user icon
user icon

Frijns vindt nieuwe Formule E-auto's 'een van de lastigste auto's om in te rijden'

  • Gepubliceerd op 24 feb 2019 11:21
  • comments 11
  • Door: Bjorn Smit

Robin Frijns is na een seizoen afwezigheid teruggekeerd in de Formule E en sindsdien is hem een ding opgevallen: de nieuwe generatie bolides in die klasse is een van de moeilijkste auto's die hij heeft bestuurd.

In 2016-2017 debuteerde Frijns in de Formule E bij MS Amlin Andretti, waar hij een weinig succesvol seizoen met 24 punten op de dertiende plaats in het kampioenschap afsloot. In 2018 richtte de Limburger zich op de DTM, waarin hij voor Audi twee podiumplaatsen pakte. In het nieuwe Formule E-seizoen keerde Frijns terug in de elektrische klasse, die vanaf deze jaargang een geheel nieuwe auto gebruikt.

Tegenover Motorsport.com geeft Frijns toe dat het niet eenvoudig is om met de nieuwe bolides te rijden. "Dit is een van de moeilijkste auto's waarin ik heb gereden, want je wisselt vaak van vermogen en dat is vrij ingewikkeld. Deze auto's gaan weer een stapje sneller. Als je een kwalificatieronde moet rijden, moet je er echt voor gaan zitten, want het gaat echt hard. Formule E is met geen andere klasse te vergelijken."

De Formule E wordt vaak gezien als een concurrent voor de Formule 1, zeker met het oog op de toekomst. Volgens Frijns is dat totaal niet het geval, omdat de klassen fundamenteel anders in elkaar steken. "De Formule 1 is een downforce-oorlog, de Formule E is een software-oorlog."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • delange

    Posts: 1.132

    ik kan me voorstellen dat het gevoel heftiger is op de smalle circuits ook al haal je geen echte topsnelheden zoals in de f1.
    Het zal inderdaad zoals Frijns beweert inderdaad moeilijk zijn om te rijden met wisselende power maar dit geld natuurlijk voor iedereen.
    Ik kijk al decennialang F1 en zal dat blijven doen maar ik heb me ook voorgenomen om FE te kijken ook al voelt het wat raar aan.

    • + 0
    • 24 feb 2019 - 11:51
    • VES

      Posts: 939

      Ik kan er niet langer dan 5 minuten naar kijken, omdat het geluid verschrikkelijk storend is en ik de hele tijd denk dat ik mijn mond wijd open moet houden en de tandarts ieder moment gaat zeggen ....... spoelt u maar :-(

      • + 1
      • 24 feb 2019 - 11:59
    • ik ben doof maar ik kan er ook niet naar kijken. vreselijke banen. en een heel gemaakt sfeertje eromheen.

      • + 1
      • 24 feb 2019 - 12:36
    • Moet er bij elk bericht over de FE gezegd worden dat je er niet naar kan kijken? Blijkbaar wel. Als het je niet kan bekoren (wat prima is) laat je het gewoon links liggen en hoef je er al helemaal niet op te reageren., zou ik zeggen.

      • + 3
      • 24 feb 2019 - 13:46
    • Snork

      Posts: 6.926

      Ieder zijn mening. Ik ben geen fan van stratencircuits, doe mij maar old-school race-circuits. Dat terzijde, het racen in de FE is wel spectaculair. Veel gevechten om posities. Prima klasse om mee te ‘overwinteren’.

      • + 1
      • 24 feb 2019 - 14:18
    • FE is 3 keer niks. Geen geluid, kunstmatige spanning en de banen lijken op elkaar.

      • + 0
      • 24 feb 2019 - 16:17
  • Elpeos

    Posts: 293

    Ik heb laatst voor het eerst een Formula E race gekeken, die van Mexico, en ik moet zeggen dat ik het toch wel spannend vond. Het hele veld dicht bij elkaar, en dan die ontknoping! Dat zal ook niet elke race zijn natuurlijk, maar ik was positief verrast!

    • + 0
    • 24 feb 2019 - 12:34
    • Dit seizoen zijn tot nu toe alle races best wel leuk en spannend. Ik vind het vooral leuk omdat het de winter een beetje opvult zoals vroeger A1GP dat deed

      • + 0
      • 24 feb 2019 - 12:38
    • WC MAX

      Posts: 2.075

      Altijd beter dan naar testbeeld kijken

      • + 0
      • 24 feb 2019 - 13:25
    • Eh, persoonlijk vind ik het testbeeld opwindender.

      • + 0
      • 24 feb 2019 - 19:53
  • Het gaat goed vooruit in de Formula E. Komt vooral dankzij Mclaren, die de nieuwe batterijen leveren die een hele raceafstand meegaan. Hierdoor kan er iets meer op volgas racen gemikt worden zonder dat je halverwege een pitstop maakt. Natuurlijk kan je ook net verkeerd gokken zoals Nissan en Wehrlein overkwam. Geef maar allemaal aan mij dat Formule E racen, blijf maar lekker roepen dat je het niks vind. Het is een leuke toevoeging aan mn toch al uitgebreide menu als auto en motorsportomnivoor.

    • + 1
    • 24 feb 2019 - 14:27

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Verenigde Staten van Amerika
  • Geb. datum 5 okt 1962 (57)
  • Geb. plaats Bethlehem, Pennsylvania, U.S., Verenigde Staten van Amerika
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender