user icon
user icon

Jos Verstappen: "Als Max geen talent had gehad, had ik hem weer naar school geschopt"

  • Gepubliceerd op 24 dec 2019 08:30
  • comments 28
  • Door: Bjorn Smit

Hoewel hij inmiddels al vijf jaar ervaring heeft in de Formule 1, geldt Max Verstappen nog altijd als een van de grootste talenten in de koningsklasse van de autosport. Naar school gaan was echter niet de favoriete bezigheid van de coureur.

Op slechts 17-jarige leeftijd werd Verstappen in 2015 de jongste coureur aller tijden in de Formule 1. Als coureur had hij destijds slechts een seizoen ervaring in de autosport, maar in de Formule 1 ontpopte hij zich tot een van de grootste talenten van de afgelopen jaren.  In 2016 volgde er promotie naar Red Bull Racing en sindsdien vecht de Nederlander in de top mee om podiumplaatsen en overwinningen.

Dat Verstappen racetalent had, was binnen de familie al bekend. Dat hij niet zo veel met school had, was ook bekend bij de familie. Verstappen had echter het geluk dat vader Jos hem stimuleerde in zijn race-avonturen en dat hij ook achter het plan stond om te stoppen met school. Voor de coureur van Red Bull Racing was het stoppen met school ook een drijfveer om goed te presteren.

"Ik vond school niet zo leuk. Ik vond het maar niks om op een stoel te zitten en naar een bord te kijken. Natuurlijk is het nodig, maar de Formule 1 was altijd het echte doel. Met school wilde ik niets te maken hebben. Voor mij was het een extra drijfveer om goed te zijn in karten en uiteindelijk heb ik school gelukkig ook niet nodig gehad", vertelde Verstappen aan Formule 1.

Jos Verstappen stond achter het besluit, maar wilde daar natuurlijk wel het een en ander voor terugzien. "Als hij het talent niet had gehad, dan had ik hem bij wijze van spreken persoonlijk teruggeschopt naar school, maar ik wist dat er wel eens iets bijzonders kon gaan gebeuren in de autosport. Ik tolereerde het daarom niet alleen, maar stimuleerde hem juist.

Reacties (28)

Login om te reageren
  • Nicky666

    Posts: 61

    Die Jos die schopt wat af

    • + 3
    • 24 dec 2019 - 08:49
    • Bij wijze van spreken, zoals hij zelf zegt.

      • + 3
      • 24 dec 2019 - 09:55
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Lezen is ook een vak!

      Terug naar school jij dus maar. Vast wel een vrijwilliger die je er bij wijze van spreken naar terug wil schoppen!

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 11:59
    • Schoppen is altijd troef bij Jos, het is niet voor niks dat de boeren over de zeik zijn hé.

      • + 1
      • 24 dec 2019 - 12:19
    • Cicero

      Posts: 763

      Zijn erbij die op school ironie niet geleerd hebben. Ook dat hoort bij leesvaardigheid

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 18:23
  • Er ontbreekt nog een zin uit het originele artikel, want Jos besloot dit schoolverhaal met:
    "We hebben er een privélerares bijgehaald. Dat was onze redding.
    Zo konden we overal rijden."

    • + 12
    • 24 dec 2019 - 08:54
    • Er is behoorlijk geïnvesteerd in die jongen. Ik zou daar wel eens een opsomming van willen zien. Voor de normale sterveling onbetaalbaar waarschijnlijk.

      • + 2
      • 24 dec 2019 - 09:29
    • Redding om onder de leerplicht uit te komen :D

      • + 3
      • 24 dec 2019 - 09:40
    • @Bill, dat denk ik ook maar ik denk als je kijkt per geïnvesteerde euro dat het een best rendement heeft haha

      • + 2
      • 24 dec 2019 - 09:41
    • Spot on M.Schumi:-)

      • + 2
      • 24 dec 2019 - 09:42
    • Alleen al het deelnemen aan volledige seizoenen in karting op dat niveau is voor mensen met een modaal inkomen niet te betalen. Denk dat je zomaar over 1,5 a 2 ton per jaar praat

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 09:43
    • Leuk extra detail is dat de privélerares zo nu dan in het motorhome van Jos een 'leuke' extra bonus kreeg. Dit staat niet in het originele artikel maar doet natuurlijk boekdelen spreken.

      • + 1
      • 24 dec 2019 - 09:48
    • pixel

      Posts: 596

      Een interviewer vertelde Jos ooit dat een kind opvoeden gemiddeld een ton kost, gevolgd door de vraag of dat voor Max (die destijds 11 of 12 was) ook gold, waarop Jos antwoordde: Doe dat maar keer zes. Per jaar.

      Het interview staat wel op youtube maar ik ben te lui/druk om het op te zoeken.

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 09:59
    • @BrRacing, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 10:00
    • @Pietje Bell, ik mag hopen dat je een hele leuke vrolijke vrouw hebt die zo nu en dan je ernstige fanboyistische spanningsveld weet te ontzenuwen. Anders is de lol er wel snel vanaf.

      • + 3
      • 24 dec 2019 - 10:47
    • Hahaha, Fanboy?! Je komt niet eens in de buurt met die aanname.
      Het irriteert me alleen dat je hier alleen anti Max/Jos berichten plaatst
      en verder nooit iets over de andere 19 coureurs.
      Dat zegt voldoende over jou lijkt me @BrRacing.

      • + 9
      • 24 dec 2019 - 10:53
    • ringo

      Posts: 3.278

      in belgie kun je gewoon thuis onderwijs krijgen he, is geen schoolplicht.

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 11:05
    • Grappig, als ik zo kort even jouw bericht geschiedenis bekijk reageer jezelf 9 van de 10 keer enkel op nieuwsberichten die over Max gaan. Dat is niet erg, vrijheid blijheid en ieder zijn voorkeur.

      Ik kom hier zelf al sinds 2001 en als je terug gaat in de oude doos gaat, dan zal je ongetwijfeld heel veel lovende fan berichten over Jos teruglezen. Ik persoonlijk was namelijk groot fan van Jos als mens en coureur. Dat dit niet geld voor zijn zoon is alom bekend. Waar ik vaak vooral op reageer is de spastische wijze waarop sommige hier op Max reageren en doe dit vaak met een sarcastische noot.

      Jij zelf geeft hier vandaag een mooi voorbeeld van door er als de kippen bij te zijn om toch wel even een citaat uit het originele bericht er bij te vermelden. Want stel je voor wat dit zonder benoemd te zijn zou impliceren? Hiermee bevestig je min of mee je eigen oordeel over vroege schoolverlaters of het ouderschap wat hieraan bijdraagt. Denk er maar eens over na;-)

      Belangrijkste is dat Max alles uit zijn kunnen heeft gehaald, met of zonder school of prive lerares en dat hij daarnaast zijn droom aan het verwezenlijken is.

      • + 8
      • 24 dec 2019 - 11:23
    • "Jij zelf geeft hier vandaag een mooi voorbeeld van door er als de kippen bij te zijn om toch wel even een citaat uit het originele bericht er bij te vermelden. Want stel je voor wat dit zonder benoemd te zijn zou impliceren? "

      Dit artikel impliceert dat Jos de school niet belangrijk zou vinden en hij de race carrière veel belangrijker vond en dat is niet zo. Hij vond allebei belangrijk.

      Bij jouw zoektocht moet het je ook opgevallen zijn dat ik normaal gesproken op Max artikelen reageer wanneer er iets over de Honda motor in staat. Daar gaat nl wél mijn interesse naar uit. Over hoe ik over Max denk heb ik mij zelden of nooit uitgelaten.

      • + 3
      • 24 dec 2019 - 11:49
    • @Pietje,

      Ik waardeer altijd enorm je inbreng hier en dat heb ik regelmatig geventileerd.
      Wat me echter wel opvalt, is dat je weinig gevoel voor humor hebt, of, laat ik het zo zeggen; je hebt er weinig waardering voor. No offence!
      Bill

      • + 1
      • 24 dec 2019 - 12:20
    • Geen idee waarom je mijn gevoel voor humor hier bijhaalt @Bill, maar ik kan juist erg genieten van humor.
      Om er hier een paar te noemen, Clemenza, Ouwe, Schwantz,etc.
      Wat ik niet kan waarderen is als mensen humor gebruiken om iemand zwart te maken of onderuit te halen. Dat gebeurt hier nog wel eens.

      • + 1
      • 24 dec 2019 - 12:38
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.478

      Beetje satire kan ook geen kwaad Pietje.

      • + 1
      • 24 dec 2019 - 15:10
    • @Pietje Bell

      Nu je mij niet hebt genoemd, ga ik je ongelooflijk zwart maken. ;-)))

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 15:12
    • Kom op mensen laten we het gezellig houden want we gaan zo allemaal aan de gevulde hertenreet.. ;-)

      Fijne dagen!!

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 15:21
    • Pas op hè, TheStijg!! 🤣 Jij ook fijne dagen gewenst.

      • + 1
      • 24 dec 2019 - 15:34
    • Fijne dagen allemaal.
      En vergeet niet afentoe zo'n lekker warm balletje naar binnen te schuiven.
      Peace.

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 15:58
    • Kinders het is klaar nu. Ik kan hier ook geen weekie wegblijven he? :p

      • + 0
      • 24 dec 2019 - 16:13
  • MaxRaw

    Posts: 140

    Geweldig, heerlijke humor van Jos.

    • + 0
    • 24 dec 2019 - 19:15

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar