user icon

Massa vindt de Formule E competitiever dan de Formule 1

  • Gepubliceerd op 12 dec 2018 09:43
  • comments 15
  • Door: Niels Langenberg

Voormalig Formule 1-coureur Felipe Massa heeft vastgehouden aan de gedachte dat het Formule E-kampioenschap competitiever zou kunnen zijn dan de competitie in de Formule 1. Aankomend weekend begint het Formule E-seizoen in Saudi-Arabië.

Massa won in de Formule 1 elf Grands Prix en trok zich in 2017, na vijftien seizoen, terug uit de sport. De Braziliaan heeft nu een contract voor drie seizoen getekend bij het team van Venturi, om daar te gaan racen in de elektrische Formule E-series. 

"Ik denk wat de Formule E zeer interessant maakt, is dat veel rijders in staat zullen zijn om een race te winnen. Ik hoop heel erg dat mij dat ook gaat gebeuren. Misschien zijn er ook wel veel rijders die het kampioenschap kunnen winnen. Ik denk dat het hier in de Formule E allemaal veel dichterbij elkaar zal gaan liggen dan in de Formule 1."

Aankomend weekend zal het Formule E-seizoen gaan beginnen in Riyadh, Saudi Arabië. Het deelnemersveld zal bestaan uit meerdere oud Formule 1-coureurs. Zo zal bijvoorbeeld ook Stoffel Vandoorne te zien zijn. Eerder gaven wij al een voorbeschouwing op het vijfde seizoen van het Formule E-kampioenschap.

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 5.818

    De auto's maken in deze klasse niet het verschil, dus komt het meer neer op de rijder. In dat opzicht heeft Massa gelijk en is het competitiever. Het veld zit dichter bij elkaar en er zijn gedurende de race heel veel onderlinge duels op de baan.
    Ik ben benieuwd hoe coureurs als Massa en Vandoorne in deze klasse gaan presteren. Ik ga het gedurende deze winter zeker volgen.

    • + 4
    • 12 dec 2018 - 09:48
    • Taures

      Posts: 909

      Vind ik niets aan alleen het geluid al doet me gauw zappen naar andere autorace sport.

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 10:16
    • Ik ga het ook volgen. Aangezien we lang moeten wachten voor het nieuwe f1 seizoen.

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 10:53
    • Waar kan ik deze sport volgen? Word niet uitgezonden door Ziggo neem ik aan?

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 11:13
    • Lobster69

      Posts: 514

      Ga het zeker volgen. Wordt hier door FOX sports uitgezonden dus mag je aannemen dat SKY Sports het ook uitzend.

      En oh ja. Als het geluid je niet bevalt zet je Boose er toch bij aan.

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 11:18
    • Lobster69

      Posts: 514

      UTube zoek op "formula one engine sound". Volle polle op je stereo, worden je buren ook blij.

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 11:22
    • Op de formula e site staat waar je het in Nederland kunt zien.


      Visit
      Ziggo Sport Totaal

      Qualifying
      08:35 - 10:05 CEST Sat 15 Dec
      E-Prix
      12:00 - 14:30 CEST Sat 15 Dec

      Visit
      Eurosport 2

      Qualifying
      09:00 - 10:00 CEST Sat 15 Dec
      E-Prix
      13:00 - 14:15 CEST Sat 15 Dec

      Visit
      Formula E YouTube

      E-Prix
      11:40 - 13:10 GMT Sat 15 Dec

      • + 1
      • 12 dec 2018 - 11:49
    • Snork

      Posts: 5.818

      Precies. ALs je Ziggo Sport totaal pakket hebt, heb je ook veel meer autosport ter beschikking. Waaronder dus FE. En met gebrek aan F1 in de winter is er in ieder geval sprake van races bekijken. En de FE begint tocht wel mijn interesse te wekken, vanwege de duels op de baan. Geluid van de FE is inderdaad helaas totaal @#$%. ;-)

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 13:15
    • Wel grappig hoeveel hier langzaam toch overstag gaan voor FE. Ik had in t begin t zelfde als de meesten toen ik hiervan hoorde in 2014. Maar voor de gein de eerste race gekeken en ben eigenlijk blijven kijken door het geklungel in de eerste 3 races haha. Dat was eerst grappig om te zien. Inmiddels ben ik met de klasse mee gegroeid en vind t echt oprecht een mooie klasse sinds S3. De rijders zijn goed, de races zijn vermakelijk en het is eens iets anders. Als ik t zelfde had gewild als F1 was ik Superformula gaan volgen ofzo.

      Ook is het commentaar bij Ziggo een stuk objectiever dan F1 cafe/ trotse oom Olav. Vooral dit seizoen is er echt een berg veranderd. Een soort van regelwijziging als de Hybride motoren in F1 achtig. Het trekt nog sterkere rijders aan, nog meer teams, nog meer sponsors, gave livery's, een nieuw raceformat, ATTACK MODE en een radicaal nieuwe auto. T enige wat eigenlijk t zelfde is, zijn een aantal circuits, een paar vaste rijders en de geschiedenis van de voorgaande jaren uiteraard wat sommige rivalry statussen symboliseert. Ik kijk er na uit.

      • + 1
      • 12 dec 2018 - 17:48
  • @james stunt: Ziggo Sport zend het uit (select of racing), Eurosport ook (zowel NL als Dld, Duitsland heeft met Timo Scheider en Martin Tomczyk commentatoren die er iets van proberen te maken, al is Rene Hoogterp ook wel prettig om te horen)

    Ik volg de klasse al sinds de invoering en het is leuk te zien hoe het groeit van groot, log en langzaam naar steeds een trapje harder. Stratencircuits zijn natuurlijk ook gekozen om de toerwagensnelheid wat te camoufleren, maar ik denk dat ze over een jaar of twee al een mix van echte circuits en stratencircuits aankunnen. ik ben vooral benieuwd naar de korte omloop in Mexico, omdat die als enige een echt circuit als basis heeft.

    • + 1
    • 12 dec 2018 - 11:53
  • Appels en peren. Er zijn bijna alleen nog maar Formule klasses waar ivm kostenbesparingen de wagens en motoren uit dezelfde fabriek komen. Dit geeft meer variatie in de uitslagen maar in mijn ogen allemaal 1 pot nat.

    F1 is gelukkig nog altijd uniek alhoewel de standaardisering ook daar zal gaan toenemen denk ik.

    • + 0
    • 12 dec 2018 - 11:55
  • mediF1

    Posts: 2.650

    De volgende keer toch maar een petje opzetten Felipe als je op het strand ligt dit voorkomt nl een zonnesteek. Zolang er maar 3 teams in de F1 zijn die de dienst uitmaken is alles competiever dan de F1.

    • + 0
    • 12 dec 2018 - 13:26
    • mediF1

      Posts: 2.650

      Oja bijna moet ik zeggen want in de WEC is het natuurlijk ook zo maar daar heb je meer klassen waar in gestreden wordt en die liggen wel dichter bij elkaar.

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 13:29
  • jd2000

    Posts: 2.932

    Goh, als Massa dit eerder had geweten.... Neem niet weg dat deze saaie klasse bij saaie Massa past. Lekker plichtmatig rondjes rijden, centjes incasseren en af en toe een glad pr praatje houden. Kan die opgevoerde naaimachines echt niet serieus nemen.

    • + 0
    • 12 dec 2018 - 17:38
    • Hoezo plichtmatig? hij had niet hoeven racen?

      • + 0
      • 12 dec 2018 - 17:52

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar