user icon

Max Verstappen bij Jack Plooij na lastige GP Emilia Romagna: "Mijn hart stond wel een klein beetje stil"

  • Gepubliceerd op 18 apr 2021 18:00
  • comments 19
  • Door: Bo Brautigam

Max Verstappen heeft op briljante wijze de Grand Prix van Emilia Romagna weten te winnen. Waar de Nederlander startte vanaf P3, wist hij vóór de eerste bocht al voorbij te gaan aan Lewis Hamilton en Sergio Perez. Daarna heeft hij deze positie niet meer uit handen gegegven.

"De start was erg goed", zo legt Max uit tegenover Jack Plooij. "Dit was altijd een probleem om met de Honda-motor te starten als er regen lag, maar daar hebben we afgelopen winter veel tijd aan besteed en we hebben de juiste keuzes gemaakt met betrekking tot de start-instellingen."

"Toen Max gevraagd werd naar de strategie tijdens de race, had Max zijn antwoord klaar liggen. "Als er maar één droge lijn is, wil je eigenlijk nooit de eerste zijn die die gok waagt", zo legt Max uit. "Je wil dan eigenlijk eerst naar iemand anders kijken en dan kijken hoe de sectortijden zijn. Vettel ging als eerste naar binnen, en we konden aan zijn sectortijden zien dat hij net ietsje sneller was dan de intermediate-band. Als we een paar ronden eerder naar binnen waren gegaan dan was het een stuk lastiger geweest", zo vertelt Verstappen verder. 

Jack Plooij vroeg ook nog wat er gebeurde vlak voor de herstart, toen Verstappen in beeld verscheen terwijl hij van de baan gleed in de voorlaatste bocht. Jack Plooij zei tegen Max dat waarschijnlijk heel Nederland hun hart stilstond op dat moment. "Ja, de mijne ook wel een beetje", zo vertelt Max lachend. "Zo heb ik toch net als gisteren weer een beetje het gras gemaaid hier. Maar, zonder dollen, zo zie je maar hoe verraderlijk dat is; koude banden, iets te laat remmen of iets te fel gas geven en je ligt er zo af."

Ook vroeg Jack Plooij nog of het nut had om voor de snelste raceronde te gaan in de slotfase van de race. "Dat zat er niet meer in", zo geeft Max toe. "Lewis had tijdens die ronde DRS - dat is al zo'n 3 à 4 tienden - maar ook die mega slipstream die hij had. Dan lig ik al zo'n halve seconde achter dus daar is geen beginnen aan."

Verstappen liet weten dat deze zege de teleurstelling van vorige week niet goedmaakt, maar dat hij wel erg te spreken is over hoe goed Red Bull Racing het hier dit weekend heeft gedaan. Volgende keer dat de Formule 1 racet is het op Portimao in Portugal, waar Verstappen vorig seizoen derde werd. 

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Mirani

    Posts: 2.943

    Perez had gaan voor de snelste tijd en dan had volgens mij niemand het extra puntje gehad. Verder prima race met een fantastische start. Jammer dat dan Perez hem en het team in de steek laat want tegen Hamilton en Mercedes heb je elke punt nodig.

    • + 2
    • 18 apr 2021 - 18:12
    • M@X

      Posts: 664

      Dacht ik ook aan ja. Maar denk dat ze Perez buiten hebben gehouden omdat hij nog kans had om
      10e te worden. Ga je hem dan meteen naar binnen halen om Max te helpen? Of gun je hem zijn eigen gevecht (waarde) zodat hij de rest van het seizoen (hopelijk) beter presteert? Moeilijke keuze!

      • + 1
      • 18 apr 2021 - 18:27
    • Lewis reed zijn snelste ronde dankzij een slipstream én een DRS. Om dit te verbeteren zou dat zelfs op nieuwe banden een hele grote uitdaging zijn. Ook zou Perez na een stop waarschijnlijk in het verkeer terecht zijn gekomen. Kortom de kans op p.10 was groter dan de kans op de snelste raceronde.

      Oja, ik bedenk me ook net dat de snelste raceronde niks oplevert als je buiten de top10 finished. Hij had enkel het punt afgenomen van Lewis, maar er zelf niks mee gewonnen.

      • + 3
      • 18 apr 2021 - 18:53
    • M@X

      Posts: 664

      Mee eens Rogier, bedacht ik me daarna ook nog. DRS en een tow zei Verstappen, dus 0.8 zomaar pakken. En wij hadden geen overzicht van verkeer waar Perez dan ook nog in zou kunnen komen. Al met al niet zo gek.

      • + 0
      • 18 apr 2021 - 18:58
  • Max ‘the machine’ Verstappen is toch ook maar een mens! Wat een race! Top, top, top!

    En trouwens, voor mij heeft Lewis weer laten zien dat hij echt de beste coureur ooit is. Een fout maken waarbij het voor iedereen einde race zou zijn, herpakken en ‘gewoon’ 2e worden. Chapeau!

    • + 3
    • 18 apr 2021 - 18:47
    • RBH2019

      Posts: 2.855

      Het zou met dat zachte zoentje tegen de muur voor niemand einde van de race zijn geweest echt..

      • + 2
      • 18 apr 2021 - 20:03
    • NicoS

      Posts: 12.526

      Voor iedereen zou het einde race betekenen, want die hebben meestal niet het geluk dat op hetzelfde moment een rode vlag situatie ontstaat....;) Lewis zal vanavond God even heel hartelijk bedanken denk ik.
      Dat hij het cadeautje vakkundig uitpakt, is wel knap, blijkt dat die Mercedes nog steeds een raket van een wagen is.

      • + 4
      • 18 apr 2021 - 20:19
    • nr 76

      Posts: 1.501

      Lewis stond al stil, ging toen vooruit tegen de banden aan, en vervolgens achteruit. Hij had zeker geluk, normaal zit je gewoon tot je assen vast als je in het grind tot 2x toe tot stilstand komt.

      • + 0
      • 18 apr 2021 - 20:40
    • In een dergelijke race heb je altijd wat geluk nodig - zowel Max als Lewis hadden de F1 goden aan hun zijde.

      In de eerste bocht had het voor 1 of allebei al kunnen gedaan zijn. De inhaalactie op Russel op een natte lijn voor Lewis en de herstart slip voor Max waren beslissende momenten waar het al bij al meeviel.

      Beide hebben fantastisch gereden en voor de 2de race konden we toch niets beters willen als F1 fan.

      Meer van dat, nog 20 zo´n races graag!!!

      • + 0
      • 18 apr 2021 - 22:30
    • Stitch

      Posts: 5.267

      nou ja, hij had normaal gesproken achteraan gekomen nadat hij uit het grind kwam. Dat precies op dat moment een code rood ontstond heeft hem wel heel erg in de kaart gespeeld. Als hij achteraan opnieuw had moeten beginnen, had hij 1. meer tijd verloren (nu kon hij aansluiten omdat er opnieuw gestart ging worden) en 2. dan had hij door veel meer verkeer gemoeten. Ja, hij heeft het goed gedaan, maar hij had ook alle geluk van de wereld met die code rood en hoe dat voor hem uitpakte.

      • + 4
      • 18 apr 2021 - 22:35
  • Wij hier hebben er geen invloed op, maar kan Max die misselijke Plooij eens niet keihard onder z'n ballen schoppen, gewoon, voor de leut.
    Met zijn interviews tijdens de race, sjagerijnig wordt ik ervan, en dat ben ik zomaar niet.....

    • + 3
    • 18 apr 2021 - 18:51
    • Misschien moet Plooij Lance wat vaker interviewen.

      • + 1
      • 18 apr 2021 - 21:26
    • Max zou eigenlijk zijn tanden eruit moeten beuken...

      • + 0
      • 18 apr 2021 - 22:06
  • Heb ik iets gemist vorige week???

    • + 0
    • 18 apr 2021 - 19:15
    • Niet dat ik weet...

      • + 0
      • 18 apr 2021 - 20:18
    • Ben toch wel benieuwd waar Max dan zo teleurgesteld over is van vorige week.

      • + 0
      • 18 apr 2021 - 20:29
    • nr 76

      Posts: 1.501

      Max had vorige week Chinees besteld, maar het was al koud toen het aankwam.
      Een race winnen is leuk, maar maakt een verklootte rijsttafel niet goed.

      • + 4
      • 18 apr 2021 - 20:43
    • Wauw wat scherp senninha. Exht ontzettend knap. Zet je adres even in de comments, dan sturen we een sticker naar je toe

      • + 0
      • 18 apr 2021 - 23:24
  • Zijn de straatfeestjes al afgelopen?

    • + 0
    • 18 apr 2021 - 23:08

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.242
  • Podiums 46
  • Grand Prix 123
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov