user icon
user icon

Mattiacci weg, Arrivabene nieuwe teambaas bij Ferrari

  • Gepubliceerd op 24 nov 2014 13:13
  • comments 31
  • Door: Rob Veenstra
De geruchten dat Ferrari de teamleiding alweer overhoop ging gooien berustten op waarheid. Teambaas Marco Mattiacci ruimt het veld en voor hem in de plaats komt Maurizio Arrivabene, zo heeft de Italiaanse renstal bevestigd. Mattiacci bekleedde pas sinds april van dit jaar de functie van teambaas bij de Scuderia als opvolger van Stefano Domenicali.

Arrivabene was meer dan twintig jaar werkzaam voor sponsor Phillip Morris. Ferrari-voorzitter Sergio Marchionne: "We hebben besloten om Maurizio tot teambaas te benoemen omdat we op dit moment een leider die niet alleen snapt waar Ferrari voor staat, maar ook iemand die de mechanismes en vereisten in de Formule 1 begrijpt nodig hebben."

"Maurizio bezit een overdaad aan kennis, hij is al jaren nauw betrokken bij de Scuderia en heeft lange tijd deel uitgemaakt van de Formule 1 Commissie. Hij is in die periode steevast een bron voor innovatieve ideeën om deze sport te revitaliseren geweest. Zijn ervaring als manager is ook van groot belang. Ik ben blij dat we hem als teambaas vast hebben kunnen leggen."

Reacties (31)

Login om te reageren
  • zjeeraar

    Posts: 99

    Vanaf het begin was (in ieder geval bij mij) al duidelijk dat deze teambaas meer een 'tussenpaus' was.

    De geruchten (o.a. bij Bild) zijn dat deze man de 'nieuwe' Jean Todt is en meer de politieke kant van Ferrari kan sturen. Ross Brawn stelde als voorwaarde voor een terugkeer bij Ferrari dat hij zich niet met de politieke kant hoefde te bemoeien maar zich kan concentreren op de fabriek en het raceteam.

    Volgende aankondiging is dus (hopelijk) dat Ross Brawn terugkeert.

    • + 0
    • 24 nov 2014 - 13:17
    • Pitstop

      Posts: 255

      Ik hoop het zeer dat Ross Brawn terugkeert bij Ferrari. Vraag me alleen af welke coureur bij Brawn beter ligt Vettel of Raikkonen?

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 13:32
    • @Pitstop Ik vind de rijstijl van Vettel veel weg hebben van die van Schuhmacher, en die heeft natuurlijk lang met Brawn samengewerkt. Raikkonen houdt ook van een "losse achterkant" dus die zal er ook wel baat bij hebben.

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 14:22
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @PITSTOP: Desgevraagd sms-te Brawn dit weekend 'not true' dus....

      • + 0
      • 25 nov 2014 - 06:48
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @ZJEERAAR: Hij is destijds ook gewoon gepresenteerd als tussenpaus, niks bijzonders dus.

      • + 0
      • 25 nov 2014 - 06:53
  • Eerste wapenfeit, Tombazis is exit.

    • + 0
    • 24 nov 2014 - 13:21
    • Ha MR.MONZA! Een felicitatie waard, neem ik aan?

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 13:24
    • Zeker, en Arrivabene heeft alle steun van Marchionne ($$) om Newey naar Maranello te lokken.
      Overigens betekend Arrivabene in het Italiaans, vrij vertaald, "goede binnenkomst" of 'goed begin",nou hij doet zijn naam eer aan.

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 13:37
    • @MM

      Gaan er al ergens geruchten de ronde wie deze Griek gaat opvolgen?

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 13:38
    • Ze hebben natuurlijk Alisson en Newey wordt een projectje.
      Piero Ferrari gaf overigens onomwonden toe dat ze contact hebben met Brawn.

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 14:19
    • Je weet het nooit natuurlijk maar deze zomer heeft Newey nog een nieuw Red Bull contract getekend, vanaf volgend seizoen zou hij enkele een adviserende rol binnen het f1 team hebben en zich gaan bezighouden met zijn andere grote passie; het ontwerpen van zeilboten?, tenminste als ik de geruchten mag geloven

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 14:37
    • James

      Posts: 1.643

      Ferrari heeft de voorbije jaren zo vaak geprobeerd om Newey te halen, waarom zou het nu dan wel lukken?

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 15:29
    • @James,
      Proberen mag altijd natuurlijk, misschien hopen ze dat ze door de aanwezigheid van Vettel meer kans maken.

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 15:39
    • Superrrrrr! Beter laat dan nooit :) Ben benieuwd wie er nog meer naar Ferrari komen en wie weggaat.
      @mr. Monza: niks over Fry gehoord? En ben benieuwd welke functie Mattiacci krijgt. Ik heb altijd t vermoeden gehad dat ie via de Scuderia zou worden doorgeschoven naar de presidentiële zetel bij Ferrari maar hoor er nog niks over

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 17:17
    • brabham BT50; ik denk dat Mattiaci gewoon weer mag gaan doen wat ie wel kan; auto's verkopen. Waardeloos figuur die toch in enkele maanden wat dingen geroepen heeft waar bij Ferrari wel mensen van wakker hebben gelegen. Met z'n business model gelul.
      Niet misselijke taal van Marchione; ' we hebben iemand nodig die (wel) snapt waar Ferrari voor staat en die (wel) weet waar het in de Formule 1 om gaat'. Hoezo afgeserveerd!?!

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 20:13
    • @beemerdude:
      Lijkt me erg overdreven om Mattiacci een waardeloos figuur te noemen, wat heeft hij nou fout gedaan. Daarnaast leg je de opmerking van Arrivabene ook verkeerd uit, dat zegt hij namelijk niet. En het feit dat Mattiacci niet zo'n grote F1 kennis heeft is geen geheim en dat was het ook nooit.

      @Mr.Monza: verwacht jij dat Brawn komt? En wat gebeurt er dan met Fry/Allison/etc?

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 20:31
  • Nou ja, als Ross het vissen zat is laat het hem dan maar proberen.
    Tombazis exit zoals Mr. Monza zegt.
    Ik weet niet wat ze daarvoor in de plaats in huis hebben of wie ze daarvoor willen aantrekken maar feit is dat er aan de chassiskant ook wat moet gebeuren.
    Als Ross komt, komt Aldo Costa misschien ook wel terug.

    • + 0
    • 24 nov 2014 - 13:32
    • James Allison zal Tombazis wel gaan vervangen he, En laat Aldo maar terug komen maar die zit denk ik goed bij Mercedes

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 13:42
  • Pete

    Posts: 236

    Dan had hij die opmerkingen over Alonso ook wel achterwege kunnen laten.

    • + 0
    • 24 nov 2014 - 13:36
  • babyShumi

    Posts: 406

    wow newey brawn en vettel, oude gedachte 1/2 jaren 90 komen weer boven drijven

    maar newey wil alleen als hij card blance heeft,is dat bij deze dan ook zo?

    • + 0
    • 24 nov 2014 - 14:33
    • James

      Posts: 1.643

      Newey werd al volledige technische vrijheid en een eigen supercar project aangeboden door Luca di Montezemolo.

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 15:34
    • Newey wil niet in Italie gaan wonen. Hij doet juist bij RBR een stapje terug omdat hij meer thuis wil zijn.
      Voor Ferrari te hopen dat ie daar spijt van krijgt, anders zie ik het niet gebeuren.

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 20:15
  • mikke1886

    Posts: 145

    Haha . 15 jaar succesvol bij Ferrari gewerkt .word dan ongevraagd gepromoveerd tot teambaas van het f1 team waar hij 0.0 ervaring mee had .En nu word deze man gewoon helemaal ontslagen ook niet terug naar zijn vorige positie waar hij volgens ferrari zo succesvol was. Het loopt daar lekker bij Ferrari.

    • + 0
    • 24 nov 2014 - 16:14
    • Waar heb jij de wetenschap vandaan dat hij ongevraagd is neergezet als teambaas en nu Ferrari zou verlaten? Uit dit stukje kan ik alleen maar afleiden dat hij weggaat als teambaas maar meer ook niet.

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 18:49
    • Brabham, hou al die energie nou lekker voor jezelf man. Reageren op elke onverlaat gaat je grijze haren opleveren ;)

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 20:52
    • ralph2102

      Posts: 680

      @Snelle Eddy

      Hahaha, als je dat in de kroeg zou doen kom je elk weekend bont en blauw thuis.

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 21:15
    • mikke1886

      Posts: 145

      Kijk dan naar dit artikel ergens anders .waar duidelijk staat dat hij er 15 jaar gewerkt heeft en nu ontslagen word. Google het anders zelf is .is niet zo moeilijk. Zelf een onverlaat als ik kan dat ;-)

      • + 0
      • 24 nov 2014 - 22:48
    • Damn, komen ze daar vandaan.. Ik had t kunnen weten.
      @Ralph: Ik weet niet naar welke kroegen je gaat. Eddy biedt in dat geval meestal een vistochtje aan ;)
      @Mikke1886 (geboortejaar?)
      Heb even gegoogled maar je lijkt idd gelijk te hebben, kon dit stukje vinden bij jamesallenonf1:
      Marchionne who made the announcement, making it clear that Mattiacci isn’t just being dropped as team boss, he is out of Ferrari altogether. Something very big has clearly happened in the last week to bring this about with Italian sources scratching their heads as to the cause. Possible suggestions are that Mattiacci had been in discussions with other car manufacturers, but there is nothing firm given as a reason at this point.

      Blijkbaar toch tegen de verkeerde schenen geschopt, wordt ook geopperd dat ze t m wellicht kwalijk nemen dat ie Alonso niet aan boord heeft kunnen houden. (Vind ik ook een blunder, ze hadden Vettel moeten halen, Alonso houden en Raikkonen er weer uit)

      • + 0
      • 25 nov 2014 - 08:32
    • ralph2102

      Posts: 680

      @BT50

      Aha, Ross Brawn heeft er dus niet zelf voor gekozen om lekker te gaan vissen.

      • + 0
      • 25 nov 2014 - 11:16
    • Lol! Alles voor de Scuderia he :)

      • + 0
      • 25 nov 2014 - 13:42
  • Een tabakshandelaar als teambaas van Ferrari; het moet niet gekker worden !!

    • + 0
    • 25 nov 2014 - 20:36

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar