Ondernemingsraad Mercedes begrijpt aanschaf Brawn GP niet

Erich Klemm, een lid van de ondernemingsraad van Mercedes-moederbedrijf Daimler, heeft met ontsteltenis kennis genomen van het nieuws dat Mercedes volgend jaar met een eigen fabrieksteam aan de start staat in de Formule 1. Mercedes nam Brawn GP over, terwijl Klemm dit juist een gepast moment vond om de sport te verlaten.

Tegen persbureau DPA verklaarde hij: “Het vertrek bij McLaren was de uitgelezen mogelijkheid om dit dure en controversiële circus de rug toe te keren. We begrijpen niet waarom de raad van bestuur meteen een nieuw Formule 1-project begint. In de fabrieken wordt elke cent drie keer omgedraaid. Werknemers voelen de crisis met minder werkuren en verlies aan inkomen. In deze economisch moeilijke periode zouden we juist moeten investeren in betere marketing voor onze echte auto’s.”

Reacties (16)

Login om te reageren
  • G-man6182

    Posts: 133

    Tsja, de beste man heeft wel een punt!

    • + 0
    • 17 nov 2009 - 09:31
  • szixxx

    Posts: 4.764

    Kijk daar komen de eerste zure reacties. Je blijft helaas altijd tegenstanders houden binnen een bedrijf. Kijk maar naar de directeur van Renault, als het alleen aan hem lag was Renault ook al van de grid verdwenen.

    • + 0
    • 17 nov 2009 - 09:49
  • Falkor

    Posts: 91

    Eigen raar hoe Honda een kettingreactie veroorzaakt heeft en de formule 1 op een jaar tijd bijna alle autoconstructeurs kwijt is buiten Ferrari mercedes en renault. Na deze reactie kan ik maar hopen dat mercedes en renault ook niet de handdoek werpen want dan is de formule 1 gereduceerd tot een raceklasse zonder diepgang. en onbekende weinig zeggende teannamen

    • + 0
    • 17 nov 2009 - 09:56
  • De man heeft gelijk. Al zou ik het echt jammer vinden als de prachtige McLarens in een andere kleurstelling zouden komen te rijden. Hoop dat ze dat zilver met rood behouden.

    • + 0
    • 17 nov 2009 - 10:35
  • Ik snap ook niet wat autofabrikanten te zoeken hebben in de F1 anders dan een rol als motorleverancier. Die F1 auto\'s hebben meer met de vliegtuigindustrie gemeen dan met straatauto\'s.

    Kijk hoe Renault voor schut gaat door zo\'n dom akkefietje met die crash van Piquet. Als motorleverancier sta je daar toch verder vandaan. Met dat spionage schandaal denkt men toch aan McLaren, Ron Dennis en bijvoorbeeld Alonso als de hoofdschuldigen en niet aan Mercedes.

    • + 0
    • 17 nov 2009 - 10:42
  • Dit is een zeer domme reactie van de man. Natuurlijk geen fabrieksteams. Maar als de man over marketing van de eigen auto\'s begint. Dan is dit er juist een. Dat is wat mij betreft ook de reden om fabriekanten uit deze sport te weren vanwege deze reden.

    • + 0
    • 17 nov 2009 - 11:06
  • sloggerke

    Posts: 646

    Honda waren de voorlopers...
    Op termijn zullen alle merken uit de F1 verdwijnen.
    Het zullen \'nietzeggende namen\' worden van geldschieters met doeken op hun hoofd...
    Dat is de toekomst van dit circus.
    Geen dus.

    • + 0
    • 17 nov 2009 - 11:12
    • todat we vervolgens op bio brandstof gaan rijden en dan is er helemaal geen f-1 meer :)
      ik was altijd tegen die budgetcap maar begin er de noodzaak wel meer van in te zien.

      • + 0
      • 17 nov 2009 - 12:13
      • szixxx

        Posts: 4.764

        Ik was ook wel tegen de budgetcap maar niet tegen een budgetcap op zich. De eisen/voorwaarden e.d. die Mosley had gesteld waren gewoon niet reeel op die termijn.
        Ik zou er niet heel veel om geven als de F1 weer bestaat uit Priveteams die met fabrieksmotoren rijden. Dat is wat meer zoals het vroeger was. De F1 hoeft helemaal niet in te boeten aan status omdat er geen grote fabrikanten in zitten die maar met geld smijten en niet presteren.

        • + 0
        • 17 nov 2009 - 13:00
  • ives

    Posts: 1.278

    Ik zal het je zeggen. Omdat Mercedes bezig is aan een opmars in de F1. Ze hebben de sterkste en betrouwbaarste motoren van het veld en nu door de aanschaf van BrawnGP een ijzersterk team met een fantastische teambaas.

    Indien Nico Rosberg en eventueel andere toekomstige piloten van het juiste kaliber zijn, kunnen ze volgens mij de sport net zo gaan domineren als Ferrari in de eerste helft van dit decennium!

    En zeker in de huidige automobielsector, waar de concurrentie moordend is, is zo\'n sterke reputatie uit de F1 een belangrijke factor...

    • + 0
    • 17 nov 2009 - 12:09
  • Maximo

    Posts: 9.887

    Reden is simpel: SCHUMACHER gaat voor Brawn / Mercedes z\'n come-back maken.

    Redenen:
    - Het kan niet anders zijn, want dit is de enige reden waarom directie van Mercedes in zo\'\'n nieuw avontuur zal stappen.

    - Ferrari heeft al laten weten dat MS voor komend jaar zijn rol als F1 adviseur niet meer in zal vullen.

    - MS heeft zelf al meerdere keren aangegeven niet uit te sluiten volgend jaar te willen rijden. Ferrari heeft geprobeerd 3 wagens aan de start te krijgen om deze reden en dat s mislukt. MS zijn beste optie is om dan naar Brawn te gaan.

    Wat gaat dat een mooi seizoen worden zeg!!!!!!!!

    • + 0
    • 17 nov 2009 - 12:47
    • szixxx

      Posts: 4.764

      Ik geloof er echt helemaal niets van dit gerucht en waar het vandaan komt. Volgens mij is dit gewoon volledig uit de lucht gegrepen. MS heeft ooit eens aangegeven nooit meer voor een ander team uit te komen dan Ferrari. Ok ook daar kan hij op terug komen maar ik zie het gewoon niet gebeuren.

      Even voor de duidelijkheid.. Als het wel gebeurd zou ik dat geweldig vinden omdat ik altijd MS fan ben geweest en nog steeds ben. Ik vind jouw reactie alleen niet realistisch. Dat MS niet meer de rol bij Ferrari vervult betekent niet dat hij gaat rijden voor Mercedes iig.

      • + 0
      • 17 nov 2009 - 13:12
      • Maximo

        Posts: 9.887

        Ik was de belangrijkste aanwijzing nog vergeten waarom Schumacher voor Brawn gaat rijden:

        - Norbert Haug heeft gisteren verklaard dat Brawn GP waarschijnlijk nog met een verassing komt qua hun rijders duo.

        Ik weet niet wat jij een verassing vindt, maar voor mij zijn alleen Vettel, Raikonen of Schumacher een verassing. Vettel zie ik dit jaar niet verkassen naar Brawn en Raikonen zien we volgens mij niet meer terug op de grid.

        • + 0
        • 17 nov 2009 - 15:04
        • szixxx

          Posts: 4.764

          Tsja wat voor de een een verrassing is is voor de ander een teleurstelling dus tsja.. zoals ik al eerder zei: ik zou het geweldig vinden als MS weer rijdt maar ik geloof er niets van!

          • + 0
          • 18 nov 2009 - 12:29
    • Jopy

      Posts: 15

      Geestig! Dit scenario is ook mijn gedachte gepasseerd. Het zal toch niet? Ik vermoed dat \'der Schumi\' z\'n leven heeft verklonken aan Ferrari.

      • + 0
      • 17 nov 2009 - 17:51
  • De man heeft helemaal gelijk. Stel je eens voor: Je werkt bij een bedrijf. Economisch gaat het niet voor de wind. Werknemers moeten verplicht minder werken en geld inleveren om de zaak draaiende te houden. Vervolgens besluit de directie om ettelijke miljoenen in een sport te pompen....
    Moreel klopt dit niet.

    @Maximo: MS in de F1, geloof er niets van..
    Mercedes zou er goed aan doen om motoreen te leveren, niet meer niet minder...

    • + 0
    • 17 nov 2009 - 14:10

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar