'Valencia neemt plaats over van Barcelona met Spaanse Grand Prix'
- Gepubliceerd op 29 jun 2011 01:45
-
49
- Door: Robin Smeets
De voorlopige kalender voor 2012 bevat momenteel 21 Grands Prix. FIA-president Jean Todt bevestigde dat er volgend jaar maar plaats zal zijn voor 20 races, dus zal er één circuit van de kalender moeten worden geschrapt. Volgens Cadena SER Radio uit Spanje zal dat het Circuit de Catalunya zijn. Daar wordt al sinds 1991 al de Spaanse Grand Prix georganiseerd.
En dat zou dit jaar wel eens voor de laatste keer geweest kunnen zijn. Het bericht op de radiozender meldt namelijk dat het Urban Street Circuit in Valencia het contract met Bernie Ecclestone gaat verlengen tot 2021 en dat het daarbij de naam Grand Prix van Spanje mag dragen. Het contract met het circuit in Barcelona loopt eind 2011 af en inmiddels zouden gesprekken over contractverlenging tot en met 2016 al zijn stilgelegd.
Trending nieuws
-
Tijdschema GP Oostenrijk: Zo laat komt Verstappen in actie op Red Bull-Ring
Na een weekend zonder Formule 1 maakt de koningsklasse zich op voor de Grand Prix van Oostenrijk. Op de iconische Red...
22 jun 2026 12:46 -
'Red Bull zet alles op alles en doet Verstappen astronomische aanbieding'
De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing blijft de gemoederen bezighouden. In aanloop naar de Grand Prix va...
22 jun 2026 14:09 -
Ocon legt uit hoe F1-coureurs denken over toekomst Verstappen
Esteban Ocon stelt dat de Formule 1-coureurs zich geen grote zorgen maken over een naderend pensioen van Max Verstapp...
22 jun 2026 11:22 -
Verstappen kan recordjacht voortzetten in Oostenrijk
Max Verstappen geldt niet als de topfavoriet voor de zege op de Red Bull Ring, maar de cijfers zullen hem wel een goe...
22 jun 2026 13:22 -
Steun voor Red Bull na brandbrief van Brown
David Coulthard heeft hard uitgehaald naar McLaren-CEO Zak Brown. De Amerikaan stuurde onlangs een open brief naar de...
22 jun 2026 12:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (49)
Login om te reagerenPosts: 631
Je maakt een grapje zeker.. Zelfs met DRS en Kers werd hier niet ingehaald, zelfs Barcelona was spannend dit jaar. Ik snap het niet meer hoor, waar ze mee bezig zijn bij de FIA/ Ecclestone. De hele F1 gaat zo naar zijn klote, als ze al die ideeen doorvoeren die ze de laatste tijd hebben.
Posts: 1.016
Waar Ecclestone mee bezig is?
Ik geef je een hint, het begint met de letter ...
Posts: 4.499
@ Ramshoek: is geen letter....
Posts: 445
@M4U Racing
Moeilijk hè om te zien wanneer iemand een grapje maakt?
Posts: 4.764
@jderp(81) Vandaag om 10:40:
M4U heeft een nogal slecht gevoel voor humor ;-)
Posts: 341
als je al een grapje maakt, doe het dan ook goed...
dit is gelijk als een grap maar voor de helft afmaken.
maar het gaat idd enkel en alleen om de en $ die Bernie op zijn ogen heb staan
Posts: 1.525
Ah daar is de immer correcte M4U weer die alles letterlijk neemt :D
Posts: 367
Tja... Ecclestone gaf hier indirect al een hint over in de grid-walk op de BBC...
Er is ook wel wat voor te zeggen: ze gebruiken Barcelona zo actief als test circuit dat de race niet heel spannend is. Alleen zou ik dan liever een echt circuit de plaats in zien nemen, in plaats van een straten parkoertje rond de haven in Valencia wat elk jaar weer uitloopt op een saaie \'race\'.
Posts: 4.499
Inderdaad, Ecclestone gaf al aan dat Barcelona al \'lang\' op de kalender stond... Ik zie Barcelona ook liever van de kalender verdwijnen, maar voor Valencia loop ik ook nog niet warm. Qua atmosfeer is het prima, maar qua race... Het strand ziet er spannender uit!
Posts: 3.007
Desondanks is Barcelona toch leuker om te kijken dan Valencia. Dat is een F1 onwaardig circuit. Ik moet er niet aan denken dat we tot 2021 aan vast zitten...
Posts: 1.136
Nou, als dat echt zo is dan kunnen we de spaanse grand prix voortaan overslaan. Jammer voor Barcelona, maar die race, behalve die van dit jaar dan vond ik ook al niet zo spannend.
Posts: 10.412
en zal het hierbij de Spaanse Grand Prix morgen organiseren.
(wel mooi morgen al.):P
Posts: 4.499
De eerste GP op een donderdag?
Posts: 9
Ik snap deze idd ook niet
Posts: 109
Ik vind Valencia qua televisie beelden super om naar te kijken, mooi weer, mooie plaats Valencia. Het is een leuk circuit om op te rijden (doe ik in Rfactor)maar de races tot nu toe vallen inderdaad erg tegen. Als Eccelstone dit als enige GP van Spanje wil hebben dan zou ik de optie nemen om dit circuit kunstmatig onder water te zetten...misschien gaat het dan eens een spannende race opleveren LOL!!!
Posts: 619
Wanneer is die F1 fandag? Dan zal ik eens laten weten wat ik er van vind! Volgens mij zijn er maar weinig mensen die dit een spannende race vinden, dus als Ernie echt naar de fans luistert, dan gaat-ie wat anders bedenken.
Posts: 4.499
Welk circuit zou je graag naar kijken? Barcelona is ook niet geweldig... Welk alternatief vind jij beter?
Posts: 361
@M4U; Jerez bijvoorbeeld.
Posts: 4.499
@ Copse: Wat ik me van Jerez herinner is dat het ook geen spannende races bracht... Maar misschien heb ik het fout...
Posts: 8.004
@M4U, volgens mij blijft je \'\'punt-knop\'\' hangen........
Posts: 4.499
@ Copse: Sorry, ik zat er naast. Jerez had inderdaad wel leuke GP\'s... (Even nagekeken om herinneringen op te halen!)
Posts: 619
Red Bull ring lijkt me wel wat. En ze zijn toch bezig met Frankrijk? Kijken of dat wat is.
Posts: 10.089
Redbull Ring lijkt mij maar niks, waarom niet?? niet echt een RedBull Racing circuit XD
Posts: 4.805
Dan ben ik een van die \'weinig mensen\': Valencia is tot dusver de enige race dit jaar waar ik een goed gevoel aan overhield. Canada was natuurlijk veel spectaculairder, maar daar overheerste bij mij de frustraties over die safety car.
Valencia is niet eenvoudig om in te halen, maar misschien heb ik er daarom juist wel zo van genoten na die enorme overkill aan \'inhaalacties\' dit seizoen. En zoals hierboven ook wordt gezegd: het levert mooie plaatjes op. En dan die spanning van die muur vlak langs de baan: ik ben hier wel blij mee.
Posts: 2.418
@Rudi84: Spanning van de muur langs de baan? Dat is allemaal maar kunstmatig. Ze komen niet eens echt dicht langs de muur, alleen op stukken waar ze vol gas rijden. In Canada bijvoorbeeld komen ze vaak bij het uitkomen van de bocht dicht langs de muur, wat het toch spannender maakt dan in Valencia lijkt me?
Ontopic: Als ik zou moeten kiezen tussen Barcelona en Valencia, kies ik voor Barcelona. Ook dat is niet de meest spannende race, maar bij Valencia heb ik eigenlijk al helemaal geen gevoel. De races zijn niet spannend, het ontwerp is behoorlijk slecht (want inhalen is hier met F1 auto\'s gewoon vrijwel onmogelijk) en het is breed genoeg om niet spannend te zijn als stratencircuit. Een foutje wordt ook nooit afgestraft: elke keer dat ze bij een bocht uitkomen is er wel een uitloopstrook of staat de muur 6-10 meter achter de kerbstones. Nee hoor, ik zou zelfs Barcelona boven Valencia kiezen. En een contract tot 2021 voor Valencia word ik ook niet bepaald vrolijk van. :P
Posts: 46
Ecclestone was zelf groot initiatief nemer bij het opzetten van de GP in Valencia. Toegeven dat er altijd saaie races zijn en dat het circuit niet leuk is doet hij dan natuurlijk niet. En het verwijderen van de Grand Prix zal enigszins voelen als gezichtsverlies voor Ecclestone. Denk dat dat ook meespeelt.
Posts: 259
weer een echt circuit weg, laat dan 1 van die zandbakraces weg, zoals bv bahrein, die hebben we denk ik totaal niet gemist
Posts: 602
Als er circuits weg moeten dan mag bijvoorbeeld een Bahrein ook weg ja. Maar als je dit jaar (en de afgelopen 10 jaar ook) de GP van Barcelona niet gezien hebt, dan heb je ook niks gemist. Barcelona is minstens net zo saai als Bahrein.
Posts: 144
Valencia mooi?
Het is net zo mooi als een gemiddeld industrie gebied hier in Nederland op een zonnige dag.
Er zijn shots van boven af van het circuit en dan zie je duidelijk braak liggend land naast de baan liggen.
Gewoon onbewerkt droog land, niet eens de moeite genomen om er even gras op te zetten of wat dan ook.
De gebouwen die je ziet zijn simpele kantoorpanden en loodsen.
Schandalig echt waar zeker als je nagaat dat er een echt circuit in de buurt ligt.
Valencia zou het misschien goed doen als het een nacht race wordt dan kan je die lelijke haven ook niet zien.
dan hoef je ook je zondag middag niet te verzieken of de saaiste race aller rijden en iedere keer wordt het steeds erger.
Posts: 432
Nou da\'s k*t
Posts: 17
Valencia is veruit een van de meest saaie races van het jaar.
Barcelona is ook niet echt spannend, maar liever daar dan in Valencia. Als meneer ecclestone toch bezig is, met het verwijderen van 1 vd gp\'s van Spanje, waarom dan niet gelijk beiden schrappen? Zou zonde zijn, want een land als Spanje moet gewoon een plek of de F1 kalender hebben! Misschien als alternatief Motorland Aragon?
www.motorlandaragon.com/360/
Of terug naar buurland Portugal? Er ligt een schitterend F1 waardig circuit in de Algarve! Zou ik ook niet vervelend vinden, mocht Portimao een plek op de F1 kalender krijgen.
www.youtube.com/watch?v=5RFD790Y7ts
Posts: 602
Barcelona is toch saai, missen we niks aan. Valencia is niet heel erg veel beter, maar het ziet er in ieder geval spannender uit. Laat ze inderdaad (zoals boven mij al genoemd) naar Portimao gaan. Wat een schitterend circuit is dat zeg. En spectakel gegarandeerd met al die hoogteverschillen.
Posts: 144
Ongelofelijk dit... Als de conclusie zou zijn; het wordt het niet met Valencia, vanaf 2013 verdwijnt die van de kalender en gaan we naar de RedBull-ring in Oostenrijk had iedereen het begrepen. Maar nu doen ze het omgekeerde. Stelletje malloten. Ik wil wel eens van Bernie weten nou de de hoofdreden is om dit saaie baantje te blijven met Formule 1? (los van het financiële)
Posts: 265
Ik dacht dat er meer naar de fans geluisterd ging worden? Hopelijk laten fans vandaag wat van zich horen, want vandaag is dat FOTA fan forum.
Ik persoonlijk zou liever beide GP\'s geschrapt zien worden, maar ik snap dat er ten minste 1 GP van Spanje moet zijn. Maar dan liever op het circuit van Barcelona dan op deze vismarkt.
Posts: 650
Wat mij betreft mogen ze beide schrappen. Dit was in mijn ogen wederom een race op dit circuit die slaapverwekkend was. Zelfs Mark Webber probeerde er vorig jaar er al tussen uit te vliegen.
Posts: 4.679
Tsja, weet ik nu al welke race ik zeker ga skippen. Misschien dat ik hem net zoals dit jaar opneem om bij een extreem geval van slaapgebrek nog eens terug te kijken
Posts: 4.951
Ik heb het al zo vaak gezegd. Het interesseert d eheer Eikelstein geem lor wat de fans er van vinden. Als je hem maar genoeg Euro\'s biedt organiseert hij d erace zelfs op het dak van je schuurtje. Hij is ook degene geweest die ooit heeft gezegd er geen enkel probleem mee te hebben als races zonder publiek zouden worden verreden en alleen nog maar via betaal-TV te zien zouden zijn. Met andere woorden, het geld regeert voor dat baasje en niet de sport.
Posts: 227
Barcelona kan me niks boeien, het is ook geen mooi circuit meer sinds ze die verschikkelijke chicane hebben aangelegt, Valencia heeft toch wel wat strakke bochten, en het zijn allebei redelijk saaie GP\'s, dus als ik moest kiezen, doe mij Valencia dan maar.
Posts: 712
Jeetje zeg... Ongelofelijk.
Posts: 55
waar wordt de grand prix europa dan volgend jaar gereden?
Posts: 2.418
Niet, denk ik. De naam \"Grand Prix van Europa\" wordt gebruikt als er 2 GP\'s in 1 land plaatsvinden, zoals nu in Spanje of eerst in Duitsland (met Hockenheim als de GP van Duitsland en de Nurburgring als de GP van Europa).
Posts: 4.499
@ Rodowa: De geschiedenis gaat iets verder terug nog....
\"Vroeger was de Grand Prix van Europa (Grand Prix de l\'Europe) een eretitel, die ieder jaar aan een bepaalde Grand Prix werd toegekend. Dat gebeurde voor het eerst bij de Grand Prix van Italië van 1923. Zo werd tot en met 1968, met enkele onderbrekingen, ieder jaar een nationale Grand Prix voor deze uitsluitend statusverhogende eer uitverkoren.
In 1983 werd deze oude traditie aangegrepen om naast de gebruikelijke \'nationale\' Grand Prix\' nóg een Grand Prix te laten verrijden - niet meer vanwege de status, zoals vroeger, maar uit louter financiële overwegingen. Zo werd Duitsland dankzij de inbreng van Michael Schumacher voor de Formule 1 in commercieel opzicht zo belangrijk, dat men daar maar wat graag een tweede Formule 1-race wilde organiseren. Daarom kwam er in 1995, 1996, 1999 en 2000 speciaal voor deze gelegenheid een \'Duitse\' Grand Prix van Europa bij, terwijl deze race in 1997 en 1998 slinks werd omgedoopt in Grand Prix van Luxemburg (nét zoals de race op het Italiaanse Imola de Grand Prix van San Marino heet).
Heden ten dage lift niet Duitsland mee op het succes van Michael Schumacher, maar doet Spanje precies hetzelfde met het succes van tweevoudig wereldkampioen Alonso. Recordhouder is Michael Schumacher met 6 overwinningen.\"
Posts: 4.951
@Rodowa:
Klopt niet helemaal. In ieder geval in 1981-1982-1983 had Italië 2 GP\'s die GP Italië en GP San Marino heetten. In 1983 werd de GP Europa op Brants Hatch als inval-race gehouden nadat een oorspronkelijk op Flushing Meadows in NYC geplande race op het laatste moment werd geschrapt.
Posts: 1.525
81, 82 en 83? Tot voor kort zul je bedoelen?
Posts: 4.951
@TearItUp:
Nee dus, wat ik zeg is dat er wel degelijk 2 races in één land zijn georganiseerd zonder dat één van die twee de naam GP Europa kreeg. Voorbeeld: In 1983 had je in Engeland twee GP\'s (die van Engeland én Europa) en twee in Italië (die van Italië en San Marino).
Dat er verder jaarlijks een GP Europa is geweest klopt. Maar het argument was dat je alleen een GP Europa had als er twee GP\'s in één land werden gehouden en dat is niet juist.
Posts: 1.525
Verschrikkelijke saaie races op een circuit met de uitstraling van een stoeptegel. \"Prachtig\", \"mooie plaatjes\". Geweldig idd zo\'n betonnen industrieterrein.....Misschien gp van Nederland in de botlek?
Posts: 1.092
Ja hoor. Is Assen met dempers rijden of aan Zandvoort nieuwe snelweg aanleggen. Steun Nederlandse overheid....vergeet het maar. De PVV zal het steunen met Populistisch politiek. We zetten de dierenpolitie in als beveiliging omdat die niks te doen hebben. We stoppen ontwikkelingshulp aan India en geven dat aan Force India.
Posts: 1.092
Birnie is een hufter. Barcelona al bijna 5 jaar lang jaarlijks volle tribunes. Dat de races saai zijn komt omdat er veel wordt getest.
Posts: 18.535
Dat heeft er niets mee te maken, dat circuit is ook gewoon bagger. Er is geen enkele bocht die echt aanleiding kan geven tot inhalen, zelfs de eerste bocht wordt in derde versnelling genomen, hoe kan je daar nu veel mensen uitremmen. Akkoord, Valencia is zo mogelijk nog erger, maar voor tribunes moet je het niet doen, die zitten bij beide races vol.