user icon
user icon

Verbod op aerodynamische tests in Abu Dhabi

  • Gepubliceerd op 20 okt 2018 15:09
  • comments 13
  • Door: Tom van Hooft

In de jaarlijkse post-season test in Abu Dhabi krijgen de teams geen toestemming om de voorvleugels voor 2019 te testen.

De reglementen rondom deze vleugel veranderen volgend jaar. Deze wijziging moeten de coureurs helpen om makkelijker te kunnen inhalen. De bredere voorvleugels zijn ontworpen om minder vuile lucht te ontwikkelen. Deze vuile lucht zorgt er voor dat een auto die dicht achter zijn voorganger rijdt minder downforce en controle heeft. Door de vuile lucht weg te laten ontstaat er een soort gat in de lucht waardoor de achtervolgende coureur makkelijker een slipstream krijgt. Eveneens word het met deze vleugel makkelijker om achter een andere coureur aan te rijden. Met name in de bochten zal de vuile lucht door deze nieuwe vleugels gereduceerd worden.

Sommige teams hebben al een 2019 concept vleugel getest tijdens de testdagen op de Hungaroring. De teams hadden de hoop dat de FIA hun voorbereiding voor 2019 niet zou dwarsbomen, maar de internationale autosportfederatie gaf niet thuis.

Na enkele discussies met de FIA hebben de teams nu te horen gekregen dat er geen ontwikkelingsonderdelen getest mogen worden omdat het een besloten bandentest van Pirelli is.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • FredEx

    Posts: 444

    ach,...de meeste "vuile lucht"komt door de vloer en diffuser......voor vleugel en achtervleugel is maar peanuts.......

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 15:13
    • FredEx

      Posts: 444

      en uitlaat

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 15:15
    • f1netnl

      Posts: 479

      Als ik jou was zou ik maar nooit in de aerodynamica gaan werken

      • + 9
      • 20 okt 2018 - 15:16
    • Voorvleugel bepaald hoe de lucht verdeeld wordt over, onder en langs de rest van de auto

      Daar komt dus de meest vuile lucht vanaf, slaat het eerste gat in de lucht voor de rest van de auto.

      De nieuwe vleugel geeft een ontwerper minder mogelijkheden om de luchtstroom daar te krijgen waar de ontwerper een lucht versnelling (onderdruk) of vertraging (overdruk) wil hebben om zoveel mogelijk downforce te fabriceren.
      De achtervleugel krijgt de restjes en daar waar mogelijk zonder extra drag de luchtstroom voor het laatst nog een keer getracht dermate te verstoren om slipstreamen minder effectief te maken.

      De vloer is de schoonste manier om zoveel mogelijk downforce te genereren zonder dragpenalty, groundeffect.

      Dat laatste is waar RedBull dit jaar heftig opleunt en waarom de auto eigenlijk vrij clean is vergeleken met andere teams.
      Maar dit is dus op een natte baan gelijk in je nadeel, want wagenhoogte moet omhoog in de regen.
      De vloer verliest veel efficiency daardoor en verklaart waarom de RB14 een draak was om te rijden op de hungaroring.

      Het is begrijpelijk dat RedBull met een tekort aan vermogen de auto zo zwaar afhankelijk maakt van een droge baan door zo zwaar op de werking van de vloer te leunen.
      Vloer geeft minder dragpenalty en dus hogere topsnelheid mogelijk.
      Hoeveel races zijn daadwerkelijk in de regen?

      Maar het lijkt erop dat RedBull dd vloer nu ook aan de praat krijgt in het nat.

      Interessante tijden.

      Gasly gister naar plek 2 vond ik nog interessanter.
      Alle progressie van STR dit jaar was tot nu toe toe te schrijven aan de Honda pu zonder updates op de auto.
      Nu er updates op de auto zitten ben ik benieuwd waar STR staat tov de rest van het midfield.
      Het is niet onmogelijk dat ze vanaf nu qua snelheid structureel het 4e team zijn

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 17:29
    • MisterT

      Posts: 1.731

      De meeste vuile lucht komt uit de mond van de coureur, de rest is onzin.

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 18:07
  • mario

    Posts: 5.489

    Zit ik tijdens het lezen van het artikel mij heel de tijd af te vragen waarom ze daar nou zo moeilijk over doen??? Wordt het toch duidelijk en begrijpelijk in de laatste zin ;)
    Lijkt wel een spannende film, waar pas aan het echte einde de puntjes op de i vallen ;)

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 15:15
    • Het is gewoon een bandentest, voor de rest is er geen vuiltje aan de lucht.

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 15:31
    • mario

      Posts: 5.489

      Dus dat, maar toen ik het bericht begon te lezen wist ik dat nog niet.... pas na het lezen van de laatste zin ;)

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 16:26
    • Yes Mario. Ik ben als scenario schrijver van GTST behoorlijk mislukt. Daarom heb ik de leiding van F1Today gevraagd of ik hier de 'Cliff' mag doen. Een uistekende combinatie als het om banden gaat 😂

      • + 2
      • 20 okt 2018 - 17:04
    • mario

      Posts: 5.489

      Is goed gelukt MSE :)

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 19:09
    • Bandentest oke? Maar is het dan juist niet interssant hoe de banden zich houden met de nieuwe vleugel uit 2019 erop? Want dat veranderd het geheel, dus ook de houding van de band.

      • + 0
      • 20 okt 2018 - 22:37
  • Zucht.

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 15:46
  • Klus

    Posts: 732

    Hangen ze dat ding niet in de vrije trainingen eronder de laatste races?

    • + 0
    • 20 okt 2018 - 15:51

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis Milan, Italië
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar