user icon
user icon

Mario Isola: "Teams kunnen niet tegen 18-inch band voor 2021 stemmen"

  • Gepubliceerd op 02 feb 2020 09:31
  • comments 9
  • Door: Brick van Boxtel

Formule 1-teams kunnen in tegenstelling tot afgelopen jaar de introductie van 18-inch voor het 2021-seizoen niet tegenhouden. Dat bevestigde Mario Isola, het hoofd van de Formule 1 en racetak van Pirelli.

Pirelli probeerde in 2019 een tussentijdse versie uit, die tussen de huidige en 2021-band lag. De Italiaanse bandenleverancier had de banden ontwikkeld voor 2020, maar stuitte op stevige kritiek van coureurs en teams. Tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten kregen de teams al twee sets van de band die in 2020 geïntroduceerd had moeten worden, maar daar werd over het algemeen negatief op gereageerd. De teams stemde tegen de 2020-band, daarom worden dit seizoen dezelfde banden als in 2019 gebruikt.

Isola vertelde dat eenzelfde scenario niet mogelijk is met betrekking tot de introductie van de 18-inch banden voor het 2021-seizoen. Elk team is al overeengekomen om een testauto aan Pirelli te leveren om de banden tussentijds te testen. "Er is geen kans om terug te gaan naar de 13-inch banden”, vertelde Isola aan Motorsport-Total. “De technische reglementen van 2021 zijn opzettelijk geschreven om de overgang naar 18-inch te begeleiden, zo kunnen de teams niet tegenstemmen.”

De eindverantwoordelijke voor de Formule 1-banden van Pirelli vertelde ook dat geen enkel team tegen de 18-inch banden is. "We hebben drie tests uitgevoerd in 2019 en de eerste feedback over de 18-inch banden was positief, dus ik verwacht dit jaar geen verrassingen”, zei hij.

Hij onthulde dat Renault in september op het Franse Paul Ricard meer dan 200 ronden op de 18-inch banden had gereden zonder incidenten. "Wanneer alles nieuw is, verwacht je meestal een probleem. We beleefden echter een probleemloze eerste test.”

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Ik blijf mixed-feelings hebben over de invoering van de 18" wielen...
    Aan de ene kant is het begrijpelijk want in de huidige tijd rijdt zelfs je schoonmoeder op 18" rond.
    Aan de andere kant hebben de 13" velgjes een grote historische waarde verkregen vanwege de typische uitstraling van vele generaties F1 bolides.
    Ach, het zal even wennen worden.
    We hebben het vaker meegemaakt;
    de gegroefde banden, kleinere achterspoilers, grotere voorspoilers, de verfoeide getrapte neuzen en natuurlijk de fameuze teenslipper... uh... halo!
    Even doorbijten dus, maar we wennen er uiteindelijk wel weer aan.

    • + 0
    • 2 feb 2020 - 10:35
    • Beri

      Posts: 2.743

      Als ik op de parkeerplaats hier om de hoek kijk, zie ik maar 3 auto's met velgen met een 18 inch of grotere diameter. En 13 auto's met een mindere diameter.
      Misschien zijn die 3 auto's van jouw oma?

      • + 0
      • 2 feb 2020 - 13:11
    • Ik weet niet wat mijn oma in dit verhaal van doen heeft (?) maar zij rijdt nog op 13" wielen. (brommobiel)
      Hoeveel 13 inch wielen heb je op diezelfde parkeerplaats geteld?

      • + 0
      • 2 feb 2020 - 15:56
  • En alwéér komt mijn reactie niet door!?!

    • + 0
    • 2 feb 2020 - 10:36
  • Pappous

    Posts: 846

    Het zou zo wie zo een goede zaak zijn dat de teams veel minder invloed op de regelgeving zouden krijgen. Zou denk ik heel veel gezeur en enkel voor eigen parochie prediken voorkomen.

    • + 3
    • 2 feb 2020 - 12:37
  • Ik ben blij dat de banden voor dit jaar hetzelfde blijven als vorig jaar. Laatste jaar met deze regels dus hoe meer gelijk blijft, hoe dichter op elkaar de teams kunnen komen.

    • + 1
    • 2 feb 2020 - 13:38
    • Eens, maar dat maakt de verschillen in 2021 wel weer groter.

      • + 0
      • 2 feb 2020 - 19:25
    • Precies. Schone lei. De boel omgooien. Dat moet om de zoveel jaar. En dan weer naar elkaar toe groeien. Ik hoop op verrassingen in 2021.

      • + 1
      • 2 feb 2020 - 20:20
  • LimboF1

    Posts: 4.328

    Ik weet nog niet wat ik van de 18 inch wielen moet vinden. Ze zullen mooi ogen oo de auto’s, daar ben ik wel zeker van. Maar het gaat niet om het oog als de prestaties achterblijven. 18inch lage banden geven niet echt mee en het zal nog stugger worden voor de coureurs, bepaalde banen zullen voor zere billen gaan zorgen.
    Ik blijf Pirelli toch een leverancier die al uit de F1 had moeten verdwijnen, de banden zijn het gewoon niet. Er geen bandenleverancier geweest die zovaak de plank mis heeft geslagen als Pirelli. Michelin heeft het een keer voor elkaar gekregen en heet bleef ook bij eenmalig. Het word echt tijd voor een echte banden leverancier of een banden oorlog.

    • + 1
    • 2 feb 2020 - 23:51

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar