user icon

De dag dat Michele Alboreto om het leven kwam

  • Gepubliceerd op 25 apr 2016 10:41
  • comments 32
  • Door: Rob Veenstra
Het is vandaag precies vijftien jaar geleden dat Michele Alboreto verongelukte. Bij een crash tijdens een test met een Audi R8 op de Lausitzring kwam de Italiaan om het leven. Door een klapband knalde hij op grote snelheid in de muur. De 194-voudig Grand Prix-coureur die in 1985 als tweede in het kampioenschap eindigde, de winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1997 en de winnaar van de 12 uur van Sebring in 2001 werd slechts 44 jaar oud.

Reacties (32)

Login om te reageren
  • ralph2102

    Posts: 741

    Is dit een negatief beeld? Kan me geen plek voorstellen op Monaco waar de zee aan de rechterkant ligt.

    • + 1
    • 25 apr 2016 - 11:13
    • is dat wel Monaco? lijkt me eerder Detroit ergens 80-er jaren, die baan liep ook een stuk dicht langs het water dacht ik

      • + 4
      • 25 apr 2016 - 11:16
    • ralph2102

      Posts: 741

      Zou kunnen, ik hoop dat Mclaren de juiste tickets heeft gekocht en in Rusland aankomt hahaha.

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 11:27
    • Als het een negatief beeld was geweest, dan waren alle kleuren 'verkeerd om' weergegeven geweest. Maar misschien bedoel je een gespiegeld beeld? Dat is het ook niet, want het Ford-logo en ook alle andere merknamen zijn gewoon leesbaar. Conclusie: deze foto is niet in Monaco gemaakt. JEAN ALESI heeft waarschijnlijk gelijk. Als je googelt op Detroit Grand Prix track map en dan voor afbeeldingen kiest, dan zie je dat daar flinke stukken van de baan vlak langs het water lagen.

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 11:57
    • ralph2102

      Posts: 741

      @NBTT

      Die reclame is natuurlijk gericht op de luxe jachten:)

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 12:28
    • Detroit, of Long Beach kan ook

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 13:14
    • Beri

      Posts: 2.977

      Is inderdaad Detroit. Waarom zou er op Monaco reclame worden gemaakt voor Lincoln, Mercury en Ford? ;)

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 14:47
    • @Beri, simpel, een beetje Monegask rijdt in een dikke Lincoln, algemeen bekend ;-)

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 15:03
  • Het is inderdaad Detroit. In de Ferrari niet Alboreto, maar Berger die op Prost jaagt.

    • + 3
    • 25 apr 2016 - 11:40
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Mooi speurwerk heren.

    • + 0
    • 25 apr 2016 - 12:03
  • Degelijke coureur, beetje kaliber Jean Alesi, vaak net in de verkeerde wagen op het verkeerde moment. Reed ook nog met de Benneton-Alfa als ik me niet vergis.

    • + 0
    • 25 apr 2016 - 13:16
    • Aangezien het voor mijn tijd is heb ik even Wikipedia erbij gehaald. Alboreto heeft wel voor Dcuderia Italia gereden. Ook heeft Benneton nooit met Alfa gereden. Kan wezen dat je wat anders bedoelde, maar zoals ik al zei, is het een beetje voor mijn tijd.

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 13:23
    • sympathieke kerel die Alboreto maar heeft na Ferrari veelal gereden bij middenmoot en achterhoede teams als Tyrrell en Minardi.
      Ik kan me nog wel herinneren dat hij net als Piquet en Berger ook keihard de muur in is gevlogen in de tamburello bocht, was met de footwork dacht ik.
      Wist overigens wel meer gp's te winnen dan Alesi, dat dan weer wel ;)

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 13:24
    • Ja ik zag het ook Schumi net ook ff gegoogled, idd geen Benneton. Nee gewoon vergist, denk dat ik m heb verward met Patrese

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 13:33
    • Haha. Kan gebeuren BT50 :-)

      • + 1
      • 25 apr 2016 - 13:35
    • In 1985 werd Alfa Romeo in de F1 gesponsord door Benetton. Dat was dus niet het Benetton-team met een Alfa-motor, maar het Alfa-team met Benetton-reclame.

      BT50 heeft dus gewoon gelijk wat dat betreft. Alleen reed Alboreto nooit voor dat team. Coureurs voor Alfa in de jaren '80 waren: Giacomelli, Brambilla, Depailler, de Cesaris, Andretti(!), Baldi, Patrese en Cheever.

      • + 1
      • 25 apr 2016 - 13:58
    • Klopt,NBTT, ook nog ff verder aan het neuzen geweest. Saillant detail, het team werd ook niet meer gerund door het eens zo grote Autodelta (raceafdeling van Alfa onder leiding van Carlo Chiti) Maar door Euroracing, waarschijnlijk omdat het een zooitje was bij Autodelta.

      • + 1
      • 25 apr 2016 - 14:06
    • In 1983 verscheen Benetton voor het eerst als sponsor op de auto's van Ken Tyrrell. Michele reed toen zijn derde en laatste seizoen voor Tyrrell. Hij won hetzelfde jaar de GP van de USA op Detroit. Het zit dus allemaal wel zo'n beetje in de goede richting alleen net iets anders. Maar wat gaat de tijd snel zeg.

      • + 2
      • 25 apr 2016 - 17:14
    • Ah zo valt alles op zn plek. Thnx voor de toevoeging Black Flag, er was dus toch een Benneton-Alboreto connectie. Leuk die geschiedenis die zo in een draadje volledig wordt gemaakt.

      • + 1
      • 25 apr 2016 - 17:49
  • Ook irritant; Wanneer Dennis' propaganda machine eens een coureur herdenkt die nooit een McLaren coureur was dan doen ze dat altijd met een foto van die coureur achter een van de eigen wagens.
    Flauw !

    • + 0
    • 25 apr 2016 - 14:05
    • Klopt. Is me al eens vaker opgevallen.

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 17:23
  • ralph2102

    Posts: 741

    Het is Detroit, op 10 minuut 25 een aardige gelijkenis gevonden.

    www.youtube.com/watch?v=JyW6CopOqIo

    En op 12 minuut 51, ligt Prost voor Alboreto in de stand.

    • + 1
    • 25 apr 2016 - 14:16
  • ralph2102

    Posts: 741

    En op deze nog mooier op de eerste 5 seconden hahaha

    www.youtube.com/watch?v=X_owP2h4pNE

    • + 2
    • 25 apr 2016 - 14:18
  • Over de Lausitzring; Ooit met vreselijk veel (west-) Deutschmarks aangelegd met een (tri-) Oval een GP baan voor auto's en een versie voor motoren. Daarnaast ligt er buiten de ovaal ook nog een testbaan voor hogesnelheidstests.
    De combinatie GP Strecke plus testbaan moest ooit een alternatief gaan vormen voor de Nürburgring Nordschleife en misschien ook wel stiekum voor LeMans. Een baan geschikt voor Endurance races met grote startvelden.
    Als ik het me goed herinner was Alboreto aan het testen op die dik 11 kilometer lange Langstrecke. De baan (extreem hoge snelheden en misschien niet optimale veiligheidsmaatregelen) kreeg een deel van de schuld voor dat ongeluk toegeschoven. Naar mijn weten heeft er nog nooit een echte (Endurance) race plaatsgevonden...

    • + 0
    • 25 apr 2016 - 14:20
    • Is de baan dan later ingekort? Als ik nu op Google Maps kijk, dan lijkt hij circa 5 km lang te zijn.

      • + 0
      • 25 apr 2016 - 19:37

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 5 okt 1991 (29)
  • Geb. plaats Montelimar, Frankrijk
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar