user icon
user icon

Video: Grafisch ontwerper ontleedt nieuwe logo Formule 1

  • Gepubliceerd op 17 dec 2017 18:00
  • comments 22
  • Door: Bjorn Smit

Na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi werd het nieuwe logo van de Formule 1 onthuld. De reacties waren zeker niet allemaal positief en dat was voor Chris Do van The Futur aanleiding om het logo eens onder de loep te nemen. Daarbij geeft de grafisch ontwerper interessante inzichten over de redenen om het oude logo te vervangen door de nieuwe.

 

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Dat nieuwe logo is gewoon bagger. Ik heb geen 6 minuten nodig om dat uit te leggen, 6 seconden volstaat.

    • + 1
    • 17 dec 2017 - 18:15
    • Het nieuwe logo past beter in een liggende balk. Het oude logo paste goed in een staande balk. Inmiddels zijn alle advertenties liggend. Dit zou betekenen dat het oude logo opmaak in de toekomst belemmerd en sponsoren zich niet langer gezien willen worden met.

      Ik zeg niet dat het nieuwe logo goed genoeg is voor F1 standaard... maar het oude logo is ook gewoon bagger in deze tijd.

      • + 2
      • 17 dec 2017 - 19:25
    • leg eens uit dan.

      • + 0
      • 17 dec 2017 - 19:34
    • z0mer

      Posts: 2.012

      Dat het nieuwe logo bagger is blijft een mening. Ik vind het bijvoorbeeld wel een mooi logo en ik weet inmiddels al niet meer anders. Bovendien is er vrijwel altijd een stormvloed van kritiek wanneer er iets belangrijks wordt aangepast, terwijl je er volgend jaar niemand meer over zal horen.

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 00:25
    • @BENNY DONKER Lekker onderbouwt... Als je deze uitleg gewoon aanhoort weet je precies de reden van het nieuwe logo en dan nog dit soort reacties. Tevens is het logo niet bedacht door twee kleine kinderen maar door één van de grootste marketing bedrijven ter wereld. Ook als je de voorbeelden ziet zie je dat het oude logo gewoon ruk is... Het is toch niet te accepteren dat je een logo twee keer op een bilboard moet plaatsen omdat het gewoon niet geschikt is...

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 08:11
    • ringo

      Posts: 2.757

      Dit logo kan je net als Google & Facebook whatever weer terug koppelen naar icoontjes dergelijk, en het blijft herkenbaar... de oude logo, is in graphische aspect minder geschikt voor icoontjes...

      • + 1
      • 18 dec 2017 - 16:47
  • De oude had van mij niet weg gehoeven, maar was wel wat gedateerd...nieuwe ben ik niet direct weg van. Maar dat is meestal een goed teken, dan kan het nog wat groeien. Denk dat we het wat tijd moeten geven.

    • + 0
    • 17 dec 2017 - 18:59
  • Leonhart

    Posts: 259

    Het is misschien niet wat je er van hoopte, maar hij geeft toch wat goeie punten. Met deze uitleg is het in ieder geval een stuk logischer waarom er voor dit ontwerp gekozen is. Was het vorige logo mooier? Alleenstaand wel ja, maar ik heb mij aan sommige integratie dingen gestoord (in de video "applications" genoemd). Een van de dingen is dan: de schuine vakjes. Het kan heel tof staan, maar het gebruik hiervan komt slordig over... Google "F1 Heineken" en dan zie je wat ik bedoel. Omdat die schuine vakjes in het beeldmerk "gebouwd" zit, komen de toepassingen veel minder goed tot hun recht. De manier waarop het nieuwe logo en de bijbehorende vormgeving (zie 4:35) wordt gepresenteerd komt een stuk minder slordig over.
    Maar goed, voordat ik bestempeld wordt als iemand die de nieuwe look geweldig vindt: Dat valt wel mee, de reguliere lettertype is naar mijn mening net te smal, daar hadden zij mogelijk ook nog iets mee kunnen doen, nu heb je een redelijk breed logo, maar met 'normale' letters (F1 Regular - 2:04). Het had misschien niet zo breed gehoeven als "F1 Turbo" (zie 2:04), maar lichtelijk iets breder had het denk ik wel iets mooier gemaakt. Maar goed, ik wacht af hoe het in 2018 op tv en in de media eruit gaat zien. Ik het oude logo wel een beetje missen.

    • + 0
    • 17 dec 2017 - 19:11
  • BRM

    Posts: 578

    Of het logo mooi is of niet laat ik even buiten beschouwing en vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, het is maar een logo. Maar het is wel sowieso goed dat de nieuwe eigenaren dit besloten hebben. De F1 gaat veranderen, iets simpels als een nieuw logo / nieuwe stijl helpt gelijk om dat te verduidelijken. Of we het logo mooi gaan vinden zal misschien nog wel meer gaan afhangen van wat van de nieuwe F1 gaan vinden. Persoonlijk heb ik nog steeds de hoop dat de nieuwe eigenaren deze sport kunnen redden en we dit logo vanzelf gaan associeren met mooie races en weer de echte Formule 1, dan vinden we het vanzelf wel weer mooi.

    • + 0
    • 17 dec 2017 - 19:17
  • Als je een logo moet uitleggen, moet je je achter de oren krabben.

    • + 4
    • 17 dec 2017 - 20:07
    • Precies! Het hoort gewoon voor zichzelf te spreken.

      • + 2
      • 18 dec 2017 - 01:13
  • Er staat Fi.
    Niet F1.

    snik.

    • + 2
    • 17 dec 2017 - 21:03
    • Frank-84

      Posts: 632

      Das ook wat mij stoort, ik lees ook constant Fi

      • + 1
      • 18 dec 2017 - 00:42
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Ongelooflijk hoeveel woorden aan een logo vuil worden gemaakt...

    • + 0
    • 17 dec 2017 - 21:40
  • Numnum

    Posts: 1.749

    Wat een geouwehoer zeg.
    Ik ben benieuwd naar het kostenplaatje.

    • + 0
    • 17 dec 2017 - 23:55
  • Gamert

    Posts: 587

    Ach men houd gewoon niet van veranderingen. Over een half jaar zijn we er wel aan gewend.

    • + 0
    • 18 dec 2017 - 00:58
  • Beter was geweest om het bestaande logo te renoveren tot een modern, eigentijds en zelfs misschien wel tijdloos logo. Hoe dan? Zo...

    Bij het rode vlak de gedateerde friemeltjes verwijderen en het vlak aan de rechterkant strak trekken/dichtmaken.
    Het onderschrift “FORMULA 1” tegen de klok in kantelen en in moderne, srakke, witte letters (diapositief) in het rode vlak zetten. Klaar!

    Dan behoud je het ‘iconische’ gedachtegoed en de herkenbaarheid van het bestaande logo.
    Oogt het strak en modern.
    Krijgt het ook het gewenste liggende formaat zoals bij het nieuwe ‘Fi-logo’.
    Wordt het (onmisbare) rode vlak unctioneel gebruikt.
    Zie je meteen dat het om de formule 1 gaat.
    Laat je evengoed effe zien dat er een nieuw tijdperk is aangebroken, wat Leiberty Media belangrijk vindt.

    Maar ja, als ze zonodig tonnen willen uitgeven en zo eigenwijs zijn om te denken dat ze het beter weten... ;)

    • + 0
    • 18 dec 2017 - 02:05
  • ringo

    Posts: 2.757

    als je een slechte zaak hebt klanten bleven weg je hebt alles verbouwd en dingen vernieuwd dan wil je ook dat klanten terug komen dat doe je door je logo en je winkel te veranderen en vernieuwen. is zoiezo om mensen weer terug te lokken naar de winkel, het is in dit geval het zelfde, je ziet de logo en je word nieuwsgierig gemaakt ook te kijken, na 1 a 2 bagger races kijk je weer terug naar andere sporten :p

    • + 0
    • 18 dec 2017 - 12:30

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar