user icon
user icon

Alonso wijt crash in tweede etappe aan stof achter Erik van Loon

  • Gepubliceerd op 07 jan 2020 09:24
  • comments 25
  • Door: Bjorn Smit

Fernando Alonso lijkt een goed klassement in Dakar op zijn buik te kunnen schrijven. In de tweede etappe verloor hij tweeënhalf uur op winnaar Giniel de Villiers, nadat hij met 'nul zicht' ergens tegenaan was gereden.

Alonso en navigator Marc Coma waren Dakar prima begonnen met de elfde tijd in de eerste proef en ook de start van etappe 2 was veelbelovend. Het duo lag bij de eerste metingen in de top 5, maar viel uiteindelijk ver terug nadat de ophanging van de Toyota Hilux beschadigd raakte. Na afloop van de proef verklaarde Alonso dat het stof achter de Toyota van Erik van Loon hier een belangrijke rol in speelde.

"We hebben iets geraakt in het stof. We weten zelfs niet wat het was, omdat we het niet konden zien. We hadden 48 kilometer heel snel gereden en net Erik van Loon bijgehaald, die voor ons reed. Daarna reden we 120 kilometer in het stof met nul zicht, tot we iets raakten."

Etappe uitgereden zonder voorremmen

Uiteindelijk hebben Alonso en Coma de schade zelf grotendeels weten te repareren, nadat ze eerst van plan waren te wachten op de assistentie-truck. Uiteindelijk zagen ze daarvan af, omdat dit te veel tijd kostte. "We wilden eerst wachten op assistentie, maar de vrachtwagen komt altijd pas na vier of vijf uur. Kalm begonnen we dus uit elkaar te halen wat we uit elkaar konden halen."

"We hadden contact met het team en informeerden ze over de progressie. Op een gegeven moment vertelden ze dat we het bijna konden repareren als we dit en dat eruit konden halen. We werden iets serieuzer en het lukte dus ook. We hebben hier maanden voor getraind dus het was ook onderdeel van de voorbereiding."

Het gevolg was wel dat Alonso en Coma de etappe zonder voorremmen uit moesten rijden. "We hebben zonder voorremmen gereden. We moesten het circuit aan de voorkant afsnijden, dus we moesten voorzichtig rijden. Dat geeft je echter ook meer ervaring. Ik wilde Dakar in volle glorie beleven en dit is onderdeel van de race. Ik ben blij dat ik hier ben en door kan gaan", sloot Alonso af.

Reacties (25)

Login om te reageren
  • Q3FI

    Posts: 455

    Dat is nou precies de ervaring die je nodig hebt in de Dakar. Deze crash valt wel onder de rookie foutjes.

    • + 0
    • 7 jan 2020 - 09:29
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      Precies, dat is ervaring, een meer ervaren Dakar coureur had misschien zijn route wat verlegd om niet in het stof te rijden

      • + 0
      • 7 jan 2020 - 10:18
    • TJ.

      Posts: 747

      Want, Coma is een rookie?

      • + 6
      • 7 jan 2020 - 10:26
    • mario

      Posts: 6.419

      @ TJ: Dus dat! Soms rijden ze ook op smalle paadjes en als je dan achter een ander aan rijdt zie je echt niets. En het duurt ook nog wel ff voordat het stof weer gedaald is.....

      • + 0
      • 7 jan 2020 - 11:08
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      @TJ als navigator in een auto wel en een auto is toch sneller en breder dan een motor en als (top)motorcoureur heb je ook minder last van stof omdat de auto's een andere starttijd hebben, de auto's starten pas zo'n anderhalf uur na de motoren.

      • + 0
      • 7 jan 2020 - 11:35
    • Stitch

      Posts: 4.860

      Fernando moet hier wel ff door het stof ;-) On topic: Beste Fernando, dat auto's, motoren, quads en trucks in de woestijn stof opwerpen zou toch echt niet als een verassing moeten komen. Het gaat er in deze race juist om daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Slipstreamen is hier misschine niet zo'n goed idee ...

      • + 0
      • 7 jan 2020 - 12:37
  • Joeppp

    Posts: 2.966

    Stoffel ligt in een deuk.

    • + 2
    • 7 jan 2020 - 09:31
    • @pietje :. Ik trek men woorden terug! Alonso was daar zeker op zen plek!
      Excuses!

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 21:41
  • Leuk om te zien dat Alonso van dit evenement geniet. Ook tijdens het repareren vlak na de crash zag je dat hij het naar zijn zin had. Geniet niet de meeste populariteit hier maar wel mooi om te zien hoe hij zijn passie, autosport, beleeft.

    • + 2
    • 7 jan 2020 - 09:38
  • Politik

    Posts: 5.781

    Wellicht had hij zijn klapstoeltje bij zich ;)

    • + 4
    • 7 jan 2020 - 09:40
  • Een korte impressie.

    Tweet

    • + 0
    • 7 jan 2020 - 09:53
  • 'We hadden 48 kilometer heel snel gereden'

    'Daarna reden we 120 kilometer in het stof met nul zicht, tot we iets raakten'

    Wat doe jij in Dakar !! Niks voor jou!

    • + 0
    • 7 jan 2020 - 10:02
    • Niks voor Alonso??? Hij geniet volop!! Eindelijk weer eens!!

      • + 0
      • 7 jan 2020 - 11:03
    • Domme fout anders..

      • + 0
      • 7 jan 2020 - 13:47
    • Van de navigator bedoel je zeker!
      Gek hè, dat Marc Coma niets kon zien door al dat zand.
      Jij kunt dat natuurlijk wel! Super!

      • + 0
      • 7 jan 2020 - 13:59
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      als je niks kan zien zit je er te dicht op en kan je beter een ander spoor kiezen, dat is ook niet alleen een fout van de navigator, een coureur moet zelf zo slim zijn op het moment hij niks kan zien.

      • + 1
      • 7 jan 2020 - 14:03
    • @ Pietje: Hij reed er veel te kort achter man!

      • + 0
      • 7 jan 2020 - 14:28
    • @BelF1Fanatic,

      Oké man! Alonso is vandaag wel eventjes 4e geworden. Mooi zo.

      • + 0
      • 7 jan 2020 - 15:00
    • Bedankt voor de spoiler Pietje :-D.

      • + 1
      • 7 jan 2020 - 15:29
    • @Pietje
      Ik trek men woorden terug! Alonso zat dat zeker op zen plek!
      Excuses.

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 21:44
    • @BelF1Fanatic

      Top dat je alsnog hierop terug komt!
      Was het inmiddels al lang weer vergeten, maar ik ken Alonso.
      Geef hem een uitdaging en hij gaat er 100% voor.
      Hij heeft genoten (en ik ook :-)), maar het was wel zwaar.

      • + 0
      • 17 jan 2020 - 22:03
  • mario

    Posts: 6.419

    Ja joh, geef die Nederlander maar weer de schuld 😋

    • + 0
    • 7 jan 2020 - 11:08
    • Politik

      Posts: 5.781

      Liefst had Alonso een Japanner de schuld gegeven;)

      • + 0
      • 7 jan 2020 - 13:02
    • StevenQ

      Posts: 6.416

      GP2 suspension!

      • + 1
      • 7 jan 2020 - 13:08
  • elflitso

    Posts: 402

    Alonso blijft maar zeuren over stof in een woestijnrally. Hij is daar totaal de persoon niet voor. Woestijnrally's zijn voor ruwe bikkels die nergens over malen. En niet voor een 'glitter pussy' die alleen een asfalt baantje gewent is.

    • + 0
    • 7 jan 2020 - 20:18

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar