user icon
user icon

Charles Leclerc aast op derde plek in WK: "Zou voor mij persoonlijk geweldig zijn"

  • Gepubliceerd op 01 nov 2019 13:05
  • comments 28
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Charles Leclerc hoopt aan het einde van het seizoen de derde positie in het kampioenschap in handen te hebben. Dat wil hij graag, maar niet om een ticket voor het FIA Prize Giving Gala of nummer 1-status bij Ferrari te bemachtigen.

Met nog drie races te gaan is Leclerc in een stevig gevecht verwikkeld om de derde positie in het kampioenschap. Met 236 punten gaat de Monegask momenteel aan kop in die strijd, maar de verschillen zijn klein. Teamgenoot Sebastian Vettel heeft vijf punten achterstand, terwijl Max Verstappen daar weer tien punten achter staat. Leclerc wil die derde plek graag houden, maar hij ontkent dat daar een motief achter zit.

"Het is absoluut niet het gala! Ik hou van het gala, maar ik wil er niet slechts als nummer 3 naartoe. Ook gaat het niet om de leiding in het team, maar het zou natuurlijk geweldig zijn om derde te worden in het kampioenschap van de Formule 1. Vorig jaar streed ik om de dertiende plek en ik kon me niet voorstellen dat ik dit jaar in de positie zou zijn om te strijden voor een podium in het WK. Voor mij persoonlijk zou het geweldig zijn en ik zou er erg blij mee zijn. Dat wil ik vooral voor mezelf en ik zou er erg blij mee zijn."

Leclerc wil tempo vasthouden, maar minder bandenslijtage

Leclerc is van mening dat hij op een aantal vlakken nog wel kan verbeteren. Een van die vlakken is ervoor zorgen dat hij zijn snelheid wil vasthouden, maar de bandenslijtage beter onder controle wil krijgen. "Ik denk dat ik redelijk sterk was in Mexico, zeker als je kijkt naar de eerste stint. Ik heb andere dingen geprobeerd, maar ik denk niet dat het mij dwars heeft gezeten in de race."

"Ik heb daar een hoop geleerd. We proberen aan alles te werken. Op een aantal circuits, waar de degradatie hoog was, leek Mercedes langer door te kunnen met de banden en daar werken we behoorlijk hard aan. Zoals gezegd denk ik dat er nog veel verbeterd kan worden aan mijn rijden in het rijden van dezelfde rondetijden zonder de banden zo zwaar te belasten."

Reacties (28)

Login om te reageren
  • Pappous

    Posts: 682

    Waarom ook niet. Eerlijk gezegd zie ik hem in de toekomst eerder wereldkampioen worden dan........... Wat zeg ik nou weer?

    • + 2
    • 1 nov 2019 - 13:14
    • Hij is wel een denkertje en heel erg zelfkritisch. Constant zoeken naar verbeterpunten. En aangezien het talent er is, kan hij op die manier heel ver komen.

      • + 2
      • 1 nov 2019 - 13:17
    • Niet eens ondenkbaar, zeker als Ferrari zich blijft verbeteren. In de races kan het nog wel wat beter (maar het feit dat hij voor Vettel staat geeft al aan dat hij het erg goed doet) maar in de kwalificatie is het nu echt een baas. Meeste poles dit jaar, simpelweg knap. Als de Ferrari nóg beter wordt is Leclerc echt een enorme kanshebber voor de titel volgend jaar.

      • + 2
      • 1 nov 2019 - 13:39
    • StevenQ

      Posts: 5.686

      ALS Ferrari zich blijft verbeteren wel ja, maar de laatste titel van Ferrari was in 2008, daarna hebben alleen Brawn(nu Mercedes),Red Bull en Mercedes titels gewonnen

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 13:54
    • @StevenQ: laatste Ferrari titel was in 2007 met Kimi.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 14:02
    • @Tifoso,
      Laatste Ferrari titel was in 2008 als constructeur.

      En je hebt gelijk Steven, al zat Ferrari er qua performance in 2018 natuurlijk gewoon super goed bij en was het voor een enorm deel aan Vettels foutenreeks te danken dat het op het einde niet meer spannend werd.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 14:23
    • @DH en @StevenQ : misverstand, ik doelde op de rijderstitel, niet constructeurstitel

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 14:30
    • Best mogelijk ja...

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 15:14
  • mario

    Posts: 5.531

    Stiekum wil hij echt wel naar het gala.... Kan ie z'n nieuwe jurk eindelijk showen ;)

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 13:15
    • Pappous

      Posts: 682

      Je mag hopen dat hij niet de zelfde als die van jou heeft gekocht mario.

      • + 3
      • 1 nov 2019 - 13:18
    • mario

      Posts: 5.531

      De mijne is zelfgemaakt en dus one of a kind ;)

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 13:20
    • Pappous

      Posts: 682

      Mmm, in dat geval kan hij hij misschien maar beter in de kast blijven.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 13:24
    • mario

      Posts: 5.531

      Leclerc mag best uit de kast komen hoor ;)

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 13:30
    • Laclerc?

      • + 4
      • 1 nov 2019 - 13:43
  • Uitgaan

    Posts: 259

    Een derde plaats dit jaar en volgend jaar wil hij graag wk worden

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 13:28
  • mass

    Posts: 4

    Eindstand voor P3 ligt nog helemaal open, maar Leclerc verrast me positief , met name het tweede deel van het seizoen.

    • + 2
    • 1 nov 2019 - 13:45
    • StevenQ

      Posts: 5.686

      Hij heeft een aantal races goed gedaan maar in Japan was hij 6e nadat hij Max van de baan reed en in Mexico 4e nadat hij pole had gekregen(niet eens zelf verdiend)

      • + 2
      • 1 nov 2019 - 14:02
    • Die andere poles heeft hij wel zelf gedaan. In Mexico had Max straf gehad wat hij volledig aan zichzelf te danken had.

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 18:59
  • Goudhaantje Lebeauty gewoon lekker je races rijden en laat de media en de negatievelingen maar lekker kletsen!. Go Charlie!

    • + 1
    • 1 nov 2019 - 14:30
    • Goudhaantje Lebeaty, je begint af te takelen Ezelli netje, (gewoon een koosnaampje voor jou van mij:) Mag ik een teiltje? Heb me deze week al een paar keer goed misselijk geweest maar de drang om te spugen is nu pas echt groot hahahaha

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 16:43
    • Wat zal je het toch zwaar hebben. Zet maar een emmertje naast je bed.

      • + 0
      • 1 nov 2019 - 16:48
    • Lebeauty 😭😭

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 17:40
    • Het is meer LAbeauty....

      • + 0
      • 2 nov 2019 - 15:38
  • Zou niks bijzonders zijn...eigenlijk matig een 3e plek met zo'n wagen....

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 15:34
    • Oh en als het Max zou zijn dan is een 3e niet matig?. Ik vindt dat trouwens dat Charlie het goed gedaan heeft in zijn 1e seizoen bij Ferrari. Hij gaat uit van zijn eigen kunnen, en wil maat 1 ding. Wereldkampioen worden!. Of Max, Lewis, of Seb hem in de weg zitten zal hem een worst wezen. Goudhaantje laat die lui maar kletesen!

      • + 1
      • 1 nov 2019 - 17:21
  • Een mooie en volwassen uitspraak van Charles! Maar dat het niet om de leiding in het team zou gaan, daar gelooft geen weldenkend mens natuurlijk iets van. Ik ben erg gecharmeerd van Leclerc, maar vind hem na zijn eigenwijze gedrag in Monza en vooral Japan bij nader inzien toch nog niet rijp voor het kopmanschap. Dat hij zijn illustere teamgenoot heeft verslagen in de kwalificatieduels geeft echter wel aan dat we hier met een zwaar kaliber te maken hebben.

    Als Seb goed wakker is en we weer blind op hem kunnen varen, zie ik geen reden om Vettel op basis van zijn ervaring niet de voorkeur te geven. Een Vettel in vorm is een meer zekere keuze dan de enthousiaste maar grillige Leclerc.

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 16:52
  • Chodiye?

    Posts: 12

    Schrijf Vettel nog niet af voor derde plek. Vettel zal er alles aan doen om het seizoen niet achter Leclerc te eindigen. Want dan weet hij, volgend seizoen nr.2 Ferrari driver

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 18:14
  • Beetle

    Posts: 929

    Zolang het geen rijder van een niet te zuipen frisdrankjes merk is welke derde wordt vind ik het prima

    • + 0
    • 1 nov 2019 - 18:18

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 303
  • Podiums 10
  • Grand Prix 42
  • Land Monaco
  • Geb. datum 16 okt 1997 (22)
  • Geb. plaats Monte Carlo, Monaco
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender