Toyota blaast samenwerking met HRT af wegens betalingsachterstanden
- Gepubliceerd op 15 nov 2010 20:00
-
20
- Door: Robin Smeets
Hispania Racing hoopte door het gebruik van het 2010-chassis van Toyota een hoop geld en tijd te besparen met de bouw van hun eigen auto voor 2011. Tevens wilde het Spaanse team gebruik maken van de faciliteiten die de Toyota-fabriek in Köln te bieden heeft. Wegens betalingsachterstanden aan de kant van HRT gaat deze deal echter niet door, zo liet Toyota vanavond weten in een persverklaring.
"Toyota Motorsport GmbH (TMG) bevestigt dat alle samenwerking met het Hispania Racing F1 Team is gestopt en niet verder zal gaan. TMG behoud alle rechten van haar huidige Formule 1-auto en is volledig vrij om nieuwe klanten te helpen met high-performance service. TMG betreurt dat HRT haar contractueel vastgelegde betalingen niet nakwam en we zullen samen rond de tafel gaan zitten om een goed einde aan deze zaak te maken", stond in de verklaring van Toyota.
Trending nieuws
-
Zandvoort presenteert grote vervanger van F1-race
Het circuit van Zandvoort heeft een vervanger van de Formule 1 gevonden. De koningsklasse van de autosport komt dit j...
23 jun 2026 11:19 -
Hadjar aangewezen als beste teamgenoot van 'onaantastbare' Verstappen
F1TV-analisten Jolyon Palmer, James Hinchcliffe en Tom Clarkson hebben zich erg positief uitgelaten over Max Verstapp...
23 jun 2026 12:46 -
Rosberg ziet titelkansen voor Hamilton: "Ferrari heeft nu ongelooflijk momentum"
Nico Rosberg denkt dat Lewis Hamilton een serieuze kans maakt op zijn achtste wereldtitel. De Duitser heeft er in 201...
23 jun 2026 13:22 -
Antonelli oneens met Senna-vergelijking: "Dat voelt niet juist"
Andrea Kimi Antonelli beleeft een indrukwekkend debuutseizoen in de Formule 1, maar de jonge Mercedes-coureur wil voo...
23 jun 2026 14:09 -
F1-regels remmen Verstappen af: "Dan gaat het voordeel verloren"
Volgens Franz Tost is het voor Max Verstappen niet meer mogelijk om zijn sterke punten te gebruiken onder de nieuwe r...
23 jun 2026 12:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam HRT
- Basis Madrid, Spanje
- Daniel Ricciardo 22
12.655 reacties op HRT
0 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over HRT

Reacties (20)
Login om te reagerenPosts: 10.089
dom dom dom van HRT, maarja, als je geen geld heb, kan je er ook niets aan doen
Posts: 1.408
Kansloos, kansloos, kansloos! Hoop echt dat de licentie van dit team snel wordt overgenomen door een partij die wel serieus mee kan doen aan de F1. Triest ook dat ze blijkbaar nog steeds niet begonnen zijn met de auto van volgend jaar.
Posts: 699
\"die wel serieus mee kan doen aan de F1\"
Dit team staat anders wel voor het team dat wel updates gebruikt heeft in 2010 (Virgin).
Zo geweldig was Toyota nou ook weer niet, bakken met geld uitgeven, maar geen 1 race gewonnen.
Posts: 1.315
Dat is respectloos richting Toyota. Hoewel ze niets hebben gewonnen hebben ze weldegelijk als serieus team meegedaan. Ze hebben zeker de laatste paar jaar sterke auto\'s afgeleverd. 1000x liever een Toyota dan een HRT op de grid.
Posts: 830
Airjan, Je bent Respectloos!
Posts: 1.408
Ik,respectloos? Omdat ik vind dat HRT er met de pet naar gooit? Ergens instapt zonder een degelijk budget? Wanbetaler is naar zijn leveranciers? De stoeltjes per race aan de best betalende coureur verkoopt? Wat is daar respectloos aan?
Ja, ze staan op de officiele uitslag wellicht voor Virgin, maar dat is meer door geluk dan door wijsheid. Dat komt omdat ze 1x een hogere positie in een race hebben gehaald dan Virgin, maar in alle andere races zijn ze dik achter Virgin gefinished.
Posts: 18.535
Je spreekt jezelf tegen. Je zegt dat HRT er met de pet naar gooit. Dan zeg je dat ze de rijder met het meeste geld in de auto zetten. Dat wil dus zeggen dat HRT alles doet om te overleven en er dus niet met de pet naar gooit. Het is uberhaupt al knap dat ze zover geraakt zijn. Je vergeet gemakshalve dat dit eigenlijk het failliete camposteam is dat Kolles gered heeft. Ze hebben ALLES gedaan om op de grid te staan, dus ze hebben er zeker niet met de pet naar gegooid.
Posts: 1.408
Overeenkomsten aangaan met externe partners terwijl je je dat financieel niet kunt veroorloven vind ik wanbeleid en onwaardig. Dat is gewoon slechte bedrijfsvoering en dat vind ik met de pet er naar gooien. Er zit geen degelijk plan achter, geen filosofie, het is gewoon aanrommelen en hopen dat je overleeft.
Ik heb echt 100x meer respect voor een team als Virgin waar ze gewoon zeggen, dit is ons budget, hier doen we het mee en daar halen we het maximale rendement uit.
Posts: 2.250
Miljoenen, miljoenen kregen ze van Yamamoto en nog kunnen ze er niks mee doen. Wat een rotteam, gelukkig dat ze maar 4 coureurs maximum mogen inzetten of ze hadden nog een advertentie in de kranten laten zetten: \"HRT zkt rijder vr 10m p/r, snlhd gn vreiste\"
Posts: 18.535
Heb jij enig idee wat de kosten zijn om een formule 1 team draaiende te houden?
Posts: 1.408
Als je een team niet draaiende kunt houden moet je de stekker er uit trekken of het verkopen aan een partij die het wel draaiend kan houden.
Posts: 12.432
Kolles zei laatst toch dat ze er financieel goed voorstaan? Dank je de koekoek, wanneer ik mijn rekeningen niet betaal sta ik er financieel ook veel beter voor. Toyota heeft gelijk, je stopt met de F1 omdat het een paar miljard heeft gekost en dan zal je door zo\'n onbeduidend clubje alsnog met schulden worden geconfronteerd.
Posts: 830
Ik denk eerder dat Yamamoto mocht rijden om Toyota te paaien.
Overigens zou de advertentie eerder zo uit zien: meld je nu aan voor een spannende dagje op het circuit met een heuze Gp2 auto, en rij mee tijdens een formule 1 Weekend.
Posts: 2.788
Ik denk dat ze dan eerder een andere japanner in die auto hadden gewild. Nakajima heeft meer ervaring en heeft zelfs al in de toyota van dit jaar gereden.
Posts: 1.265
Heel jammer, ik had die Toyota graag in actie gezien. De foto\'s ervan in full carbon weren geweldig.
Ik denk dat Toyota alsnog overstag kan gaan als ze het geld binnen hebben. Ze willen een situatie zoals vorige winter voorkomen, toen Dallara ook geen cent te zien kreeg, en pas na heel wat gesteggel een auto kon leveren (die zwaar onder gefinancierd en daardoor ook onder ontwikkeld was).
Posts: 3.077
Maar wat moet HRT met de Toyota van dit jaar? Een auto ontworpen rond de dubbele diffuser, die volgend jaar verboden is. Ik denk dat ze beter geld kunnen steken in een grote update van de huidige auto, inplaats van een auto die je eerst moet ombouwen zodat die legaal is.
Vervolgens ga je ondertussen faciliteiten neer zetten, zodat je voor 2012 een nieuwe auto op de grid kan zetten en dan het team opbouwen.
Aan de andere kant levert de Toyota wel weer veel knowhow op. Maar dan moeten ze nog altijd geld hebben om er iets mee te kunnen doen.
Posts: 1.265
De Dallara is een 2010 wagen die gebouwd is met een budget van 8 miljoen. De 2010 Toyota is een wagen die gebouwd is met een budget van +- 300 miljoen. De HRT komt dichterbij een GP2 dan bij een echte F1 wagen.
Toyota zou de wagen voor HRT ombouwen (aangezien ze alle faciliteit nog hebben, alleen huren ze zich nu uit aan andere teams) en runnen vanuit de oude fabriek van Toyota.
Maar zoals al blijkt zit er aan die optie ook een aardig financieel plaatje.
Posts: 866
Toen Force India Spyker overnam was het ook niks...ik vind dat je een team niet kunt beoordelen op hun eerste seizoen. Ik had niet verwacht dat ze er daadwerkelijk zouden staan begin dit jaar.
Als ze volgend jaar niet verbeterd zijn dan heb je gelijk als je zegt dat het niks is maar ze hebben best aardige sponsoren en we zullen volgend jaar wel zien.
Posts: 9.253
Die Kolles is echt een achterbakse kamper... mensen zitten te zeiken op Flavio Briatore maar Kolles heeft veel meer carrieres om zeep geholpen. Goed dat Toyota niet met dit schertsfiguur in zee wil gaan dan rot hij wellicht op uit de paddock en kan hij weer coureurs gaan plukken in de LeMans Series zoals hij hiervoor deed.
Posts: 18.535
Welke carriere heeft Kolles om zeep geholpen dan? Die van Albers? Want dat heeft Albers toch echt zelf gedaan. Senna rijdt nog steeds, Klien heeft zijn kans gekregen en Chandhok had tijd genoeg om zich te bewijzen.