Button tevreden over voorsprong

Jenson Button verloor in Japan 1 punt ten opzichte van teamgenoot Rubbens Barrichello. Dat betekend dat de Brit met een voorsprong van 14 punten richting de laatste twee Grands Prix gaat op zijn teamgenoot. Sebastian Vettel heeft 16 punten achterstand.

Button zegt blij te zijn dat hij slechts 1 punt verloor, maar de klassementsleider verwacht nog een plaats op te schuiven in de uitslag van de Grand Prix van Japan. Volgens de Brit heeft Nico Rosberg te hard gereden achter de safety car.

“Vandaag moest ik proberen punten te pakken en dat is gelukt. Ik heb nu één punt, maar ik weet nog niet zeker of dat straks ook nog zo is, want Rosberg reed zijn snelste sector tijd achter de safety car. Hij reed vier seconden weg terwijl we allemaal dezelfde snelheid hadden want in de safety car mode moet je beperkt rijden. De maximale tussentijden die we mogen halen staat op ons stuur. Ik verwacht dus dat Rosberg een straf krijgt en ik dus nog een extra punt kan bijschrijven”, verteld Button.

“Met één punt of twee punten kan ik leven. Ik heb tenslotte maar 1 punt verloren op Barrichello. Alleen Vettel won negen punten, maar we gingen er al vanuit dat hij de Grand Prix zal winnen, want ze waren het hele weekend al erg snel. Ik heb nu een comfortabele voorsprong met nog twee races te gaan”, vervolgt de klassementsleider.

Button was behalve met het punt vooral tevreden over de snelheid die de Brawn GP auto had tijdens de race: “De snelheid van de auto was erg goed tijdens de race. Het is jammer dat ik vanuit het middenveld moest starten, anders hadden we met de besten mee gekund. Ik kijk uit naar de laatste twee races van het seizoen, te beginnen in Brazilië over twee weken”, besluit de Brit.

Door de veertien punten voorsprong van Button heeft hij aan zes punten in de komende twee races genoeg om het wereldkampioenschap binnen te halen.

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Mirani

    Posts: 3.077

    Ik heb het Button eigenlijk het hele seizoen gegund. Maar langzamerhand hoop ik steeds meer en meer dat hij het niet red. Vanaf Turkije lekker achterover genieten van de voorsprong die hij opbouwde met een fantastische auto. Sinds de auto gewoon goed is, is button tot hooguit een paar puntjes per GP in staat.

    Nee, doe mij maar iemand die ervoor heeft moeten vechten. Vettel of Barichello. En waarschijnlijk zal ik moeten lachen wanneer het gebeurd.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 11:06
    • Manon

      Posts: 338

      Of Barrichello zo\'n waardig kampioen zal worden!! Ten eerste is de man een slechte verliezer en Barrichello vecht er ook duidelijk niet voor. Nee hoor als ik het er een gun is het Button, vecht elke race voor punten om zijn voorsprong te behouden .

      • + 0
      • 4 okt 2009 - 13:58
      • Gard

        Posts: 863

        Dat je het Barichello niet gunt weten we al maar hij knokt er wel voor.Je dacht toch laatst ook dat hij zeker niet zou winnen.En hoezo een slecht verliezer.Ik gun het Button van harte als hij het wordt maar als Barichello het wordt vind ik het ook best.
        En Vettel begint ook al te klagen als hij te hard in de pistraat rijd en dan een straf krijgt.

        • + 0
        • 4 okt 2009 - 16:30
        • toon

          Posts: 1

          om dan later te horen sorry maar je reed niet te hard maar je maakte minder meters dan de rest dag wk

          • + 0
          • 4 okt 2009 - 18:27
      • Button laat helemaal niks zien. Als er iemand het verdiend dan is het Vettel wel. Button heeft sinds Turkije niks meer laten zien.

        • + 0
        • 4 okt 2009 - 17:38
  • f60

    Posts: 1.725

    “Met één punt of twee punten kan ik leven.\"

    In 2008 behaalde ie er welgeteld drie. waardige wereldkampioen.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 11:24
  • Button is in mijn ogen geen echte wk maar een mazel pik. dus snap ook niet dat een toyota hem voor veel geld wil hebben. rijden betere coureurs rond.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 14:46
  • Kenney

    Posts: 2.250

    Ik zie in Button een klein beetje Raikkonen in 2008... Heeft de goede wagen, maar doet er niets mee. Vertrouwt op zijn voorsprong, en heeft niet echt zin meer om er nog voor te vechten. Toch niet zoals de Button van in de 1ste seizoenshelft.

    Ik gun het Barrichello of Vettel veel meer, Vettel vecht er echt voor. Hij heeft fouten gemaakt, maar vecht echt om nog kampioen te worden.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 20:31
    • Ik zie eerder in Vettel de Raikkonen uit 2008 terug. De snelste man op de baan als de auto het goed doet. Alleen teveel fouten (teveel risico) en dan zeker op de momenten dat de auto het even minder doet.

      Dat Kimi er niet voor vocht is kolder. Het is juist precies de reden dat hij er op het eind een paar keer af vloog. Dat hij veel risico nam in zijn gevecht om toch weer in het kampioenschap te komen. Met name Spa was daar toch een heel duidelijk voorbeeld van.

      Button vecht ook. Alleen is de auto op dit moment gewoon wat minder. Wat kan hij er dan nog aan doen? Zo slecht doet Button het ook gewoon niet. Hij zit pal achter Barrichello die het inderdaad wat beter doet in de kwalificaties. Button is wel beter in de race, maar daar doe je niet veel mee als er bijna niet in te halen valt.

      Alleen op Valencia werd Button op grote afstand gereden, maar dat kwam doordat Vettel Button bruut van de baan douwde. Anders had Button ook gewoon achter Hamilton en Kovalainen aangesloten en was hij ook op het podium geeindigd.

      Ik ben op zich ook niet zo\'n fan van Button, maar hij heeft het WDC dit jaar gewoon dik verdiend. 6 uit 7 races winnen is abnormaal goed. Zeker als je ziet dat er 4 auto\'s waren die hetzelfde hadden kunnen doen. De Red Bulls deden echt niet onder voor de Brawns. Hooguit in Australie, maar daar had Vettel (met de juiste strategie en zonder crash) ook tweede kunnen worden.

      De Brawn is gewoon niet goed doorontwikkeld. Red Bull gooit alles op dit seizoen en ontwikkelen als een gek door. Brawn zat halverwege het seizioen zonder geld en dat heeft ze toch opgebroken.

      Vettel heeft het gewoon voor zichzelf verpest door 4 keer door fouten buiten de punten te vallen. Verder rijdt hij in het merendeel van de races in de snelste auto, dus hoe mensen Button dan \"mazzelaar\" kunnen noemen is me een raadsel.

      • + 0
      • 5 okt 2009 - 11:19
  • Maximo

    Posts: 9.887

    Aardige vent lijkt hij mij, maar het wordt niet echt een spetterende titel voor Button en waarschijnlijk ook zijn laatste. Ik vond hem altijd al een subtopper en dat blijft hij in mijn ogen.

    Volgend jaar heb ik liever een spannende eindstrijd tussen Alonso en Hamilton waarbij ze iedere race om de podium plekken moeten vechten voor de titel.

    • + 0
    • 5 okt 2009 - 12:16

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (46)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar