user icon

Briatore: "Beweringen Piquet zijn regelrechte leugens"

  • Gepubliceerd op 11 sep 2009 12:16
  • comments 7
  • Door: Rob Veenstra
Renault-teambaas Flavio Briatore ontkent dat Nelson Piquet vorig jaar gevraagd is om te crashen in de Grand Prix van Singapore. Uit een uitgelekte verklaring van de Braziliaan aan de FIA komt een ander beeld naar voren. De World Motor Sport Council moet op 21 september uitvinden wie de waarheid spreekt.

Briatore heeft in een brief aan vader Nelson Piquet in elk geval furieus gereageerd op de hele zaak. “Ik ben geschrokken dat u dreigde dit verhaal als pressiemiddel te gebruiken om ons te verplichten om de samenwerking met uw zoon voort te zetten. Je kan je ook wel voorstellen dat ik uw bewering dat het Renault-team, ikzelf en uw zoon betrokken zijn bij een samenzwering die invloed zou hebben op de uitslag van de race, maar die in werkelijkheid de veiligheid van de betrokken coureur en zijn collega's in gevaar zou brengen puur en alleen om Fernando de race te laten winnen, niet kan accepteren.”

“Ik ben dan ook uitermate kwaad dat jij denkt dat ik, en niet te vergeten je zoon en andere mensen binnen het team, part kunnen hebben aan een strategie die gelijk staat aan een misdaad. Ten tweede moet ik ook vaststellen dat u een poging doet om mij en het Renault-team te chanteren om daarmee een onwettig voordeel af te dwingen met schandelijke leugens en dreigementen die zijn gebaseerd op zaken waarvan men ze heeft horen zeggen. Ik wil deze zaak niet laten escaleren en wil dan ook uw gedrag voorlopig scharen onder teleurstelling over de behaalde resultaten van uw zoon in de Formule 1 tot op heden.”

“Mocht u echter verder gaan met deze zaak en de chantage doorzetten, dan voel ik me gedwongen elke stap te ondernemen die nodig is om u en uw zoon voor het gerecht met bevoegdheden op het gebied van laster, valse beschuldiging en afpersing te slepen”, schreef Briatore in zijn brief, waarvan Autosport een kopie bezit.

Reacties (7)

Login om te reageren
  • mclarenfan

    Posts: 12

    Als is de leugen nog zo snel..de waarheid achterhaalt hem wel.

    Bij Renault zijn ze flink de sjaak..wordt een zeer zware straf denk ik

    • + 0
    • 11 sep 2009 - 12:22
  • PSmulders

    Posts: 144

    Toch heb ik zo\'n voorgevoel dat het Briatore is die straks met de \"billen bloot\" de paddock mag verlaten.
    Het verhaal dat piquet jr. zelf met het bewuste voorstel het team heeft benaderd lijkt me nogal onwaarschijnlijk, het team heeft volgens een eerder artikel reeds toegegeven voor aanvang van de race over het bewust crashen gesproken te hebben.

    Bye bye Briatore en Symonds

    • + 0
    • 11 sep 2009 - 12:29
  • jass

    Posts: 281

    Sorry Flavio, het moest er gewoon een keertje van komen. Deze gok heb je verloren!

    • + 0
    • 11 sep 2009 - 13:37
  • Het lijkt me ook het meest logische dat Briatore hier het meest schuldig aan is, maar dat moet de FIA eerst nog maar bewijzen.

    • + 0
    • 11 sep 2009 - 14:01
  • Diablo

    Posts: 121

    EXIT !!!!

    • + 0
    • 11 sep 2009 - 14:06
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    Briatore is nog veel verder gegaan. Op een andere site (formule1) staat een bericht waarbij hij Piquet\'s prive leven erbij gaat halen en over zijn homosexualiteit gaat beginnen. Over zeer triest gedrag gesproken.... Buiten het feit of het hele singapore verhaal waar is, is dit wel zeer onprofessioneel van Briatore en is het respect (als ik dat al had) nu helemaal verdwenen.

    • + 0
    • 11 sep 2009 - 22:31
    • ives

      Posts: 1.226

      Ik heb het ondertussen ook gelezen. In deze zaak gaan koppen rollen! Als blijkt dat Piquet een slechte verliezer is, zal de zaak met een sisser aflopen.

      Als blijkt dat hij de waarheid spreekt, dan verliest Briatore in een klap al zijn waardigheid die hij in 20 jaar formule 1 heeft opgebouwd. Ook is dan de naam Renault weg uit de F1 want dan wacht hen een schorsing van minimaal een seizoen! Dat is over en uit voor Briatore, Symonds en co.

      En hoewel ik geen hoge pet op heb van Piquet denk ik dat hij de waarheid spreekt, want dat zou wel een hele grove leugen zijn. En hij claimt dat aan de telemetrie eenvoudig te zien is, dat hij opzettelijk crasht. Dan zou er ineens genoeg bewijs zijn!

      • + 0
      • 11 sep 2009 - 23:52

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar