user icon

Pirelli ziet éénstopper als snelste strategie in China

  • Gepubliceerd op 13 apr 2019 14:58
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Pirelli heeft een analyse losgelaten op de mogelijke strategieën voor de Grand Prix van China. De bandenleverancier concludeert dat twee varianten van de éénstopper de snelste keuze moet zijn op het Shanghai International Circuit.

Volgens de berekeningen van Pirelli hebben de vijf coureurs in de tweede helft van de top 10 de beste papieren als het op de strategie aankomt. De bandenleverancier meent dat de snelste optie voor de coureurs is om te starten op de zachte band en dan na achttien ronden te wisselen naar het hardste rubber.

De op een na snelste optie die Pirelli meegeeft, is ook een eenstopper. Deze is juist meer geschikt voor de coureurs die zich op de eerste vijf posities hebben gekwalificeerd. Zij starten op de mediums en om strategisch zo snel mogelijk te zijn, zouden ze na 19 ronden moeten wisselen naar de harde banden. De derde optie is volgens Pirelli een tweestopper: starten op zacht, na vijftien ronden wisselen naar een nieuwe set zacht en ten slotte in ronde 30 stoppen voor een set hards.

Setje nieuwe softs voor Hamilton

Pirelli heeft ook onthuld welke bandencompounds de coureurs nog over hebben voor de race in China. Wat daarbij opvalt, is dat van de top 5 op de startopstelling alleen Hamilton een afwijkende selectie aan banden heeft. De regerend wereldkampioen heeft nog één nieuw setje zachte banden over, iets wat de concurrentie niet heeft.

Daar staat tegenover dat Hamilton geen nieuwe set mediums meer heeft, maar beschikt over twee gebruikte sets. Dat komt voort uit het tweede deel van de kwalificatie, toen Hamilton als enige twee runs op de medium compound deed. Valtteri Bottas, Sebastian Vettel, Charles Leclerc en Max Verstappen kozen allen voor een run op mediums en een run op softs.

 

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Gek dat volgens Pirelli de Top 5 bewust voor een suboptimale strategie kiest. En dat ze menen dat ze met Mediums maar 1 ronde langer door rijden dan op Softs..

    • + 0
    • 13 apr 2019 - 15:42
    • Maximo

      Posts: 6.830

      Beetje typisch ja, als je Leclerc mag geloven dan is de C4 namelijk wel klaar na 1 snelle ronde.

      • + 0
      • 13 apr 2019 - 17:04
  • ringo

    Posts: 3.431

    waarschinelijk met die versie S4 van hamilton willen ze de tweede deel van de race een flinke boost geven...

    • + 0
    • 13 apr 2019 - 16:46
  • Vorige race was een 1 stopper ook het snelste volgens Pirelli. Morgen dus 2 stops voor de meeste rijders.

    • + 3
    • 13 apr 2019 - 17:34
    • mario

      Posts: 8.664

      Daar dacht ik net ook meteen aan....
      Gewoon een tweestopper ;)

      • + 0
      • 13 apr 2019 - 17:55
    • Coureurs die starten op de soft zullen inderdaad waarschijnlijk voor een twee stopper moeten gaan. Of heel veel verliezen aan pace om de banden heel te houden.

      De calculaties van pirelli hecht ik sowieso niet meer al te veel waarde aan.

      • + 0
      • 13 apr 2019 - 20:35
  • mario

    Posts: 8.664

    Hamilton start op gebruikte mediums (zelfde natuurlijk als de rest uit de top 5), gaat gelijk met de rest naar binnen dan naar softs of ff lekker te knallen en afstand te nemen van de rest en dan nog een stukje op de harde om de race uit te rijden.....
    Pirelli kan wel zeggen dat een 1-stopper de snelste is maar daar geloof ik geen ruk van.... De meesten zullen een 2-stopper doen...

    • + 0
    • 13 apr 2019 - 17:59
    • Gelijk met de rest naar binnen betekent gewoon een Medium band eronder... dan nog een stop maken om die soft er onder te knallen... anders red je het nie. Medium/soft is geen optie. Het wordt of Medium/hard of Medium/medium/soft voor de top 5

      • + 0
      • 13 apr 2019 - 20:23
    • mario

      Posts: 8.664

      Ik zeg ook geen medium/soft.... Ik zei medium/soft/hard, maar medium/soft/medium kan ook.... Die soft is om na de eerste stop een heel groot gat te trekken.... dat red je niet door medium/medium/soft te doen... Juist door die afwijkende strategie kun je de race naar je toe trekken.... Daarom heeft Lewis die verse soft nog!

      • + 0
      • 14 apr 2019 - 08:08
  • Wat ik niet begrijp is dat rijders die de 2e run in Q2 op softs reden dat überhaupt deden omdat het ze niet te doen was om de tijd....zonde zou ik zeggen. Lewis op de medium perste er nog een snelle ronde uit om te kijken wat hij er nog uit kon halen.

    • + 1
    • 13 apr 2019 - 22:29
  • meister

    Posts: 2.772

    Volgens mij zaten ze er naast.

    • + 1
    • 14 apr 2019 - 11:18

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar