FIA voert dopingcontroles uit na afloop van kwalificatie in India
- Gepubliceerd op 29 okt 2011 15:24
-
23
- Door: Robin Smeets
Na afloop van de kwalificatie op het Buddh International Circuit werden er drie coureurs getest op het gebruik van verboden middelen. Om welke rijders het gaat en wat de uitslag is geweest, is niet duidelijk. In 2002 werd Tomas Enge positief getest op cannabis en werd hem zijn Formule 3000-titel afgenomen.
Trending nieuws
-
Sainz verklaart Hamilton-vorm bij Ferrari: "Dat maakt het verschil"
De voorganger van Lewis Hamilton, Carlos Sainz, heeft een verklaring gegeven voor de goede prestaties van de zevenvou...
21 jun 2026 16:45 -
Montoya adviseert Alonso: "Blijf bij Aston Martin..."
Juan Pablo Montoya heeft Fernando Alonso aangeraden om bij Aston Martin te blijven. De tweevoudig wereldkampioen word...
21 jun 2026 15:44 -
Complimenten voor Hamilton: "Hij heeft Ferrari op zijn schouders genomen"
Voormalig Ferrari-coureur en zevenvoudig racewinnaar René Arnoux is erg onder de indruk van de zevenvoudi...
21 jun 2026 12:41 -
Alpine laat Nederlandse coureur eerste F1-meters maken
De Nederlandse F1 Academy-coureur Nina Gademan zal volgende maand voor het eerst plaatsnemen achter het stuur van een...
21 jun 2026 14:43 -
Sainz zet druk op Williams: "Ik weet niet hoelang ik nog kan wachten"
Carlos Sainz blijft geloven in het langetermijnproject van Williams, maar de Spaanse coureur wil sneller resultaten z...
21 jun 2026 13:42
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (23)
Login om te reagerenPosts: 10.412
lewis en dat komt vast door bob marley op zijn helm.hehe
Posts: 619
Knetterstoned in die wagen natuurlijk.
Posts: 10.412
vettel helemaal strak van de speed weer op p1.:P
Posts: 227
Onzin, doping heeft geen effect in F1.
Posts: 1.503
Vertel eens waarom het volgens jou geen effect heeft...?
Posts: 10.412
wat denk je van je angsten onderdrukken.
Posts: 1.408
Het kan je concentratievermogen verhogen, je fysieke gesteldheid verbeteren, je reactiesnelheid verbeteren, je mentale weerbaarheid (tijdelijk) verhogen... inderdaad, allemaal dingen waar je in de F1 geen moer aan hebt :)
Posts: 1.308
@AirJan
Bij mijn weten is er geen doping die al die effecten combineert. Sterker nog, het gaat altijd ten koste van iets. Een hogere concentratie b.v. zou ten koste gaan van uithoudingsvermogen. Wat ook logisch is. Je lichaam gaat zich meer inspannen, en moet dus eerder rusten.
Maar dat maakt deze controle niet overbodig. Ook al zou het uiteindelijk geen positief effect hebben, het kan altijd gebruikt worden.
Posts: 1.503
Betere uithoudingsvermogen en versterking van de spieren zijn denk ik wel de belangrijkste dopings die in de F1 kunnen worden gebruikt. Doping voor reactievermogen bestaat wel (kom even niet op de naam), maar dat heeft volgens mij meer nadelen dan voordelen.
Ik vind het meer dan logisch dat de FIA dit doet, ookal zal er denk ik niks uitkomen, want ik verwacht niet in deze topklasse van autosport dat daar doping of drugs wordt gebruikt...
Posts: 1.827
Als ik het me goed herinner heeft Barrichello dit ooit getest tijdens een testsessie op Magny Cours in de jaren 90. Dit was ook als test voor de FIA meende ik.
Zijn bevindingen waren dat je het eerste uur heel sterk rijdt, vol concentratie, maar in rondetijd maakte het niet veel uit. Het tweede uur nam de concentratie af, en verslapte hij zo erg door de uitwerking dat de rondetijden snel daalden, en het effect van doping dus in races niet zou werken. Kwalificatie misschien wel, maar een race dus niet.
Posts: 917
Blijkt Schumacher straks \'stijf\' te staan van de viagra.. ;)
Posts: 2.323
denk niet dat ze daarop controleren:P
Posts: 10.412
bij vettel heeft het een ander effect (vinger).haha
Posts: 48
Zal hij de bedoeling niet snappen en het blauwe pilletje in zijn hand houden?
Posts: 10.089
hahaha
Posts: 271
Vettel staat al strak van de Red Bull.
Posts: 562
Het is verrekte triest als je titel wordt afgepakt omdat je positief wordt getest op canabis. Als er 1 drugs is waar je alleen maar slechter van gaat presteren ipv beter is het dat wel. Sure, je kan zeggen dat het je concentratie kan verbeteren, maar de neveneffecten ervan zijn in zo\'n zin nadelig dat je er weinig voordeel van zal hebben.
Posts: 428
Waarom triest? Het rijden onder invloed van verboden middelen lijkt mij over het algemeen toch reden genoeg. Of het nou van invloed is op de prestatie of niet. En zelfs als je prestatie er van achteruit gaat, kun je nog opperen dat het zelfs gevaarlijk is.
Posts: 1.092
Zojuist op FIA site bevestigd dat Vettel schulding is bevonden aan gebruik van autodrop. Het zou verboden moeten worden.
Posts: 2.989
lol :P
Posts: 3.145
Flauw! Maar wel errug grappig :)
Posts: 80
Wanneer ze elke keer in de auto gaan of eruit komen laten plassen en iedereen testen.
Misschien is dit wat overdreven, maar je weet altijd dat je dan de risico inperkt op gebruik dus
Posts: 1.434
Ik dacht dat Mika....r een keer de klos was toen hij teveel zetpillen had ingenomen.