user icon

Video: McLaren eert wijlen Gilles Villeneuve met prachtig filmpje

  • Gepubliceerd op 18 jan 2022 17:43
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra

Het is vandaag de geboortedag van Gilles Villeneuve. De Canadees zou vandaag zijn 72ste verjaardag hebben gevierd, ware het niet dat hij in 1982 om het leven kwam bij een crash tijdens de kwalificatie op het circuit van Zolder. Hij werd dus maar 32 jaar oud.

Gilles Villeneuve, vader van de latere wereldkampioen Jacques, was vanwege zijn aanvallende rijstijl geliefd bij velen. Vooral Ferrari-fans droegen hem op handen. De Canadees leeft voor altijd voort in de herinnering en zijn naam is verbonden aan het circuit van Montreal.

McLaren eert wijlen Gilles Villeneuve met het volgende mooie filmpje:

Hij is niet de enige die vandaag jarig zou zijn geweest. Ook Pedro Rodriguez, een van de gebroeders Rodriguez naar wie het circuit van Mexico City is vernoemd, is op 18 januari 1940 geboren. Een crash op de Norisring in 1971 maakte een voortijdig einde aan zijn leven.

En daar stond ik dan in '82 in Zolder. Ik hoor de klap nog alsof het gisteren was. Met grote ogen keek ik naar m'n pa, maar hij schudde met z'n hoofd en wees me de andere kant uit. Ik was nog te jong om dergelijke taferelen te zien. Later ontmoette ik Lauda en Mansell. Een weekend dat ik nooit me... [Lees verder]

  • 2
  • 18 jan 2022 - 19:05

Reacties (9)

Login om te reageren
  • winti

    Posts: 1.533

    Legendarische coureur!

    • + 1
    • 18 jan 2022 - 18:20
  • Prachtig filmpje!
    Mooie woorden ook van Gilles’ zoon waardoor Sjakie voor even Jacques is geworden.

    • + 1
    • 18 jan 2022 - 18:32
    • Voor mij was het altijd al Jacques. Ik weet dat hij hier niet altijd even populair was vanwege zijn kritische houding t.o.v. Max in het eerste stadium van zijn F1 loopbaan (later behoorlijk bijgedraaid) maar heb het altijd een fijne vent gevonden.
      Zowel op de baan met zijn do-or-die mentaliteit (heeft hij toch een beetje van zijn pa) als later in de media waar hij nooit een blad voor de mond neemt. Ben het vaak, maar niet altijd met hem eens, maar ik mag altijd graag Jacques zijn visie horen

      • + 2
      • 19 jan 2022 - 08:12
    • Lees de berichten van Sjakie ook best graag.
      Noem hem niet zo vanwege zijn eventuele kritiek op Verstappen (want waarom zou dat niet mogen?) maar omdat hij m.i. nogal wispelturig is. Da’s wel grappig. That’s all...

      • + 0
      • 19 jan 2022 - 12:57
  • En daar stond ik dan in '82 in Zolder. Ik hoor de klap nog alsof het gisteren was. Met grote ogen keek ik naar m'n pa, maar hij schudde met z'n hoofd en wees me de andere kant uit. Ik was nog te jong om dergelijke taferelen te zien. Later ontmoette ik Lauda en Mansell. Een weekend dat ik nooit meer vergeet ...



    Zen 🙏 ...

    • + 2
    • 18 jan 2022 - 19:05
    • Ik herinner me vaag dat hij met stoeltje en al de Ferrari uit vloog..., surrealistisch was het.

      • + 0
      • 19 jan 2022 - 00:16
    • Begon pas tegen eind jaren 80 het circus te volgen. Maar de beelden later gezien. Lugubere taferelen die (helaas) bij de F1 racerij horen. Maakte zeker veel indruk op me.

      • + 0
      • 19 jan 2022 - 08:09
  • snailer

    Posts: 8.292

    Giles. 1 van die rijders waar ik fan van was. Super aanvallend en snel. Helaas duurde zijn leven veel te kort en vaak vergeet ik hem nu te noemen in het rijtje van rijders waar ik fan van was.

    • + 0
    • 18 jan 2022 - 19:12
  • Kan het nog goed herinneren dat zijn dood op t journaal kwam, met Joop v Zijl. Cirkeltje om Gilles heen (daar vliegt ie). Ik zat in de 6e klas.
    Het jaar ervoor was de Arrows mechanic Dave Luckett live op tv gesandwiched met de start op circuit Zolder, toen de ene Arrows op de andere klapte die stil bleef staan met de start. Er zat nog een mannetje achter (proberen de wagen aan de praat te krijgen) en t licht sprong op groen. Hij raakte zwaargewond en de beelden waren heel explicit zullen we maar zeggen.
    De jaren ervoor hadden we ook Tom Pryce en marshall Jansen v Vuuren zien verongelukken op Kyalami, we hadden Peterson op Monza zien crashen en in brand zien staan met zijn dood uiteindelijk als triest gegeven.
    Het was de tijd dat de dood icm de F1 mij fascineerde. Hoezo durf je dat?! Terwijl je elke race dood kunt gaan?! Gek genoeg is dàt juist een grote aantrekkingskracht vd F1 geweest, dat ze dood konden gaan. De heldenstatus vd coureurs was dan ook onbegrensd enorm.. Die namen.. Alleen om ze uit te spreken kreeg ik al kippenvel..
    Andere tijden, terug naar de onze.

    • + 0
    • 19 jan 2022 - 11:24

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    14:00 - 15:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Canada
  • Geb. datum 18 jan 1950 (72)
  • Geb. plaats Saint-Jean-sur-Richelieu, Quebec, Canada, Canada
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
Bekijk volledige kalender
show sidebar