user icon

Button tevreden over voorsprong

  • Gepubliceerd op 04 okt 2009 10:45
  • comments 10
  • Door: Kees Schooneman
Jenson Button verloor in Japan 1 punt ten opzichte van teamgenoot Rubbens Barrichello. Dat betekend dat de Brit met een voorsprong van 14 punten richting de laatste twee Grands Prix gaat op zijn teamgenoot. Sebastian Vettel heeft 16 punten achterstand.

Button zegt blij te zijn dat hij slechts 1 punt verloor, maar de klassementsleider verwacht nog een plaats op te schuiven in de uitslag van de Grand Prix van Japan. Volgens de Brit heeft Nico Rosberg te hard gereden achter de safety car.

“Vandaag moest ik proberen punten te pakken en dat is gelukt. Ik heb nu één punt, maar ik weet nog niet zeker of dat straks ook nog zo is, want Rosberg reed zijn snelste sector tijd achter de safety car. Hij reed vier seconden weg terwijl we allemaal dezelfde snelheid hadden want in de safety car mode moet je beperkt rijden. De maximale tussentijden die we mogen halen staat op ons stuur. Ik verwacht dus dat Rosberg een straf krijgt en ik dus nog een extra punt kan bijschrijven”, verteld Button.

“Met één punt of twee punten kan ik leven. Ik heb tenslotte maar 1 punt verloren op Barrichello. Alleen Vettel won negen punten, maar we gingen er al vanuit dat hij de Grand Prix zal winnen, want ze waren het hele weekend al erg snel. Ik heb nu een comfortabele voorsprong met nog twee races te gaan”, vervolgt de klassementsleider.

Button was behalve met het punt vooral tevreden over de snelheid die de Brawn GP auto had tijdens de race: “De snelheid van de auto was erg goed tijdens de race. Het is jammer dat ik vanuit het middenveld moest starten, anders hadden we met de besten mee gekund. Ik kijk uit naar de laatste twee races van het seizoen, te beginnen in Brazilië over twee weken”, besluit de Brit.

Door de veertien punten voorsprong van Button heeft hij aan zes punten in de komende twee races genoeg om het wereldkampioenschap binnen te halen.

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Mirani

    Posts: 2.962

    Ik heb het Button eigenlijk het hele seizoen gegund. Maar langzamerhand hoop ik steeds meer en meer dat hij het niet red. Vanaf Turkije lekker achterover genieten van de voorsprong die hij opbouwde met een fantastische auto. Sinds de auto gewoon goed is, is button tot hooguit een paar puntjes per GP in staat.

    Nee, doe mij maar iemand die ervoor heeft moeten vechten. Vettel of Barichello. En waarschijnlijk zal ik moeten lachen wanneer het gebeurd.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 11:06
    • Manon

      Posts: 313

      Of Barrichello zo\'n waardig kampioen zal worden!! Ten eerste is de man een slechte verliezer en Barrichello vecht er ook duidelijk niet voor. Nee hoor als ik het er een gun is het Button, vecht elke race voor punten om zijn voorsprong te behouden .

      • + 0
      • 4 okt 2009 - 13:58
  • f60

    Posts: 1.725

    “Met één punt of twee punten kan ik leven.\"

    In 2008 behaalde ie er welgeteld drie. waardige wereldkampioen.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 11:24
  • Button is in mijn ogen geen echte wk maar een mazel pik. dus snap ook niet dat een toyota hem voor veel geld wil hebben. rijden betere coureurs rond.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 14:46
  • Kenney

    Posts: 2.214

    Ik zie in Button een klein beetje Raikkonen in 2008... Heeft de goede wagen, maar doet er niets mee. Vertrouwt op zijn voorsprong, en heeft niet echt zin meer om er nog voor te vechten. Toch niet zoals de Button van in de 1ste seizoenshelft.

    Ik gun het Barrichello of Vettel veel meer, Vettel vecht er echt voor. Hij heeft fouten gemaakt, maar vecht echt om nog kampioen te worden.

    • + 0
    • 4 okt 2009 - 20:31
    • Ik zie eerder in Vettel de Raikkonen uit 2008 terug. De snelste man op de baan als de auto het goed doet. Alleen teveel fouten (teveel risico) en dan zeker op de momenten dat de auto het even minder doet.

      Dat Kimi er niet voor vocht is kolder. Het is juist precies de reden dat hij er op het eind een paar keer af vloog. Dat hij veel risico nam in zijn gevecht om toch weer in het kampioenschap te komen. Met name Spa was daar toch een heel duidelijk voorbeeld van.

      Button vecht ook. Alleen is de auto op dit moment gewoon wat minder. Wat kan hij er dan nog aan doen? Zo slecht doet Button het ook gewoon niet. Hij zit pal achter Barrichello die het inderdaad wat beter doet in de kwalificaties. Button is wel beter in de race, maar daar doe je niet veel mee als er bijna niet in te halen valt.

      Alleen op Valencia werd Button op grote afstand gereden, maar dat kwam doordat Vettel Button bruut van de baan douwde. Anders had Button ook gewoon achter Hamilton en Kovalainen aangesloten en was hij ook op het podium geeindigd.

      Ik ben op zich ook niet zo\'n fan van Button, maar hij heeft het WDC dit jaar gewoon dik verdiend. 6 uit 7 races winnen is abnormaal goed. Zeker als je ziet dat er 4 auto\'s waren die hetzelfde hadden kunnen doen. De Red Bulls deden echt niet onder voor de Brawns. Hooguit in Australie, maar daar had Vettel (met de juiste strategie en zonder crash) ook tweede kunnen worden.

      De Brawn is gewoon niet goed doorontwikkeld. Red Bull gooit alles op dit seizoen en ontwikkelen als een gek door. Brawn zat halverwege het seizioen zonder geld en dat heeft ze toch opgebroken.

      Vettel heeft het gewoon voor zichzelf verpest door 4 keer door fouten buiten de punten te vallen. Verder rijdt hij in het merendeel van de races in de snelste auto, dus hoe mensen Button dan \"mazzelaar\" kunnen noemen is me een raadsel.

      • + 0
      • 5 okt 2009 - 11:19
  • Maximo

    Posts: 6.777

    Aardige vent lijkt hij mij, maar het wordt niet echt een spetterende titel voor Button en waarschijnlijk ook zijn laatste. Ik vond hem altijd al een subtopper en dat blijft hij in mijn ogen.

    Volgend jaar heb ik liever een spannende eindstrijd tussen Alonso en Hamilton waarbij ze iedere race om de podium plekken moeten vechten voor de titel.

    • + 0
    • 5 okt 2009 - 12:16

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 19 jan 1980 (41)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, Groot Brittannië
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos