user icon
user icon

Ferrari: "Gebrek aan downforce niet ons enige probleem"

  • Gepubliceerd op 21 aug 2019 13:09
  • comments 21
  • Door: Danny Sosef

Ferrari-teambaas Mattia Binotto zegt dat een gebrek aan maximale downforce niet de enige zwakte is van de 2019-auto van het team. De Scuderia is zonder winst na de eerste 12 races van het seizoen en bevindt zich in beide kampioenschappen op achterstand van Mercedes en ook Red Bull vormt een serieuze bedreiging.

Ondanks het feit dat het Italiaanse team een groot voordeel heeft op de rechte stukke qua snelheid worstelt Ferrari op de circuits met vooral langzame bochten. Juist op dit vlak blinkt Mercedes uit doordat het team een andere filosofie toepaste voor de wagen van dit jaar.

Gebrek aan downforce

Na de Grand Prix van Hongarije was teambaas Mattia Binotto duidelijk waar de pijnpunten van Ferrari zich bevinden: "Het ontbreekt ons aan maximale downforce en natuurlijk zijn er circuits waar we geen gebruik kunnen maken van onze maximale downforce-configuratie."

"We zijn nu vooral op zoek naar meer downforce. In de tweede helft van het seizoen zullen we proberen de maximale downforce te zetten die we op de auto kunnen zetten en de auto zal volgend jaar nog meer nodig hebben. We weten dat onze concurrenten ook hun auto's voor volgend jaar met meer downforce ontwikkelen, dus we kunnen de kloof in Hongarije niet als het enige doel beschouwen. Het moet meer zijn dan dat."

"Ik denk niet dat onze enige zwakte de maximale downforce is. Ik denk dat het ook oneerlijk is tegenover onze medewerkers in Maranello. Ik denk dat we zeker op bepaalde circuits maximale downforce downforce missen."

Titel nog niet opgeven

Maar Binotto staat erop dat Ferrari het titelgevecht van dit jaar niet opgeeft door de ontwikkelingsfocus op de wagen van 2020 te verleggen: "Moeten we ons concentreren op de auto van volgend jaar? Ik denk het niet. We hebben volgend jaar dezelfde regels. Iets dat we dit jaar kunnen doen zal ook een goed voordeel zijn voor de auto van volgend jaar."

"We hebben dit seizoen nog geen overwinning behaald maar er zijn nog steeds veel race. Ik denk dat we een doel hebben en ik denk dat we moeten doen wat we kunnen om dit seizoen goed te eindigen."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • 2 rijders die redelijk foutloos zijn zou ook wel helpen. Ze zijn alle 2 heel snel maar maken fouten onder druk. Een foutje op zijn tijd is niks mis mee maar dit is wel structueel al 2 jaar. Zou dat ook aan de wagen kunnen liggen? Sinds 2e helft van vorig seizoen valt het gewoon op. Als je op de max gaat met dat ding ligt hij niet echt goed meer.

    • + 1
    • 21 aug 2019 - 13:31
    • DRS-zone

      Posts: 251

      Leclercl gaat dat nog wel leren, Vettel echter niet, dat zit in zijn genen zou ik bijna willen zeggen. Vettel heeft ook nooit echt druk gehad, wel?

      • + 0
      • 21 aug 2019 - 13:34
    • Vettel geen druk gehad? Die staat vanaf het begin al on der druk. Verleden jaar in Duitsland/Japan ging het ook mis. Dit jaar al meerdere malen. Lijkt me wel degelijk de druk te zijn.

      • + 2
      • 21 aug 2019 - 13:37
    • Zodra je in een Ferrari stapt heb je de druk om te MOETEN presteren... coureurs, maar ook teambazen, liggen gelijk onder een vergrootglas...

      • + 1
      • 21 aug 2019 - 13:57
    • snailer

      Posts: 2.951

      Leclerc moet ook nog steeds bewijzen dat hij foutloos kan rijden. Tot nu toe maakt hij erg veel fouten. Zelfs meer dan vettel.

      • + 4
      • 21 aug 2019 - 15:50
  • Eén rookie en een ogenschijnlijk uitgebluste senior als coureurs helpt ook niet om succesvol te zijn. Leclerc komt er wel, daar ben ik niet bang voor, maar Vettel heeft zijn beste tijd (bij Ferrari) wel gehad. Ik zou Vettel graag eens zien bij een kleiner team zoals Kimi heeft gedaan. Vettel in de Haas of de McLaren. Eens kijken wat hij kan als de druk eraf is

    • + 0
    • 21 aug 2019 - 14:14
    • McLaren is geen kleiner team. Momenteel een langzamere team, dat wel.

      McLaren is met gemak het op één na grootste, vlak achter Ferrari. Daar doet die periode vanaf 2013 weinig aan af.

      • + 1
      • 21 aug 2019 - 14:32
    • Patrace

      Posts: 2.060

      @ MclarenWoking: Wil jij beweren dat McLaren groter is dan Mercedes?
      Ik vermoed dat ze dat zeker niet zijn qua budget, maar ik heb niet de cijfers bij de hand. Of hanteer je een ander criterium om te bepalen welk team de 'grootste' is?

      • + 3
      • 21 aug 2019 - 16:42
    • Ja Mclaren is zo groot dat ze vorig jaar al aangaven het earo concept van Red Bull te gaan volgen

      • + 1
      • 21 aug 2019 - 16:43
    • Hij heeft het over historie. Natuurlijk is Mercedes nu groter. Maar zet de prijzenkasten maar even naast elkaar en dan komt Mclaren er beter uit denk ik.

      Niet dat het veel uitmaakt, F1 is in het nu leven. Respect voor de oude kampioenen en de topteams van weleer maar dat levert geen punten op.

      • + 1
      • 21 aug 2019 - 16:58
    • @Patrace,

      Nee qua budget niet. Maar er zijn veel meer aspecten dan enkel het budget (en recente successen) die een juiste indicatie geven van een renstal's grootheid.

      Manchester City is qua budget ook één van de grootste voetbalclubs op aarde. En over enkele jaren hoogstwaarschijnlijk het team met de grootste omzet. Qua financiële kapitaalkrachtigheid zijn ze samen met PSG al verruit de grootste voetbalclubs op aarde. Maakt dit ze een groter voetbalclub dan Liverpool, Barcelona, Juventus, Real Madrid en Bayern München? Bij lange na niet.

      • + 0
      • 21 aug 2019 - 18:06
    • Als je zo redeneert is Williams ook nog steeds een groot team. F1 is geen voetbal, het is onvergelijkbaar. In F1 is budget alles.

      Ja City en PSG hebben grote budgetten, maar die hebben alle andere teams die jij opgooit ook. Ik kan het ook anders zeggen: is City een grotere club dan Milan? Want die wonnen ooit ook veel trofeeën.

      Mclaren is nu de beste van de subtop, eindelijk weer, maar is al jaren niet meer het grootste (of één na grootste team). Het grootste team heeft én de financiele armkracht, de technologische middelen in de fabriek, het sterkste ontwerpteam, de snelste wagen, de beste rijders, ... Of op zijn minst het gemiddelde genomen hiervan. McLaren heeft op dit moment geen van dat alles, zelfs niet in de top 3. Het enige wat McLaren op dit moment heeft, is historie en een kans om er weer bij te komen, al zal dat, door het verschil in budgetten, ook moeilijk blijken.

      • + 1
      • 22 aug 2019 - 00:27
  • kortvdl

    Posts: 901

    Maar wat is dan het andere probleem? Te weinig maximale downforce is toch nog steeds een downforce probleem?
    Zal er misschien overheen lezen..

    • + 1
    • 21 aug 2019 - 14:30
    • Banden/Chassis/Vleugels/rijders het moet allemaal samenvallen.

      • + 0
      • 21 aug 2019 - 14:36
    • kortvdl

      Posts: 901

      Roy, dat begrijp ik..
      Maar de titel suggereert wat mij betreft dat er een uitleg komt over wat het andere probleem is.

      "Ik denk niet dat onze enige zwakte de maximale downforce is. Ik denk dat het ook oneerlijk is tegenover onze medewerkers in Maranello. Ik denk dat we zeker op bepaalde circuits maximale downforce downforce missen."
      Van deze uitleg word ik nou ook niet veel wijzer😜

      • + 1
      • 21 aug 2019 - 15:51
    • snailer

      Posts: 2.951

      De titel is erg fout gekozen blijkbaar. Het is eigenlijk niets anders dan dat hij al een tijdje zegt.

      • + 0
      • 21 aug 2019 - 15:59
    • @kortvdl, helaas is dit het niveau van deze site, halfgebakken en slecht geverifieerd nep nieuws.

      • + 0
      • 22 aug 2019 - 21:25
  • Binotto geeft toe: "Hadden meer focus moeten leggen op winnen van downforce"
    Mattia Binotto heeft toegegeven dat Ferrari misschien een foute keuze gemaakt heeft in het ontwerp van de SF90. De teambaas stelt dat er meer focus gelegd had moeten worden op d...

    15 aug 2019 11:55

    • + 0
    • 21 aug 2019 - 15:39
  • jd2000

    Posts: 3.039

    Beetje warrig stukje over downforce.. Plons nog maar een keer in de Adriatische zee.

    • + 0
    • 21 aug 2019 - 16:43
  • Ze hebben de titel al lang opgegeven wat een nonsens interpretatie hier weer.

    • + 1
    • 21 aug 2019 - 20:31

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land IT
  • Geb. datum 3 nov 1969 (50)
  • Geb. plaats , IT
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar