user icon

Ferrari spoorde Volkswagen aan tot F1-project

  • Gepubliceerd op 17 dec 2015 16:47
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra

Ferrari-president Sergio Marchionne heeft zijn best gedaan om Volkswagen een duwtje in de rug richting de Formule 1 te geven. Tot op heden zonder succes, en de Duitse autogigant heeft met het schandaal over gemanipuleerde uitstootgegevens nu wel wat anders aan het hoofd. Maar Ferrari geeft de moed niet op.

Marchionne: "Ondanks de problemen die Volkswagen momenteel ervaart, heb ik de vorige directeur altijd aangemoedigd om de Formule 1 te betreden. Dat een bedrijf van die omvang niet in de Formule 1 actief is, heb ik altijd zeer vreemd gevonden. Hetzelfde geldt voor General Motors, ook hen heb ik aangespoord om zich bij ons te voegen."

"Dat zou goed voor de sport zijn, voor hen en voor ons. Ik geloof niet dat het moeizame eerste jaar van Honda hen nu ontmoedigd heeft. Honda kan op korte termijn weer mooie dingen laten zien en races winnen. We hebben meer autofabrikanten nodig in de Formule 1."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • "We hebben meer autofabrikanten nodig in de Formule 1." dit zeg ik al jaren, want deze zijn de enigen die een stevige financiële draagkracht hebben binnen de sport. De puristen zullen zeggen, neen het zijn de teams als McL, Williams, Lotus, Brabam, Ligier e.a. die de F1 groot hebben gemaakt, ja dat klopt maar slechts 2 schieten nog over zonder FER te vergeten maar is nu wel een stevige autofabrikant geworden alsmede MB. Dus Marchionne heeft 100% gelijk

    • + 1
    • 17 dec 2015 - 16:59
    • Peter

      Posts: 950

      Ben het niet met je eens. Het zijn de privé teams die passie voor de sport hebben en tot het gaatje gaan om onderdeel van de sport te zijn. Ja er zijn er, die het niet kunnen bolwerken financieel. Maar je noemt niet de teams die dat wel kunnen zoals RedBull en Torro Rosso laten zien, zoals ook McLaren. Zo is Williams er langer bij als privé team dan elk ander fabrieksteam. En Ferrari reken ik niet eens tot de Fabrieksteams. Dat is een echt F1 renstal gezien de geschiedenis.

      Fabrikanten zijn weliswaar financieel sterk, althans dat is de schijn. Het zijn bedrijven met grote financiële doelstellingen. En als die wat tegenvallen dan kiezen ze als eerste kostenbesparing, het verlaten van F1. Toyota, Peugeot, Mercedes, Honda, Renault en zo zijn er meer in de geschiedenis die de F1 hebben verlaten.
      En als ze dan terug komen hebben ze niet eens een eigen oorsprong. Mercedes > BrawnGP > Honda > BAR > Tyrell en zo is een fabrieksteam eigenlijk een privé team. Het mag duidelijk zijn waar F1 behoefte aan heeft...Meer privé teams!

      • + 0
      • 17 dec 2015 - 21:51
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Het zijn de grote autoconcerns die onafhankelijke teams wegdrukken, en dan roepen dat F1 nog meer automerken nodig heeft. Hoe cynisch kun je zijn?
    Waarom beginnen zij onderling geen competitie en hou je F1 voor de independents. Lijkt me beter voor iedereen.

    • + 1
    • 17 dec 2015 - 17:00
    • Neen die independents kunnen de hoogste technologie niet bekostigen, dit is toch overduidelijk. Zolang we op het allerhoogste niveau opereren komen enkel de grootsten bij te pas tenzij je al independents hebt gezien die deze mega budgetten ergens in een schuif hebben steken?

      • + 2
      • 17 dec 2015 - 17:20
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Onbedoeld bewijs je precies mijn punt.

      • + 0
      • 17 dec 2015 - 17:56
    • BeaR

      Posts: 1.695

      Zo zie ik dat ook Benspeed

      • + 0
      • 17 dec 2015 - 18:12
    • Ben het volledig met Caramba eens. De grote merken maken de F1 kapot.

      • + 0
      • 17 dec 2015 - 19:26
    • Dus alle auto merken en Red Bull eruit en dan de F1 verder laten gaan als een soort amateur klasse? Top idee!

      Al bestaat dat al min of meer onder de naam GP2.

      • + 0
      • 19 dec 2015 - 16:45
  • Compleet off topic, je kan hier ff stemmen op Max in een twitter battle vs Vettel, heel close nu en de stemmen kan tot 7 uur. Dus iedereen die twitter heeft & Max wilt laten winnen even snel doen! :p

    Tweet

    • + -3
    • 17 dec 2015 - 17:17
    • Kevin

      Posts: 4.933

      ...

      • + 0
      • 17 dec 2015 - 21:47
    • Nou, laat ons niet langer in spanning. Hoe is het afgelopen?

      • + 1
      • 18 dec 2015 - 00:41
  • BeaR

    Posts: 1.695

    Ik ken er nog wel een paar: Ford en 2 oldies die gestopt zijn, nl. BMW en Toyota. Misschien Peugeot?

    • + 0
    • 17 dec 2015 - 18:11
    • 1formule

      Posts: 134

      Als ik zeg maar Ford ben, en een 6 cilinder blok moet maken om mee te Mogen doen in de f1 zie ik dat niet als een probleem. en dit blok verder door gaan ontwikkelen om de grote jongens bij te houden ook niet.
      Maar gaat alles eindelijk redelijk voor de wind, en vind b.e. stone dat het weer anders moet. en je moet weer helemaal opnieuw een nieuw blok te gaan gieten ontwerpen, noem maar op , zou ik als ford zijnde op het moment dat het eindelijk goed draait ook niet leuk vinden. kost weer een klauw geld, tijd, en verlies van motivatie.
      Ik denk dat als je van te voren weet dat het bijvoorbeeld 6 jaar lang een 8 cilinder blok van 3.5 liter moet zijn waar je op mag veranderen wat je wilt, veel goed koper is. zolang er te veel veranderingen zijn zou ik er ook mee stoppen of niet aan beginnen. dag 12 dag 10 dag 8 en meschien in 2018 dag 6 cilinder en moet het weer een 8 cilinder worden enz enz ..heb liever dag eikelstone, regelnicht ..

      • + 0
      • 17 dec 2015 - 19:12

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar