user icon

Jos Verstappen beleefde nooit plezier aan Brazilië

  • Gepubliceerd op 13 nov 2015 10:41
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra

Het circuit van Interlagos in Sao Paulo levert vaak prachtige races op. Menig klassieker is uitgevochten op de baan die al jarenlang gastheer is voor de Braziliaanse Grand Prix. Voor de fans heel mooi, voor Jos Verstappen minder mooi. De vader van Max Verstappen bewaart weinig mooie herinneringen aan racen op Interlagos.

Jos Verstappen schrijft in zijn column voor De Telegraaf: "Als iemand me vraagt naar mijn mooiste herinnering aan het circuit van Interlagos, hoef ik nooit lang na te denken. Die heb ik niet. Zowel bij mijn eerste race in 1994 als bij mijn laatste race in 2003 haalde ik de finish niet. Dat zegt denk ik genoeg."

"In 1994 werd ik bij een inhaalactie van mij bij Eddie Irvine van de baan gedrukt. Ik kwam met mijn linkerwiel in het gras en spinde op hoge snelheid. En in 2003 spinde ik van de baan in de regen, in bocht drie, na een safety car-situatie. Een schrale troost die dag was dat ik niet de enige was die eraf gleed. Brazilië was en is een prachtig land om te racen, ook vanwege de enorme historie, maar het mag duidelijk zijn dat ik er als coureur nooit heel veel plezier aan heb beleefd."

"Ik vond Interlagos een ontzettend zwaar circuit, een beproeving bijna. In mijn tijd was het altijd één van de eerste races van het seizoen. En aangezien ik vaak voor een team uitkwam dat weinig testwerk verrichtte, was de voorbereiding zelden optimaal. En daar betaalde je als coureur dan een prijs voor, helemaal op een linksdraaiend circuit als Interlagos met van die lange doordraaiers. Je kon voor een seizoen wel trainen, en dat deed ik vanzelfsprekend ook, maar het voelt toch altijd anders wanneer je daadwerkelijk aan het racen bent."

"Ik heb hier wel eens een race meegemaakt, met Arrows in 2000, dat ik mijn hoofd na afloop niet meer recht kon houden. Zo kapot was ik. Tegenwoordig worden de coureurs ook in fysiek opzicht veel beter voorbereid op een seizoen. Als ik zie hoe Max nu begeleid wordt door een team van deskundigen bij Red Bull, dan is dat echt een wereld van verschil met mijn tijd. Daar komt bij dat de auto’s destijds geen stuurbekrachtiging hadden. En als je armen gaandeweg een race vermoeid raakten, werkte dat door naar de nekspieren."

"Ik finishte die bewuste race als zevende, destijds was dat net buiten de punten, hetgeen het extra zuur maakte. Na de finish kon ik mijn helm niet eens meer zelf afdoen. Mijn armen waren zo verzuurd dat ik ze niet meer omhoog kreeg. Ik heb zeker twee uur op een bankje moeten liggen om bij te komen. Ik kon niets meer. Zo extreem heb ik dat daarna nooit meer meegemaakt."

"Interlagos is wel een circuit met een aantal snelle bochten en dat past op zich goed bij de auto van Max. Ik denk dat hij het goed doet als hij rond de tiende plek finisht. Natuurlijk hoop ik stiekem op een regenbuitje. Dan is alles weer anders."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Ach, op de Copa Cabana kun je wel veel plezier beleven :-)

    • + 0
    • 13 nov 2015 - 10:46
    • Ballenknijper aan en gaan met die banaan

      • + 1
      • 13 nov 2015 - 11:48
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Verslijt je ook een hoop rubber.

      • + 1
      • 13 nov 2015 - 11:53
  • Herinner me die race nog goed. de Arrows had geen stuurbekrachtiging. in de laatste 3 rondjes storte Verstappen in en moest helaas nog een plekje laten toen. Wel goede race gereden in een brakke Arrows.

    • + 0
    • 13 nov 2015 - 10:47
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Volgens mij kreeg Verstappen na afloop nog een uitbrander van Walkinshaw omdat zijn conditie niet in orde zou zijn.

      • + 0
      • 13 nov 2015 - 13:02
  • Mooi verhaal, en dan hoor je mensen weleens zeggen. "Dat zijn toch geen sportmannen, een beetje rondjes rijden in hun auto". :)

    • + 0
    • 13 nov 2015 - 10:50
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Mensen zonder kennis van zaken ja.

      Zo gaat het toch ook bij voetbalhaters (sorry voor de vergelijking ;-)), 90 minuten achter een bal aanrennen.

      • + 0
      • 13 nov 2015 - 11:10
    • Al die mensen moet je eens een kwartiertje in een simpel huurkartje met 5pk zetten en ze daarna vragen of ze er nog zo over denken

      • + 1
      • 13 nov 2015 - 11:13
    • Precies, mensen zonder verstand van zaken.

      Dat is precies wat ik die mensen altijd vertel Brabham :)

      • + 0
      • 13 nov 2015 - 12:13
  • Hij vergeet de intermezzo met Montoya... die was leuk

    • + 0
    • 13 nov 2015 - 11:22
    • Het positieve van Montoya was dat die niet begon te gillen 'He hit me, he hit me!'
      Montoya is dan ook een echte kerel.

      ;-)

      • + 0
      • 13 nov 2015 - 11:43
  • Jos is nog steeds mijn held! :-)

    • + 0
    • 13 nov 2015 - 11:42
  • De Arrows van 2000 was niet eens zo slecht. Soms redelijk snel maar vooral onbetrouwbaar. Verstappen werd die race 7e, wat toen geen punten opleverde maar tegenwoordig "gewoon" 6 punten geeft.

    Die spin in 2003 was echt super jammer aangezien hij zonder die spin letterlijk 1e of 2e had kunnen worden gezien de tankinhoud en de positie waarop hij toen lag.

    • + 0
    • 13 nov 2015 - 11:52
  • Ik herinner mij ook nog een enigszins gefrustreerde Walkinshaw na het waterballet van Jos: "Jos suffered from a heavy right foot ..."

    • + 0
    • 13 nov 2015 - 12:40
    • dat was in Spanje(1996)

      • + 0
      • 13 nov 2015 - 12:45
    • Ja, en de uitspraak was overigens "A mechanical problem in the driver's right foot."

      • + 0
      • 13 nov 2015 - 13:58
    • Brazillië 1996 was de race waar Jos in die Arrows- Hart de snelste ronde in de regen bleef verbeteren tot de Hart motor er weer eens mee ophield.

      • + 0
      • 13 nov 2015 - 17:10
  • @ Michael Valliant: Klopt, thanxs! ;-)

    • + 0
    • 13 nov 2015 - 12:49
  • Moet je Montoya maar eens vragen wat hij van Verstappen vindt op Interlagos... :)

    • + 0
    • 13 nov 2015 - 13:02

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar