user icon

Toyota bevestigt: Fernando Alonso definitief naar Dakar 2020

  • Gepubliceerd op 24 okt 2019 17:01
  • comments 12
  • Door: Bjorn Smit

De kogel is definitief door de kerk. Fernando Alonso zal in januari deel gaan nemen aan de Dakar Rally. Dat heeft Toyota Gazoo Racing donderdag bevestigd.

Er werd al enkele maanden aangenomen dat Alonso zich in januari 2020 zou gaan richten op een nieuwe uitdaging met de Dakar Rally. Met Toyota en navigator Marc Coma aan zijn zijde deed de tweevoudig Formule 1-kampioen al de nodige testritten, evenals oefenraces in Zuid-Afrika en Marokko. Alonso liet echter nog in het midden of hij ook echt mee zou gaan doen aan de Dakar Rally.

Aan die onzekerheid is nu echter een einde gekomen. De Rally van Marokko is de Spanjaard goed bevallen, waardoor hij definitief besloten heeft om mee te doen aan Dakar. In januari reist Alonso dus af naar Saoedi Arabië, het land waar de Dakar Rally komend jaar voor het eerst verreden wordt. Sinds 2009 werd de uitputtingsslag verreden in Zuid-Amerika, nadat de situatie in Noord-Afrika, de oorspronkelijke thuishaven van de wedstrijd, in 2008 te onveilig werd.

Alonso hoopt tijdens Dakar wederom voor een succesvolle samenwerking te gaan met Toyota. In het WEC werd de Spanjaard met Sebastien Buemi en Kazuki Nakajima wereldkampioen, terwijl ze ook twee keer de sterkste waren in de 24 uur van Le Mans. Toyota brengt verder een sterke ploeg op de been voor Dakar 2020, met naast Alonso ook oud-winnaars Nasser Al-Attiyah en Giniel de Villiers en de Nederlander Bernhard ten Brinke in de gelederen.

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Heeft Fernando een "groot rijbewijs"? ?

    Vraag ik namens ene Gerard de R.

    • + 0
    • 24 okt 2019 - 17:03
    • Nee, de Spaanse rijbewijzen zijn ook gewoon in creditcard formaat dus niet groot..... ... flauw grapje he?

      • + 0
      • 24 okt 2019 - 17:19
    • @bschuit, nee hoor.... flauwe grapjes kunnen ook leuk zijn.

      Ik wou eerst gewoon "categorie C" schrijven maar volgens mij wordt dat niet begrepen want hebben de meesten hier zelfs niet eens een bromfiets certificaat ?

      • + 0
      • 24 okt 2019 - 17:26
  • Hopenlijk is Alonso het ideale, en snelle hulpje voor Ten Brinke om zijn eerste Dakar te winnen.

    • + 2
    • 24 okt 2019 - 17:42
    • mario

      Posts: 7.853

      Dat zou mooi zijn..... Ten Brinke heeft er al een paar keer dichtbij gezeten en hij verdiend het wel een keer om te winnen, maarja een ongelukje of panne zit (zeker bij Dakar) in een heel klein hoekje.... En dat terwijl er zo weinig hoekjes te vinden zijn in die enorme woestijnen ;)

      • + 0
      • 25 okt 2019 - 05:47
    • StevenQ

      Posts: 6.967

      Maar gelet op het verleden is Alonso misschien niet degene die zijn teamgenoten helpt.

      • + 0
      • 25 okt 2019 - 09:52
  • Dan heb je echt niets meer te doen. Dakar is een spelletje waar je niet eens een goede coureur voor hoeft te zijn. Iig geen ex WK als Alonso. Nou veel plezier..

    • + 0
    • 24 okt 2019 - 18:23
    • Je moest eens weten hoe goed je daar voor moeten kunnen rijden. Koekenbakker...

      • + 2
      • 24 okt 2019 - 18:50
    • @Neppatsrev, compleet andere discipline. Alfonso zal het niet makkelijk krijgen. Denk dat Ten Brinke hem het snot voor de ogen rijdt.

      • + 0
      • 24 okt 2019 - 18:53
    • Dat is inderdaad een goed vergelijk @Scud.. Hij wordt koekenbakker ipv van een topcoureur.

      • + 0
      • 24 okt 2019 - 19:51
    • mario

      Posts: 7.853

      @Neppatsrev: Jij zou het nog geen dag volhouden joh!!!! Wat een onzin kraam je uit...

      • + 1
      • 25 okt 2019 - 05:48
  • astridf1

    Posts: 332

    Geluukig is zijn stoeltje/auto 'extra' en niet in plaats van bv Bernhard ten Brinke.

    • + 1
    • 24 okt 2019 - 19:10

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AZ Grand Prix van Azerbeidzjan

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 145
  • Podiums 0
  • Grand Prix 84
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar