David Coulthard pleit voor afschaffen bijtanken
- Gepubliceerd op 11 aug 2008 10:44
-
7
- Door: Rob Veenstra
Coulthard: Bijtanken doet afbreuk aan het racen door Grands Prix te veranderen in een serie van sprintraces tussen de pitstops door. In de dagen dat tanken niet was toegestaan, was de rol van de coureur veel groter. Je moest als rijder namelijk veel zorgvuldiger omgaan met de banden en remmen. Je kon een race zonder pitstop uitrijden als je de banden heel hield, terwijl een ander misschien twee keer stopte voor nieuw rubber.
En omdat het gewicht tussen het begin en het einde van de race zo verschilde, was het ritme van iedereen ook steeds anders en daardoor werd er meer ingehaald. Tegenwoordig is winnen in droge omstandigheden voor een ieder achter de eerste twee startrijen bijna onmogelijk, omdat de racesnelheid min of meer gelijk is aan de kwalificatie-uitslag. Dus als we meer spektakel willen, is mijn voorstel om bijtanken af te schaffen.
Trending nieuws
-
Verstappen doet opvallende voorspelling voor de race in Barcelona
Max Verstappen start de Grand Prix van Barcelona vanaf de vijfde tijd, maar weet nog niet of ze in staat zijn om dit ...
13 jun 2026 21:26 -
Piastri haalt keihard uit naar de FIA: "Wie wil er zo racen?"
Oscar Piastri heeft na afloop van de kwalificatie in Barcelona keihard uitgehaald naar de FIA. Hij is kritisch op het...
13 jun 2026 19:04 -
Verstappen mengt zich in FIA-discussie: "Dat is het grootste probleem"
Max Verstappen heeft zich gemengd in de discussie over het besluit van de FIA om de tijdstraffen van Pierre Gasly ter...
13 jun 2026 19:41 -
Wolff maakt zich grote zorgen over Hamilton
Mercedes-teambaas Toto Wolff rekent zich nog lang niet rijk in Barcelona. George Russell pakte de pole position in de...
13 jun 2026 20:54 -
Red Bull blijft positief: "Hadden een reality check verwacht"
Red Bull-teambaas Laurent Mekies is redelijk tevreden met de prestaties van zijn team in de kwalificatie in Barcelona...
13 jun 2026 20:17
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Red Bull Racing
- Basis Milton Keynes, Leafield, Oostenrijk
- Liam Lawson
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Daniel Ricciardo 3
- Sebastian Vettel 5
- Isack Hadjar 6
- Pierre Gasly 10
- Sergio Perez 11
- Sebastian Vettel 15
- Yuki Tsunoda 22
- Daniil Kvyat 26
- Max Verstappen 33
907.680 reacties op Red Bull Racing
687 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Red Bull Racing

Reacties (7)
Login om te reagerenJermaine
Posts: 7.177
slechte regel vind ik wat hij wilt. Want dan gaan er veel ongelukken gebeuren ook denk ik persoonlijk
Paul
Posts: 626
Tja, over het algemeen slaat wat DC zegt nergens op. Maar hier zou hij best wel eens een puntje kunnen hebben!
Ramshoek
Posts: 1.016
Vergeet niet dat het afschaffen van het bijtanken weer tot nieuwe wagens (grotere brandstoftank) zal leiden. Daarbij werd het herinvoeren van het bijtanken 15 / 20 (?) jaar geleden met open armen ontvangen.
Eerst maar eens afwachten wat de nieuwe reglementen voor volgend jaar ons op gaan leveren (minder aerodynamica, KERS, slicks).
Paul
Posts: 626
Jermaine, waarom zou het tot meer ongelukken leiden? Omdat de coureurs minder/kortere rustpauzes hebben?
Volgend jaar staan inderdaad al genoeg plannen op stabel, eerst dat afwachten. Grotere tank moet zo geregeld zijn natuurlijk, das kwestie van opleggen. Verder dat het bijtanken ooit met open armen werd ontvangen betekend niet dat het niet weer afgeschaft kan worden...
Denk dat niet bijtanken leuk is omdat,
-Wagen is gedurende de hele race niet hetzelfde!
-Ja kan kiezen tussen heel spaarzaam omgaan met je banden zodat je niet of minder vaak hoeft te pitten
-Je kan zuiniger rijden en dus minder zwaar vertrekken of juist meer planken maar wel zwaarder zijn!
Ander mooi voordeel is dat je weer terugkan naar met zo min mogelijk benzine qualificeren!
Jermaine
Posts: 7.177
Sorry ik las het verkeerd dacht dat het ook een beetje zo was met de banden.
Koen
Posts: 277
\"En omdat het gewicht tussen het begin en het einde van de race zo verschilde, was het ritme van iedereen ook steeds anders en daardoor werd er meer ingehaald.\"
kan iemand me dat uitleggen? Met het huidige systeem heb je vaak volgetankte wagens op het circuit samen met wagens met een bijna lege tank. Dus zou je toch denken dat die verschillen nu groter zijn in plaats van andersom?
Paul
Posts: 626
Koen, ik denk dat (erger ik me ook kapot aan bij Mol, die snapt hier geen kont van) de staat van de banden nu alles redelijk compenseert. Wanneer je veel benzine hebt, zijn de banden top. Wanneer je middelmatig benzine hebt, zijn je banden middelmatig, wanneer je weinig benzine hebt zijn je banden slecht! Relatief natuurlijk allemaal....... Zonder bijtanken kan je nogsteeds voordeel halen uit nieuwe banden, maar je zult niet meer speling hebben(bahalve zuiniger rijden, dus minder benzine nodig hebben in totaal) in benzine hoeveelheid. Iedereen gaat dus van top zwaar, naar superlicht. Tijdens dat proces kunnen ze wel of niet (wat nodig is en wat ze willen) van banden wisselen. Je zult dus geen enkele keer in dezelfde soort situatie zitten als in de stint eerder!