user icon

VeeKay knokt zich naar P3 op Barber, O'Ward wint race

  • Gepubliceerd op 01 mei 2022 21:00
  • comments 20
  • Door: Martijn Arnoldus

Rinus 'VeeKay' van Kalmthout kon zijn sensationele poleposition van de zaterdag niet verzilveren in een overwinning. Na een sterke race op het Barber Motorsports Park finishte de Hoofddorper uiteindelijk als derde.

De Nederlander, in dienst van Ed Carpenter Racing, scheurde met zijn #21-bolide lang aan de leiding, maar moest na de laatste serie pitstops zijn meerdere erkennen in zowel regerend kampioen Alex Palou en Patricio O'Ward. Laatstgenoemde finishte als eerste tijdens de Grand Prix van Alabama met anderhalve seconde voorsprong op zijn Spaanse belager. 

De wedstrijd voor VeeKay begon sterk. De van pole startende Hoofddorper behield de leiding en kon ondanks neutralisaties en pitstops deze behouden. In de slotfase zat O'Ward te azen op de nummer één positie. Zowel VeeKay als zijn Mexicaanse opponent doken tegelijkertijd naar binnen voor de laatste stop. De pitstop van de Nederlander liep vlekkeloos en hij kwam vlak voor O'Ward weer de pits uit. 

Beide coureurs hadden vers rubber, maar het was O'ward die met zijn koude bandjes beter om kon gaan. De Mexicaan, rijdend voor Arrow McLaren SP, verschalkte de Nederlander en pakte de koppositie af. De pas 22-jarige coureur stond die niet meer af, al kwam Palou - die daarvoor VeeKay ook al inhaalde - dichtbij. O'Ward pakte hierdoor zijn derde IndyCar-zege uit zijn loopbaan.

Hoewel VeeKay de wedstrijd niet won, kan de Nederlander na een derde plaats tevreden terug kijken. Voor de 21-jarige coureur is dit zijn vierde podium in de IndyCar.

Beri

Posts: 5.370

ECR in de Indycar is als Alpha Tauri in de Formule 1. Een goed team dat soms in en soms uit het middenveld beweegt, maar een team dat nooit kampioen gaat worden.
Belangrijk is, hoe gek het ook klinkt omdat wij deze P3 niet als geweldig beschouwen, dat Veekay aan de leiding heeft gelegen. Dat hij ... [Lees verder]

  • 7
  • 2 mei 2022 - 09:07

Reacties (20)

Login om te reageren
  • snailer

    Posts: 9.035

    Veekay verloor knullig P1, zou een betere titel zijn.

    Hoe het komt geen idee. Maar heb de race gekeken omdat ik niet veel te doen had. Valt me altijd op dat er treintjes worden gereden en dat de mensen met een alternatieve strategie wel in de aanval kunnen.
    Of van Kalmthout moest sparen of gewoon niet harder kon... Ik denk het eerste.

    • + 1
    • 1 mei 2022 - 21:21
    • Rinus vergat power to pass te gebruiken

      • + 2
      • 1 mei 2022 - 22:38
    • Yep, het lijkt wel of hij moe wordt, dat heb ik nu al een paar keer gezien. Maar wat die Franse gehaktbal daar deed sloeg helemaal nergens op, denk dat die wel een schorsing of wat aan zijn fiets krijgt.

      • + 0
      • 2 mei 2022 - 00:28
    • IndyCar Series driver Graham Rahal on Romain Grosjean: 'He's a punk'

      • + 1
      • 2 mei 2022 - 00:32
    • is de foto hierboven van de race? snap namelijk niet dat je blij bent met p3 als je van pole bent gestart en er niks geks is gebeurd waardoor je naar achteren bent gevallen....dan moet je gewoon niet blij zijn...

      • + 0
      • 2 mei 2022 - 06:58
    • RBH2019

      Posts: 4.171

      Z'n brandstof was bijna op dus power to pass was geen optie...

      • + 0
      • 2 mei 2022 - 10:59
  • Prachtige inhaalactie op kouwe bandjes van O'Ward op Veekay na hun pitstop, ere wie ere toekomt.

    • + 4
    • 1 mei 2022 - 21:21
  • Weer die laatste pitstop, en vlak daarvoor die "rijdende chicane" Jimmy Jonhson die hem in de weg zat kostte hem de overwinning !

    • + 2
    • 1 mei 2022 - 21:22
    • Die gast moeten ze eruit trappen. Die eindigde alsnog achter Illot... Hoe dan?

      En die amerikaanse media zitten hem op te peppen dat hij vooruitgang maakt... ja van 5 seconden per ronde te kort naar 3 seconden is vooruitgang, maar is nog steeds veel te sloom... zonde van het werk dat die pitcrew uitvoert

      • + 2
      • 1 mei 2022 - 21:27
    • MWHT

      Posts: 2.445

      Johnson is gênant, die zal toch zelf ook wel doorhebben dat het een rijdende chicane is?

      • + 2
      • 1 mei 2022 - 23:10
    • Volgens mij hadden ze ook een aanpassing aan Veekays voorvleugel gedaan wat niet goed uitpakte

      • + 1
      • 2 mei 2022 - 10:22
    • Marcus over zijn race op Twitter:
      “Well this race didn’t turn out the way we wanted. We decided to be aggressive and go for a 3 stop strategy. Car was fast!
      Unfortunately it wasn’t the strategy to be on the way things played out today. P12 at the 🏁.
      Onto Indy and the month of May 💪🏻 #ME8 #INDYCAR“

      • + 0
      • 3 mei 2022 - 22:02
  • Jammer, maar prima resultaat.

    Vooral het verschil met Ganassi is natuurlijk de hoeveelheid data tijdens de race, hoe sterk is die overcut. Zij hadden ook Mclaren bijna in slaap gesust. Persoonlijk vond ik de outlap van Veekay zwak en te voorzichtig. Hij had immers de binnenkant... duw die oward even naar buiten (wat hier wel prima kan).

    Maar P3 is een mooie opsteker qua punten.

    • + 3
    • 1 mei 2022 - 21:23
  • Leuk toch (voor mij dan) O' Ward wint. Vindt het een leuke rijder en dan nog in een Mclaren. Rinus vertelde dat toen O' Ward er voorbij kwam hij power to pass vergeten was voor de verdediging.
    Was aangewezen op de samenvatting omdat mijn stream via sport totaal er halverwege mee stopte en ik hem niet meer terug kreeg. K.t Ziggo

    • + 0
    • 1 mei 2022 - 22:58
    • Matn

      Posts: 963

      Lol...omdat jij problemen hebt ligt het aan Ziggo....?

      Via Ziggo was de race prima te zien, wellicht zelf ff orde op zaken stellen...?

      • + 0
      • 2 mei 2022 - 08:28
    • Dus je weet ook wat het probleem was? Knap zeg. Wellicht keek jij via de kabel. Indy kijk ik pay per view.

      • + 0
      • 2 mei 2022 - 09:05
  • Ach toch nog p3 en nu Nascar kijken (als de regen stopt)

    • + 1
    • 1 mei 2022 - 23:12
    • beerkuh

      Posts: 2.899

      helaas niet gestopt! vandaag 1800 uur ziggo racing

      • + 1
      • 2 mei 2022 - 08:33
  • Beri

    Posts: 5.370

    ECR in de Indycar is als Alpha Tauri in de Formule 1. Een goed team dat soms in en soms uit het middenveld beweegt, maar een team dat nooit kampioen gaat worden.
    Belangrijk is, hoe gek het ook klinkt omdat wij deze P3 niet als geweldig beschouwen, dat Veekay aan de leiding heeft gelegen. Dat hij Pole Position heeft gescoord en vooral belangrijk dat hij zich 3 van de 4 keren in de top 10 heeft laten finishen met 1 keer een podium. In Amerika kijken ze meer naar statistieken dan naar hoe een race zich ontvouwd heeft. Deze race is weer een goede race geweest voor Rinus. Een paar van deze races en hij kan de rijdende chicane gaan vervangen bij Ganassi. Of wellicht dat Penske zich toch weer aan een 4 auto's tellend team wilt wagen. Hoe dan ook, Rinus doet goede zaken door te bewijzen dat hij kan strijden met de twee grootste talenten in de sport en wellicht ook bij die talenten hoort.

    • + 7
    • 2 mei 2022 - 09:07

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    16:00 - 18:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 19:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    16:00 - 18:00

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    16:00 - 18:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 19:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    16:00 - 18:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land NL
  • Geb. datum 11 sep 2000 (21)
  • Geb. plaats Hoofddorp, Netherlands, NL
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
Bekijk volledige kalender
show sidebar