FIA lijkt tweede team Honda te dwarsbomen

  • Gepubliceerd op 29 okt 2005 17:31
  • 0
  • Door: Tim Wijen
Max Mosley heeft als directeur van de FIA laten weten dat het tot 2008 nog steeds niet is toegestaan om een bolide of onderdelen van een bolide te kopen van een andere fabrikant. Hiermee zal het voor Honda een stuk lastiger worden om aankomend seizoen, of anders in 2007, met een tweede team aan de start van het nieuwe seizoen te verschijnen.

De Japanse fabrikant wilde volgend jaar met een tweede team aan de start verschijnen die uitgerust zou zijn met een versie van het B·A·R008 2006-chassis en een V8 krachtbron van Honda als klantenmotor. De renstal zou gerund worden door Super Aguri Racing en zou de uitkomst zijn voor Takuma Sato om in de koningsklasse van de autosport te blijven, nadat hij door de komst van Rubens Barrichello aan de kant werd gezet bij het eerste team van Honda.

De plannen komen echter pas op een laat moment op gang, waardoor ze toestemming moesten krijgen van de overige teams om met onderdelen te rijden van een ander team – wat genoteerd staat als verboden in het Concorde Agreement. Ondanks dat er al verhalen gingen dat er van alles wordt gedaan om het elfde team volgend seizoen toch aan de start te laten verschijnen, zou de FIA deze week hebben laten weten dat er geen uitzondering kan worden gemaakt en dat Honda op deze manier geen toestemming krijgt om deel te nemen aan het kampioenschap.

Max Mosley vertelde dat er geen mogelijkheid zou komen om binnenkort met klantenbolides te rijden: “Niet voor 2008. Het idee achter het verkopen van de auto’s en de onderdelen in 2008 is dat er daarna geen Concorde Agreement zal zijn, dus tenzij we binnenkort een verlenging van het Concorde Agreement tekenen, is die limiet verdwenen. Maar tot dan moet je de intellectuele eigendomsrechten van de wagen hebben, en de onderdelen mogen niet ontworpen of gefabriceerd zijn door een andere fabrikant. Ze kunnen gemaakt worden door een derde partij zoals Lola, maar niet een fabrikant. Je kan niet zomaar een auto kopen.”

Door dit besluit is het hoogst onwaarschijnlijk dat het eerste team van Honda, dat voorheen nog bekend stond onder de naam B·A·R, genoeg tijd heeft om het tweede team te helpen met de benodigdheden, ondanks dat het gerucht gaat dat het team al is ingeschreven voor het nieuwe seizoen. Daarnaast is het ook te laat om een eigen ontwerp te maken voor de start van het seizoen, laat staan het chassis laten fabriceren. Toch is het team in verband gebracht met de Japanse constructeur Dome, die eventueel als derde partij kan functioneren. Uiteindelijk moet de beslissing vallen voor 15 november, wanneer de nieuwe teams moeten zijn ingeschreven.

Reacties (0)

Login om te reageren

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar