Ik denk dat het gewoon 'n grapje is van die twee.....om te lachen zeg maar.

      • + 3
      • 19 mei 2020 - 16:48
    • ik denk dat het een soort camouflage is voor als de rugstreeppad op het zebrapad loopt

      • + 0
      • 19 mei 2020 - 16:54
    • Reno

      Posts: 1.537

      Nou snap ik die streep op mijn rug, ingang pitsstraat.
      Als het maar geen "flotsssshhh" wordt dan onder een medium band.

      • + 0
      • 19 mei 2020 - 18:01
    • Kubica

      Posts: 3.585

      De zebrapad is in ieder geval voor asfalt..

      • + 2
      • 20 mei 2020 - 08:51
  • Roodkapje

    Posts: 52

    Dat lijkt mij een milieudelict. Dat wordt een stevige prent!

    • + 0
    • 19 mei 2020 - 16:45
  • Toter Wolf

    Posts: 35

    Bril trek de knip maar........of weet die weer een achteruitgang.

    • + 0
    • 19 mei 2020 - 17:06
  • Hebben die azijnpissers weer wat gevonden?

    • + 1
    • 19 mei 2020 - 17:32
    • Kan de provincie wat doen aan die dieren die in mijn tuin schijten?

      • + 1
      • 19 mei 2020 - 17:34
    • vPutten

      Posts: 358

      Dat dieren dat zo feilloos aan kunnen voelen hè.

      • + 3
      • 19 mei 2020 - 18:01
    • Reno

      Posts: 1.537

      Je tuin onteigenen?

      • + 3
      • 19 mei 2020 - 18:02
  • Ik had ergens anders een week of 2 ook al wat gehoord hierover.

    Daar begreep ik het verhaal net iets anders:
    Men heeft op een bepaald deel de duinen verhard met asfalt. Volgens de vergunningen en regels moet dat deel asfalt elk jaar na de GP weggehaald worden. En dan mag het vooraf aan de volgende GP weer opnieuw gelegd worden.

    Echter, de milieu organisaties zijn het niet eens met het type asfalt wat nu geplaatst is i.v.m. een ka-verwekkende stof die er in zal zitten die uit het asfalt kan komen bij o.a. regenval. Dit zal de natuur dan aantasten. Daarbij zijn ze bang dat wanneer er na de sloop na elke GP teveel brokstukken kunnen achterblijven, of zelfs als ondergrond gebruikt zullen worden.

    Ik kan het fout hebben, maar zo heb ik het begrepen vanuit enkele die hier meer over zouden moeten weten gezien hun functie en positie in hun werk in Zandvoort.

    Er lijken dus 2 delen te zijn in het verhaal. De huidig gelegde laag zou een bepaalde stof hebben, en dus is het asfalt niet volgens de voorschriften vsn de vergunning, en er is aanname dat er bij sloop te veel achter zal blijven.

    • + 1
    • 19 mei 2020 - 20:53
    • Als dat zo is is dat een typisch voorbeeld van debiele polderpolitiek.. Mogen asfalteren onder voorwaarden dat je het weer weghaalt en dat proces dan elk jaar mogen herhalen en dat alles om zogenaamd de natuur te beschermen.. Totaal nutteloos..

      • + 0
      • 20 mei 2020 - 04:52
    • Mette

      Posts: 118

      Nou, nee, is meer debiel van de organisatie. Die komen met plannen. overheid keurt ze goed. Een ambtenaar gaat niet als architect aan tafel zitten om te zeggen wat je moet doen.

      • + 0
      • 20 mei 2020 - 08:02
  • greinsje

    Posts: 57

    Dat die 10 zandhagedissen als die er uberhaubt al zitten maar snel mogen uitsterven.

    • + 0
    • 20 mei 2020 - 03:24

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar