user icon

Renault laat alle opties open voor F1-toekomst

  • Gepubliceerd op 29 jun 2015 11:54
  • comments 15
  • Door: Rob Veenstra

Renault hakt binnenkort de knoop door over wat het gaat doen met het Formule 1-project. De Franse autofabrikant houdt daarbij alle opties open, dus ook een afscheid van de koningsklasse van de autosport. Aan het andere uiteinde staat de mogelijke terugkeer van een fabrieksteam van Renault. Alleen als motorleverancier actief blijven is het minst waarschijnlijke scenario.

Dat verkondigde Renault-baas Carles Ghosn aan persbureau AFP. "We hebben verplichtingen tot eind 2016 in de Formule 1 en die zullen we sowieso honoreren. Wat daarna gebeurt valt nog te bezien. De Formule 1 is nog steeds een interessante discipline. De sport geniet wereldwijde bekendheid, heeft veel volgers en als motorleverancier heb je het voorrecht dat ze je vergeten als je wint en benadrukken wanneer je verliest."

"Als het zin heeft om een eigen fabrieksteam aan de start te brengen, dan zullen we dat doen. We sluiten geen enkele optie uit. Alleen als motorleverancier actief blijven is onwaarschijnlijk. Stoppen is ook een optie. Het hangt ook af van welke kant de Formule 1 bestuurlijk op gaat. De sport moet een meer rationeel pad volgen, waarbij het meer terug doet voor degenen die veel geld investeren en de show maken."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Wederom zo'n nietszeggend bericht van Renault. Elke paar weken krijgen we te horen dat ze 'binnenkort een keuze gaan maken'. Zeg iets of zeg niets...

    • + 0
    • 29 jun 2015 - 11:59
    • @Wouter666
      De vraag is natuurlijk of Renault een persbericht heeft uitgebracht om uiteindelijk niks te vertellen, of dat Renault antwoord geeft op steeds weer dezelfde vragen.
      Ik denk dat laatste en dan valt dit antwoord ze niet aan te rekenen, lijkt mij...

      • + 1
      • 29 jun 2015 - 12:13
    • Tussen de regels door lees je wel iets nieuws, voorheen besprak Renault altijd 3 opties, en indirect valt er nu daar 1 vanaf: "Alleen als motorleverancier actief blijven is onwaarschijnlijk"--->dus 2 red bull teams met Renault motoren zal vanaf 2017 zeker niet meer zichtbaar zijn. Het is wel degelijk een nieuwtje, want voorheen was Renault daar vager over...hoewel dit nog steeds vaag is.

      • + 0
      • 29 jun 2015 - 12:53
    • Ik heb bij verschillende sites gelezen dat er maar 2 opties zijn stoppen of een eigen team.

      • + 0
      • 29 jun 2015 - 14:32
  • Ofwel, Red Bull streek te veel eer op met de 4 gewonnen kampioenschappen...en krijgen de shit-lading wanneer het slecht gaat. Ik kan me er wel in vinden, want wekelijks krijgt Renault van Red Bull een uithaal. Williams en Mclaren zie je dat nooit doen, veel meer respect naar een motorenleverancier.
    Ghosn bespreekt eigenlijk 2 opties: of een eigen team, of stoppen....het wordt dus een eigen team...:)) En iedereen weet dat het Lotus wordt...dus Red Bull vanaf 2017 hebben jullie echt een probleem, want ik kan me voorstellen dat Renault jullie geen motoren meer wil leveren als ze een eigen team hebben..tja, en dan RBR??

    • + 1
    • 29 jun 2015 - 12:05
    • masf1

      Posts: 7.063

      Je weet niet of Cosworth nog bezig is,kan ook een prima partij zijn om mee te werken.

      • + -2
      • 29 jun 2015 - 12:13
    • @Massf1
      Cosworth is een prima partij wanneer er een organisatie met veel geld achter gaat staan.
      Als F1 grootmachten als Renault en Honda al zoveel moeite hebben een goeie aandrijflijn te bouwen, dan lukt dat een onafhankelijke motorbouwer zonder geld al helemaal niet...

      • + 1
      • 29 jun 2015 - 12:16
    • masf1

      Posts: 7.063

      wie weet steekt rbr er juist wel geld in,gaat niet om hoe groot je bent,maar de juiste mensen op de juiste plek.

      • + -2
      • 29 jun 2015 - 12:19
    • @masf1 ik denk niet dat Mateschitz meer wil bijleggen dat het nu doet, dus samen met Cosworth een eigen motor ontwikkelen moet niet meer kosten dan het nu aan Renault betaald voor een motor....de vraag is dan, of dat met dat budget mogelijk is, en ze daarmee ook aan andere teams kunnen gaan leveren?? Ik denk dat dit teveel van het goede is voor RBR...sowieso, duurt het ontwikkelen van een goede motor ook enkele jaren...ik vrees het ergste voor RBR...iig worden ze voor 2020 geen wereldkampioen, ik zie het niet gebeuren...of Audi moet stiekem met een motor bezig zijn.....

      • + 0
      • 29 jun 2015 - 12:41
  • 90% op deze site staat vol van deze nietszeggende artikelen kan iedereen weer lekker reageren.

    • + -1
    • 29 jun 2015 - 13:20
  • Renault heeft qua "Image" veel verloren op sportief vlak, in de jaren 70,80 en 90 hadden ze in het straatbeeld een paar kleppers zoals de Renault Alpine, R5 Turbo, R21 Turbo, Clio Williams e.d. die enige race-fanaten bekoorden, nu hebben ze nog een clio sport en megane sport met veel minder karakter en F1 fanaten zoals wij op dit forum hebben andere merken met een sportief karakter die meer tot onze verbeelding spreken en denk daarom dat Renault moet opkrassen in F1

    • + -1
    • 29 jun 2015 - 14:35
    • @benspeed los van of de sportwagens wel of geen smaak hebben, is het een slechte zaak als 'weer' een fabrikant de sport verlaat...dan houden we nog maar 3 fabrikanten over....net zoals 2014 3 fabrikanten voor 12 teams...ofwel het zal niet spannender worden...en jij hebt hart voor de sport?? pfff..

      • + 1
      • 29 jun 2015 - 15:05
    • oh, ja...en met 168 overwinningen staat renault 3e in de geschiedenis van motorenleveranciers...dus denk daarom niet dat Renault moet opkrassen..

      • + 1
      • 29 jun 2015 - 15:22
    • Er zijn andere fabrikanten zoals BMW, Porsche en waarom niet Jaguar die meer tot de verbeelding van iedereen spreken, welliswaar meer exclusieve wagens die beter passen bij de "Koninginen-klasse" Maar meer populaire merken hebben zeker en vast hun plaats in F1 zolang ze ook auto's bouwen met een echt sportief karakter waar opa's niet in stappen

      • + 1
      • 29 jun 2015 - 17:51
  • ghost kennende zal renault der wel mee stoppen

    • + 0
    • 29 jun 2015 - 19:13

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar