user icon

Hoeveel krachtbron-elementen hebben de coureurs tot nu toe al gebruikt?

  • Gepubliceerd op 29 apr 2021 17:00
  • comments 28
  • Door: Bo Brautigam

De turbo-hybride V6-motoren zijn enorm complex. De levensduur is daarom dan ook vele malen korter dan een conventionele krachtbron, en is daarom dan ook in staat om veel minder kilometers te maken zonder aanzienlijk vermogen te verliezen. Echter, van elk van de zes onderdelen waaruit de huidige krachtbron bestaat mogen de teams slechts drie daarvan gebruiken over een heel seizoen zonder daar gridstraffen voor op te lopen.

De huidige V6-krachtbron bestaat uit een verbrandingsmotor, turbo, MGU-H, MGU-K, energystore, en control electronics. Indien een coureur meer dan drie van elk over een seizoen gebruikt, geldt daarvoor vijf plaatsen gridstraf per individueel geïntroduceerd onderdeel. Dit is de reden waarom sommige coureurs die normaal gesproken vooraan het veld staan ineens als laatste starten.

In onderstaand overzicht is te zien hoeveel van elk onderdeel er is geïntroduceerd per coureur. Opvallend is dat drie van de vier Honda-coureurs al nieuwe onderdelen hebben moeten nemen. Yuki Tsunoda zit zelfs al op zijn derde energystore en control electronics. Gezien het feit dat er pas twee races opzitten is de kans aanwezig dat deze drie coureurs ergens in het seizoen gridstraffen moeten incasseren. 

 

Reacties (28)

Login om te reageren
  • Yuki is duidelijk het proeflonijn voor Honda.

    • + 1
    • 29 apr 2021 - 17:06
    • NicoS

      Posts: 12.527

      Bij Yuki hebben ze na z’n crash bewust extra componenten ingezet, zo creëer je gratis extra onderdelen in je pool, omdat hij toch al achteraan moest starten.

      • + 2
      • 29 apr 2021 - 17:20
    • StevenQ

      Posts: 6.927

      Als je achteruit de muur in crasht is dat nu eenmaal niet goed voor je motor

      • + 3
      • 29 apr 2021 - 17:25
    • NicoS@ Ik denk dat het een aardig duur grapje was ;) Ik denk dat je mikt op een voordeel i.v.m gridstraffen omdat ze dan al in je pool zitten. Volgens mij gaat dit trucje de laatste jaren niet meer op sinds McLaren 5 Honda motoren in 1 weekend had gewisseld. Ik meende dat de FIA een wissellimiet had bedacht dat je nu alleen nog een vrije training motor mag wisselen, naar een wedstrijdmotor & dan alleen nog "vrij" mag wisselen bij een crash op zaterdag.

      Ik weet niet meer precies hoe de uitwerking is, maar het is niet meer zo makkelijk als hoe McLaren dat destijds deed.

      • + 0
      • 29 apr 2021 - 18:47
    • NicoS

      Posts: 12.527

      Klopt @Tylahunter, maar in dit geval konden ze de crash als excuus gebruiken, onder het mom van veiligheid hebben ze een aantal onderdelen vervangen.

      • + 1
      • 29 apr 2021 - 18:53
    • Sauber

      Posts: 66

      Extra onderdelen vervangen uit 'voorzorg' werkt alleen als je een gridstraf moet moet pakken. Nu nog niet, die komen een volgende keer pas.

      • + 1
      • 29 apr 2021 - 21:33
    • flyineddy

      Posts: 991

      @Sauber
      Klopt. Dit heeft dus eigenlijk alleen effect voor de versnellingsbak, want daarvoor krijg je al een gridstraf als je die vóór de 7e race (van die bak) vervangt.

      Dat na een crash (tijdens training of kwalificatie) al die onderdelen worden vervangen heeft er denk ik vooral mee te maken dat ze dan zeker weten dat er goede onderdelen in de auto zitten. De onderdelen waarmee gecrasht is kunnen dan in de fabriek worden onderzocht of ze later nog inzetbaar zijn, bijvoorbeeld tijdens de vrijdag trainingen.

      Eddy.

      • + 0
      • 30 apr 2021 - 10:38
    • Het was eerst:
      1e buiten de hoeveelheid is straf
      2e buiten de hoeveelheid is ook straf en de 1e mag niet meer gebruikt worden.
      3e buiten de hoeveelheid is ook straf en de 1e en 2e mogen niet meer gebruikt worden.
      enz..

      Of het dit jaar hetzelfde is weet ik niet. Dit alles om de trucjes zoals bij Honda in het verleden te voorkomen.

      • + 0
      • 30 apr 2021 - 12:15
  • snailer

    Posts: 4.862

    Hmmmm. Ik ben slecht in afkortingen. Wat betekent EX? En ik tel 7 Kolommen. In de tekst spreekt men van 6 onderdelen. Help.

    En overigens. ik denk dat de onderdelen voor Perez en Gasly gewoon nog in de pool zitten, want Honda had gemeld dat die vervangen waren, maar dat het eigenlijk een software issue betrof. Heb ik daar gelijk in forumleden?

    • + 0
    • 29 apr 2021 - 17:08
    • Voor zover ik weet geen formeel krachtbron element, misschien EX van EXhaust?

      • + 0
      • 29 apr 2021 - 17:20
    • StevenQ

      Posts: 6.927

      De uitlaat hoort dit jaar ook bij de beperkte elementen, en daar staat dus de EX voor

      • + 1
      • 29 apr 2021 - 17:24
    • @StevenQ: Ah. Helder!

      • + 0
      • 29 apr 2021 - 17:28
    • snailer

      Posts: 4.862

      Thanks mannen! Dat betekent inderdaad dat er dan 7 onderdelen onder embargo kunnen komen.

      • + 0
      • 29 apr 2021 - 17:31
    • snailer

      Posts: 4.862

      overigens kwam mijn geest niet verder dan Excalibur. Geen idee waarom.

      • + 0
      • 29 apr 2021 - 17:32
    • @Snailer: Excalibur? Daar zou ik niet te zwaar(d) aan tillen, man ;-)

      • + 0
      • 29 apr 2021 - 17:34
    • snailer

      Posts: 4.862

      Tsjah. Ik doe dat wel, want ik vind dat verhaal helemaal niet leuk eigenlijk.

      • + 0
      • 29 apr 2021 - 17:36
    • snailer

      Posts: 4.862

      Jouw posting wel trouwens. Toverde een glimlach. thanks!

      • + 1
      • 29 apr 2021 - 17:37
    • @Snailer: Tja, dan weet ik het ook niet. Wellicht toch nog 1 dingetje: Excalibur zat toch vast in een steen? Wellicht heb jij dan een rotsvast vertrouwen in RBR? ;-)

      • + 0
      • 29 apr 2021 - 17:39
    • snailer

      Posts: 4.862

      Dat klopt. Althans, volgens de legende zat Excalibur vast voor de hele wereld behalve dan voor toekomstige koning.

      Maar of ik vertrouwen heb ijn Red Bull? Ik heb vooral vertrouwen in de kunde van verstappen en ook Hamilton zal goed zijn.

      Maar ik kan echt niet voorspellen wie kampioen gaat worden.

      De halve wereld roept dat de red bull beter is ik kwalificatie en dat Mercedes beter is in de race. Tsjah. Eerlijk gezegd zou ik dat niet weten.

      Als Verstappen fan is mijn grootste zorg eigenlijk de betrouwbaarheid. Zou zonde zijn als Verstappen het daardoor verliest. Zou hij verliezen omdat Hamilton beter zou zijn dan heb ik daar geen moeite mee. Maar dan hebben we in ieder geval een aantal prachtige races mogen zien.

      • + 2
      • 29 apr 2021 - 18:50
    • @Snailer: Mee eens. Ik heb nog steeds geen overtuigd gevoel over de betrouwbaarheid. Niet omdat RBR en Honda geen betrouwbare producten afleveren, maar afgezet tegen een zeer betrouwbare Merc ligt de lat erg hoog.

      • + 0
      • 30 apr 2021 - 07:26
  • mario

    Posts: 7.639

    Alonso is meester in het verslijten van vrouwen.... Zit al op 3 en dat in iets meer dan een maand tijd... 😎

    • + 1
    • 29 apr 2021 - 18:15
    • Met die gedachte zou ik Andre Hazes jr. en Marco Borsato ook wel eens in een Formule 1 auto willen zien.

      • + 0
      • 29 apr 2021 - 18:52
    • nieuwe single van Andre Hazes jr.

      Een weekje verliefd

      • + 6
      • 29 apr 2021 - 20:27
    • De vrouwenslijtage ligt beduidend hoger dan zijn bandenslijtage.

      • + 2
      • 29 apr 2021 - 21:48
    • @MacGyver Ik dacht dat z’n nieuwe single Het Laatste Blondje heette.

      • + 0
      • 30 apr 2021 - 03:16
  • Landerion

    Posts: 36

    Dus vervangen na een sprintrace of wordt daar rekening mee gehouden?

    • + 0
    • 29 apr 2021 - 21:04
  • Honda heeft daar niet de fijnste start genomen....

    • + 0
    • 29 apr 2021 - 23:32
  • De 3 Honda coureurs hebben meer verwisseld dan coureurs van de andere merken. Moet Mad Max ook gaan oppassen?

    • + 0
    • 30 apr 2021 - 01:01

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar