user icon

Derde termijn FIA-president Jean Todt nog niet zeker

  • Gepubliceerd op 09 maa 2017 10:16
  • comments 8
  • Door: Rik Klein Entink

Jean Todt heeft nog niet besloten of hij een derde termijn als FIA President ambieert. De voormalig teambaas van Ferrari nam in 2010 het stokje over van Max Mosley. In 2014 begon hij aan zijn tweede termijn dat loopt tot en met 2017.

De 71-jarige Todt staat minder op de voorgrond dan zijn voorganger Mosley en neemt besluiten op basis van consensus. In het eigen blad van de FIA wordt hem gevraagd naar zijn toekomstplannen: "Ik ben begonnen om samen met mijn team een beslissing te nemen. Binnenkort zal ik mijn keuze bekendmaken."

Jean Todt houdt er rekening mee dat hij een tegenstrever krijgt die hem in een uitverkiezing kan verslaan. Maar het doel voor iedere FIA President moet hetzelfde zijn volgens hem: "Wie de leider ook is, er moet geprobeerd worden de kosten omlaag te brengen."

De Formule 1 moet ook een maatschappelijk belang dienen zo liet hij eerder weten. Zo zei hij dat terugkeer naar de oude meer vervuilende V10 motoren geen optie is wat hem betreft: "Wij moeten een voorbeeld zijn en dan kunnen wij het ons niet veroorloven om onnodige vervuiling te creëren. Dat zou een verkeerd beeld schetsen."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Kevin

    Posts: 5.005

    Het zou mooi zijn als men Christian Horner daar neerzet. Dan is de grote groep senielen eindelijk opgesodemieterd en kunnen er nieuwe, jonge ideeën komen om de sport ten goede te veranderen. En Jean Todt heeft inmiddels een mooi cv opgebouwd om lekker minister van verkeer te worden in Frankrijk.

    • + 0
    • 9 maa 2017 - 10:37
    • Roy

      Posts: 2.172

      @ Kevin , ik weet nog toen JT fia president werd... men danste de lambada. Dat was immers een man met een hoog aanzien binnen de F1, had de grootste successen en stond in zijn Ferrari-tijd ook zijn mannetje, als het ging om het belang van de sport.

      Wat is er nu over van diezelfde JT? Weinig toch? Als men, ongeacht wie, een bepaalde hoge functie betreed, ben ik altijd erg sceptisch van wat het uit eindelijk brengt. Zo ook met bijv. nu een Ross Brawn.

      • + 0
      • 9 maa 2017 - 10:46
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Met je eens Roy.

      Het punt is dat Brawn nog zoveel schitterende ideeen en plannen uit kan broeden, maar daarbij in the end op net zoveel muren en deuren op kan en zal lopen als de teams en andere belanghebbende partijen die ideeen niet zien zitten en willen steunen.

      Mannen als Brawn kunnen op dergelijke posities alleen veranderingen bewerkstelligen als ze de vrije hand krijgen die door te voeren.

      De sport had er in sportief opzicht nu zeker weten ook veel beter voor gestaan als Bernie echt iets over de regelgeving te zeggen had gehad,

      • + 1
      • 9 maa 2017 - 13:46
  • Jean, ik heb soms het idee dat je het ook helemaal geen leuke job vindt...

    • + 0
    • 9 maa 2017 - 10:40
  • Frank-84

    Posts: 640

    Daaag Jean! ??

    • + 0
    • 9 maa 2017 - 11:17
  • Frank-84

    Posts: 640

    De kosten omlaag brengen.....dan hebben ze toch het verkeerde paadje gekozen lijkt me...

    • + 0
    • 9 maa 2017 - 11:19
  • R.E.V

    Posts: 267

    Mooi.. Adios Jean

    • + 0
    • 9 maa 2017 - 12:28
  • Audieu Monsieur Todt! En nu iemand daar die geen zak om politiek geeft maar om autoSPORT.

    • + 0
    • 9 maa 2017 - 17:13

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar