user icon
user icon

Bleekemolen: "Door Max Verstappen zijn ze in Amerika Formule 1 gaan kijken"

  • Gepubliceerd op 30 dec 2019 10:42
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

De Formule 1 kan in de Verenigde Staten niet tippen aan de populariteit van de IndyCar en NASCAR. Toch lijkt daar een klein beetje verandering in de komen en volgens Jeroen Bleekemolen komt dat grotendeels door Max Verstappen.

De Amerikaanse autosportfans zijn van oudsher vooral bezig met de NASCAR en IndyCar Series, de twee autosportklasses die hun uitvalsbasis in de Verenigde Staten hebben. De Formule 1 heeft al 41 keer een Grand Prix gereden in het land, maar desondanks is het nooit gelukt om echt vaste voet aan de grond te krijgen. De entree van Verstappen heeft echter voor een verandering gezorgd, zo benadrukt Bleekemolen.

"Het is eigenlijk heel apart: ze geven daar niets om de Formule 1, maar Max valt toch op. Omdat ik Nederlander ben, begint iedereen altijd meteen over Max. Door hem zijn mensen in de Verenigde Staten echt de Formule 1 gaan kijken. Iedereen kent Verstappen. Hij zet de sport daar echt op de kaart en dat is mooi om te zien", vertelt de sportscar-coureur in RTL GP Magazine.

Jos Verstappen tijdens eigen races bezig met Max

In hetzelfde programma vertelt Bleekemolen, zoon van voormalig Formule 1-coureur Michael Bleekemolen, een mooie anekdote over Jos Verstappen. De twee coureurs reden in 2008 samen mee tijdens de 24 uur van Le Mans, waarbij ze uiteindelijk winnaar werden in de LMP2-klasse. Toch was Verstappen senior gedurende de race met heel andere dingen bezig dan zijn eigen wedstrijd.

"Jos was continu bezig met de kartwedstrijden van Max, die op dat moment net begonnen was met racen. Dat vond Jos veel belangrijker dan de races waaraan hij zelf meedeed. Zelfs tijdens de race was hij bezig met de wedstrijd van Max en over de boordradio vroeg hij 'hoeveelste is Max geworden?'. Dat zal ik nooit meer vergeten."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • MCL34

    Posts: 415

    Die ervaring heb ik dan weer niet. De F1 leeft niet echt in de VS. De F1 volgers die ik daar ken volgen F1 al jaren. Niet door Max

    • + 2
    • 30 dec 2019 - 10:57
    • MauZ

      Posts: 337

      Denk dat Bleekemolen de nieuwe kijkers in de States bedoeld. Trouwe volgers zitten overal... 😉

      • + 0
      • 30 dec 2019 - 11:02
    • Jep, zonder Max moeten we het hebben van de achterhoede, of de Bennyhill show uit Italië.

      • + 0
      • 30 dec 2019 - 11:06
    • Vind je t erg als ik de kringen waar Bleekemolen in verkeert wat representatiever vind, dan jouw plaatselijke bowlingvereniging?

      • + 3
      • 30 dec 2019 - 12:25
    • MCL34

      Posts: 415

      @Tieske, je mag geloven wat je wil. Al bowl ik niet. Ik heb ook geen idee hoe vaak Bleekemolen in de VS is. Ik weet dan wel weer van mezelf hoeveel weken per jaar ik er ben. Dus als je het goed vind hecht ik zelf dan weer meer waarde aan mijn eigen bevindingen.

      • + 3
      • 30 dec 2019 - 12:38
    • Prima. Ga jij op jezelf af en dan ga ik (wat meer) op de aanname dat Verstappen ook in de VS iets teweeg brengt af

      • + 0
      • 31 dec 2019 - 01:11
  • Tja die Max brengt volgens Bleekemolen hele volksstammen in beweging....

    • + 2
    • 30 dec 2019 - 11:26
    • en wat te denken van aliëns, zelfs op andere planeten heeft de F1 dankzij Max vaste voet aan de grond gekregen

      • + 1
      • 30 dec 2019 - 11:50
    • Moeilijk te accepteren en omarmen he, dat er iemand boven uitsteekt. Lekkere Nederlander die je bent

      • + 6
      • 30 dec 2019 - 12:12
    • Het is gewoon overdreven en typisch chauvinistisch geneuzel.

      • + 1
      • 30 dec 2019 - 14:52
    • Snork

      Posts: 6.334

      Maar toch een beetje waar. Mijn collega’s in de USA kennen amper coureurs in de F1 bij naam, maar wél Max. En ze refereren dan aan races met voorbeelden waar ze hem leuke dingen zagen doen.
      Dus het klopt wel een beetje wat er gezegd wordt. Maar het klinkt vooral op dit platform hier een beetje chauvinistisch. Het gaat heel veel om Max.
      Hoe’st met Stroll? Onze andere held?

      • + 0
      • 30 dec 2019 - 15:34
    • Dutch heeft de beelden van Oostenrijk uit zijn systeem gebannen , te traumatisch voor hem .

      Net als de Gp van brazillie toen max hamilton tot 2x toe buitenom inhaalde en won , ineens was onze lieve dutchie bijna 2 weken zoek hehe

      • + 0
      • 30 dec 2019 - 19:08
  • Vuvuzela

    Posts: 90

    Die Netflix docu heeft meer bijgedragen. Mensen moet eerst een paar keer kijken voor ze Max leren kennen.

    • + 0
    • 30 dec 2019 - 12:04
  • Ik woon in de US maar deze uitspraak van Bleekemolen is gewoon onzin.
    De Amerikanen die auto races kijken en ik ken, kijken eigenlijk alleen maar de IndyCar en NASCAR.
    Een paar vrienden van mij gaan er met hun 45' RV een paar dagen heen en anderen kijken het thuis icm een bbq, typische Amerikaans dus.
    De F1 hier is hier te zien op TV maar uitsluitend wordt het Engelse Sky Signaal doorgegeven, mooi voor mij maar minder voor de Amerikanen. Er rijdt geen Amerikaanse coureur mee en ook geen Amerikaans auto merk. Toch zie ik toekomst voor bijvoorbeeld Miami en met volle tribunes omdat de stad echt internationaal is en er veel zuid Amerikanen wonen, maar om de F1 hier "bekend" te maken is er nog veel meer nodig, dat kan onze Max niet alleen voor elkaar krijgen ;-)

    • + 3
    • 30 dec 2019 - 14:16
    • Snork

      Posts: 6.334

      Klopt, maar toch kennen ze Max. Maar als ik ze vraag wie Vettel of Bottas is....”who? Say again?”

      • + 0
      • 30 dec 2019 - 15:36
  • Door Max komt er een GP in Zandvoort...
    als Max morgen met pensioen gaat kan Zandvoort weer van de kalender

    • + 0
    • 30 dec 2019 - 16:35
  • Arie54

    Posts: 2.493

    Zal best, maar qua aantallen toeschouwers vrees ik dat F1 het totaal aflegt tegen NASCAR en IndyCar, die beiden veel spectaculairder zijn.

    • + 0
    • 31 dec 2019 - 17:46

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (22)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar