user icon

Rinus van Kalmthout pakt zijn eerste pole!

  • Gepubliceerd op 02 okt 2020 10:30
  • comments 15
  • Door: Martijn Arnoldus

De Nederlander Rinus van Kalmthout heeft zijn allereerste pole position gescoord in de IndyCar-series. De 20-jarige rookie deed dat op het binnencircuit van de Indianapolis Motorsport Speedway. Josef Newgarden mag naast hem starten en heeft de hoop op de titel nog niet opgegeven. De race is vanavond om 21.30 Nederlandse tijd.

"Het was zwaar", aldus 'VeeKay'. "Ik was vanochtend niet blij met de auto. Met mijn teammanager ging ik samen zitten en toen ontdekten we waardevolle informatie. We hebben veel werk verzet en ik kon een goede ronde neerzetten. Eindelijk, eindelijk, mijn eerste pole position."

Het kwalificatieformat is anders dan wat wij gewend zijn in Europa. De rijders zijn gesplitst in twee groepen. Beide groepen gaan om de beurt de kwalificatie rijden. De tijden van beide groepen worden niet op één hoop gegooid. De snelste coureur van de dag mag sowieso als eerste vertrekken. De nummer twee wordt bepaald door de snelste tijd van de andere groep. En dan gaat het om en om. Newgarden mag daarom voor Colton Hertha starten ondanks dat hij een langzamere tijd heeft gereden.

De leider in de stand Scott Dixon start pas vanaf de negende plaats. Met Newgarden op de eerste startrij kan het kampioenschap nog een mooie wending krijgen. Als Dixon Indianapolis verlaat met 55 punten meer dan zijn concurrent, dan mag de Australier voor de zesde maal een titel bijschrijven op zijn palmares. Op dit moment heeft de 40-jarige coureur 72 punten voorsprong op zijn belager. Er zijn nog maximaal 162 punten te verdienen.

Hier is de uitslag terug te vinden van de kwalificatie.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • gaspadaal

    Posts: 62

    wat mooi voor hem. vanavond afmaken in de race en nl is een indycar race winnaar rijker

    • + 0
    • 2 okt 2020 - 10:37
  • Nieuwsbericht beter laat dan nooit zullen we maar zeggen...

    • + 1
    • 2 okt 2020 - 10:41
    • Mee eens! ;) Over de races zullen we ook gaan berichten met een kans op een Hollandse zege. Het is toch prachtig om een Nederlander te hebben aan 'de overkant' van de oceaan.

      • + 1
      • 2 okt 2020 - 10:47
    • Top! Zeker doen. Gaat het misschien een beetje leven hier. Wat hij laat zien is het volgen meer dan waard.

      • + 2
      • 2 okt 2020 - 16:27
  • CliMax

    Posts: 120

    Kan Rinus de jongste Indycar series kampioen worden? of is ie daar te oud voor?

    • + 0
    • 2 okt 2020 - 10:53
    • CliMax

      Posts: 120

      Heb zelf al gezocht, volgens mij kan dat niet meer ;)

      • + 0
      • 2 okt 2020 - 10:54
  • WC MAX

    Posts: 2.619

    Jammer dat dit overvleugeld wordt door het nieuws van Honda.
    Geweldige prestatie natuurlijk VK!!

    • + 2
    • 2 okt 2020 - 11:31
    • Ach, in Amerika en de gehele racelarij is Rinus zijn visitekaartje inmiddels uitgegroeid tot posterformaat. Die gaat heel snel naar een topteam, Penske of Andretti?

      • + 1
      • 2 okt 2020 - 16:27
  • Super dit! Eerst was ik sceptisch maar Rinus heeft absoluut veel talent! Ik zie regelmatig mooie en gewaagde acties van hem.
    Vanavond weer kijken en hem aanmoedigen!

    • + 2
    • 2 okt 2020 - 11:45
  • F#ckining knap, zin in de race.

    • + 1
    • 2 okt 2020 - 13:55
    • Sunshine

      Posts: 12

      Ik kijk niet vaak, maar vanavond ga ik het toch maar weer eens proberen! :-)

      • + 1
      • 2 okt 2020 - 14:57
  • Rinus en Arie, veel Hollandser wordt het niet :)

    • + 1
    • 2 okt 2020 - 16:25
  • Thuru

    Posts: 333

    Ik denk dat de huidige team eigenaar erg in zijn nopjes is met Rinus.

    Overigens wel een vraag, hoe groot is het verschil qua auto en team tussen een top team en een staart team, dit vergeleken met F1.

    • + 0
    • 2 okt 2020 - 20:57
    • Je kan Ed Carpenter racing ongeveer vergelijken met Alpha Tauri in de F1, met Penske, Andretti en Ganassi als topteams in de Indycar.

      • + 0
      • 2 okt 2020 - 23:58

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land NL
  • Geb. datum 11 sep 2000 (20)
  • Geb. plaats Hoofddorp, Netherlands, NL
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar