user icon
user icon

Brawn belooft 'opwindende' digitale ontwikkelingen voor 2018

  • Gepubliceerd op 23 nov 2017 11:49
  • comments 41
  • Door: Rob Veenstra

Formule 1-fans is beloofd dat ze in 2018 een aantal 'opwindende' ontwikkelingen op digitaal vlak voor de sport tegemoet kunnen zien. Niemand minder dan sportief directeur Ross Brawn deed deze belofte. Formule 1-eigenaar Liberty Media heeft dit jaar gebruikt om de sterke en zwakke punten van de sport in kaart te brengen. De afdeling digitale media was lang een ondergeschoven kindje.

Maar inmiddels niet meer, betoogt Brawn. "De Formule 1 was op dit vlak min of meer een start-up, zo weinig is er door de jaren heen met social en digitale media gedaan wat betreft de wijze waarop content aangeboden werd. Voor ons is het echt een nieuwe start geweest. Dat is goed en slecht. Goed omdat we het helemaal zelf kunnen inrichten zoals we willen, slecht omdat we niets hebben om op voort te borduren."

"Er zijn opwindende ontwikkelingen op komst die de mensen volgend jaar al te zien zullen krijgen, bijvoorbeeld in de manier waarop we de informatie presenteren. De Formule 1 is rijk aan content, er is zoveel data. We bekijken hoe we tijdens de races met de fans kunnen communiceren om die extra lagen aan informatie aan te bieden. Er zijn initiatieven genomen die komend seizoen in werking treden."

"De meeste mensen hebben wel een smartphone of tablet. Die moeten we kunnen bedienen met extra informatie over de strategieën, de banden, de audio van alle auto's zodat ze met de coureurs mee kunnen luisteren. Daarmee kunnen we een grote stap zetten. We moeten een systeem voor de fans introduceren. Dat is een enorme opgave, een immense opgave, en we zijn nu bezig om te kijken hoe we zo'n systeem het beste kunnen implementeren."

Reacties (41)

Login om te reageren
  • Heel leuk allemaal. Alleen welke extra kosten zitten eraan?

    In het begin van de formula 1 app kon je door een gratis account alles zien. Weer, live track enzo

    Tegenwoordig moet je ervoor betalen. Beetje jammer.

    • + 0
    • 23 nov 2017 - 11:54
    • Als het wat toevoegt vind ik het geen probleem om ervoor te betalen.
      Ik vraag me alleen af hoe ze hebben onderzocht wat mensen willen zien.

      • + 1
      • 23 nov 2017 - 11:58
    • The dre

      Posts: 2.184

      Precies, en dat zal hier uiteindelijk ook het geval zijn ben ik bang.
      Mij persoonlijk doet dit soort opsmuk niet zo veel, zolang ik de race kan zien met degelijk commentaar ben ik al heel blij. (Helaas moet ik hier ook al voor betalen)

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 12:00
    • Leuk als dergelijke zaken verbeteren, maar het leidt af van de echt grote problemen.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 13:51
    • Ik hoop op een digitale 'dehaloer'. Dat is een 3D-projectie over de auto heen, zodat je de halo niet ziet.

      • + 1
      • 23 nov 2017 - 17:08
    • * realtime hè.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 17:09
    • Sun-Tzu

      Posts: 2.309

      Mijn persoonlijke ervaring is dat hoe meer chats, livetimings etc. er zijn, hoe meer ik daar naar kijk en hoe minder ik daadwerkelijk van de races mee krijg. Als je daarbij ook nog eens zou moeten betalen voor de extra content, dan weet ik wel snel wat ik doe!

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 20:18
  • Veel betere app zou al een goed begin zijn ...

    • + 0
    • 23 nov 2017 - 11:55
    • Die niet 30 euro per jaar kost, of wat het ook mag zijn

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 12:06
    • Die 30 euro betaal ik graag, want die live timing is goud waard!
      Het geeft zoveel meer informatie over de coureurs hoe ze rijden.
      Met mijn Vodafone abbo krijg ik 5 euro korting per maand en een gratis pakket naar keuze, daar heb ik sport 1 voor genomen en zie alle sport 1 kanalen (gratis) dus die 30 euries zijn niks.

      • + 1
      • 23 nov 2017 - 12:15
    • Een vereiste is dan wel in combinatie met een ziggo pakket.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 12:16
    • Heb die betaald app ook,,, maar voegt niet al teveel toe want meestal laat je hem toch op hetzelfde scherm staan tijdens de race... Commentaar van BBC 5 op de achtergrond is vaak
      beter dan TV/stream,,, meer uitgebreid ,maar dat is logische met radio he... ....

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 13:09
    • Klopt, maar ik hoef alleen die live timing, verder hoef ik geen andere content tijdens de race!

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 15:23
    • 919

      Posts: 1.790

      @Ridertje, bedoel je met Sport 1 niet gewoon Ziggo Sport Totaal?

      Zo ja (kan volgens mij niet missen), dan kan je op de Ziggo Sport Totaal website inloggen met bijvoorbeeld een laptop, daar heb je dan een live timing feed, met onder andere de sectortijden en GAP tijden.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 17:19
  • Aiii

    Posts: 638

    Grote probleem met dit soort initiatieven is de delay. Mijn officiële Sky feed loopt een goede twee minuten achter op live. Dat is helemaal niet erg, maar wel als je tegelijk al rondetijden en posities van twee minuten later via de app doorkrijgt.

    • + 0
    • 23 nov 2017 - 12:04
    • 20 minuten... 20 seconden begrijp ik maar een buffer achterstand van 20 minuten... Kijk je nog op een 286 uit 1992? ;)

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 12:11
    • Aiii

      Posts: 638

      Was een goeie grap geweest als er niet twee minuten stond.

      • + 3
      • 23 nov 2017 - 12:12
    • JV

      Posts: 1.668

      De f1app loopt zelfs een paar secondes voor dus dumpen die skyfeed.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 12:18
    • JV

      Posts: 1.668

      En gewoon de gratis versie.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 12:20
    • Aiii

      Posts: 638

      Wacht je kan F1 kijken via de F1 App? Sinds wanneer dat, wat kost dat?

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 12:21
    • Ik kijk via xs4all naar sport 1. De live-timing van de app loopt altijd 20 sec voor op mijn tv-beelden.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 12:28
    • @JV en @BILLGATES307

      De F1 app is sneller dan de TV stream dit komt door de beelden.
      Beeldstreaming kost meer tijd dan geluid en tekst.
      Bij de betaalzender hier gebruikt de commentaar ze ook.
      IK gebruik zelf ook beide
      Mooie aanvulling hé, de app geeft je dan ook nog eens de kans om later opnieuw te luisteren .

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 13:00
    • Nou, dan zouden ze dus een optie moeten inbouwen waarmee je zelf een tijddelay in de app kunt instellen. Dat kan toch niet zo heel moeilijk zijn?

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 13:35
  • 919

    Posts: 1.790

    Ik kan niet wachten op een live (4k) streaming dienst met meerdere onderling gesynchroniseerde kanalen, en wil er ook gerust een aardige duit voor neerleggen om van Ziggo Sport Totaal af te komen.

    • + 0
    • 23 nov 2017 - 12:27
    • Ikzelf kijk online via Ziggo Sport Totaal. Voor mij zou het al een hele verbetering zijn als ze op basis van 1080p én 60fps uitzenden. Dat kijkt al een stuk aangenamer. :)

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 12:59
    • Dit volg ik ff niet.
      Wat bedoel je met onderliggende kanalen?

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 13:04
    • Roel79

      Posts: 124

      @ SirClarkson ik kijk ook online via een inlogcode van mijn schoonvader die wel ziggo heeft. Het is ronduit belachelijk dat de kwaliteit anno 2017 nog zo ronduit slecht is. De frps is vaak echt niet om aan te zien...

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 13:36
    • Wat krijgen jullie dan te zien via ziggo?

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 14:10
    • Roel79

      Posts: 124

      Gewoon de ziggo zender. Net als op tv en via de horizon app

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 14:58
    • 919

      Posts: 1.790

      Ik ook via Ziggo Sport Totaal Go SirClarkson a 10 euro p/m, en de kwaliteit is inderdaad ruk.

      @Stoffelmans, met Ziggo Sport Totaal heb je 6 kanalen F1, hoofkanaal, onboard kanaal en live timing bijvoorbeeld. Het probleem (weet niet of het met de kanalen op TV ook zo is) via de streaming app en website is dat die kanalen niet onderling tijdsgesychroniseerd zijn, ze wijken dus allemaal iets af in tijd. Zappen tussen de streamingkanalen is dus niet handig, en als je op meerdere schermen tegelijk wil streamen moet je dus zelf met de pauze knoppen spelen om ze gelijk te krijgen.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 15:26
    • @919

      Achzo.
      Ik heb ook alle kanalen, maar zappen doe ik niet hoor.
      Ik neem er hooguit 1 op, de rest is onbelangrijk.
      'k heb het online nog nooit geprobeert om multiscreen te bekijken.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 20:26
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Laat me raden, F1 van de decoder af...

    • + 0
    • 23 nov 2017 - 12:33
    • 919

      Posts: 1.790

      Goed plan, 2007 wil heel graag haar decoder terug :)

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 12:42
  • Hopelijk niet te veel graphics dat het halve beeld weg is.

    • + 0
    • 23 nov 2017 - 12:44
    • 919

      Posts: 1.790

      Nou, daar zeg je wat, leuk al die tijdwaarnemingen in beeld, maar het slokt wel een kwart van je beeld op.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 15:27
    • Ze moeten en optie toevoegen dat je ze zelf in en uit beeld kunt zetten.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 19:12
    • Ja dat kan online wel maar op de tv niet.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 20:10
  • Wat is er gebeurt met die GPS sectortijden van Melbourne? Dat je elke 500m zag of er een paarse of groene sector werd gereden. Dat vond ik nog wel interessant, maar heb het niet meer teruggezien.

    • + 0
    • 23 nov 2017 - 16:42
    • Ja klopt dat was een leuke toevoeging zoals bij de MotoGP waar het fantastisch werkt.
      Maar in dat weekend hadden ze heel veel problemen met de graphics niet dat het daar iets mee te maken had.

      • + 0
      • 23 nov 2017 - 20:13
    • youtu.be/zXfi_e5U6lQ
      Vanaf 0:35

      • + 1
      • 23 nov 2017 - 20:16
  • Numnum

    Posts: 1.749

    Ik vond 27 euro voor een niet werkende app al horror.
    Ik vrees dat dit niet veel beter zal gaan.

    Zie liever 4k en verschillende camera streams op mijn tv komen.

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 00:22

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar