user icon
user icon

Voormalig race-engineer Grosjean: "Weinig coureurs hebben zoveel natuurlijke snelheid"

  • Gepubliceerd op 09 jan 2021 15:05
  • comments 10
  • Door: Bo Brautigam

Het lijkt er steeds meer op dat de tijd in de Formule 1 er voor ex Haas-coureur Romain Grosjean er op zit. Toch meent Ayao Komatsu, race-engineer van Romain tijdens zijn tijd bij Lotus en Haas F1 dat er weinig coureurs zijn die zoveel natuurlijke snelheid hebben als de Fransman. 

In zijn tien seizoenen in de Formule 1 wist Romain tien podiums te behalen, en wist ook 391 punten binnen te harken. Echter, zijn voormalig race-engineer meent dat Romain met zijn snelheid veel meer had kunnen behalen. 

"Iedereen ziet zijn natuurlijke snelheid, maar ook iedereen ziet zijn gebrek aan consistentie en de gave om vooruitgang te boeken wanneer iets emotioneel niet meezit", aldus Komatsu. "Het is zonde dat iemand met zoveel natuurlijke snelheid niet meer heeft weten te bereiken in de Formule 1."

"Romain heeft tien jaar in de Formule 1 gezeten, en dat is best lang voor iemand die zijn tegenslagen heeft meegemaakt; je had ook kunnen zeggen dat Romain zijn carrière al vijf jaar geleden voorbij had moeten zijn", zo vertelt Komatsu verder. "Maar, omdat hij zo ongelofelijk veel snelheid heeft, en resultaten neer kan zetten wanneer niemand anders dat kan, heeft hij het dusdanig lang volgehouden", zo concludeert Komatsu. 

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Mwa, resultaten neerzetten wanneer niemand anders dat kan? In de A1GP was hij goed en in de F1 in het begin ook een aanwinst. Maar de buitencategorie? Want dat ben je als je resultaten neerzet die een ander niet kan evenaren. Nee zo goe was Grosjean niet.

    • + 0
    • 9 jan 2021 - 17:20
    • flyineddy

      Posts: 435

      Ik kan mij vergissen, maar volgens mij heeft Grosjean niet in de A1GP gereden? (Hulkenberg wel en die deed het daar heel goed)

      Eddy.

      • + 0
      • 9 jan 2021 - 20:25
    • Die engineer heeft denk ik nooit met een echte topper gewerkt... Of hij wil zichzelf een veer in z’n reet steken.

      • + 0
      • 10 jan 2021 - 11:26
    • Klopt @Flyineddy, het was F3 waarin hij toen reed.

      • + 1
      • 10 jan 2021 - 20:04
  • Ik heb niet zijn hele 10 jaar in F1 gevolgd, maar een goede racer was Grosjean volgens mij niet. Je hebt van die coureurs die goed zijn als er verder niemand in de buurt is, en zo iemand was Grosjean blijkbaar, maar ik heb 'm wat rare fratsen zien uithalen tijdens de race waarvan je dacht: spoort die gast wel of heeft 'ie kortsluiting in zijn hersens ?
    Nee Grosjean zal echt niet worden herinnerd om zijn fantastische snelheid.

    • + 2
    • 9 jan 2021 - 19:00
    • Niet mee eens, ja hij heeft ongelooflijk gemiskleund maar ik heb m bij Lotus echt mooie dingen zien doen en zo nu en dan in de Haas reed ie hele strakke wedstrijden. Het is precies zoals die engineer beweert. Snel maar wisselvallig.

      • + 1
      • 9 jan 2021 - 22:15
  • nr 76

    Posts: 983

    Volgens mij zegt die engineer niks geks, Grosjean was bij vlagen echt razendsnel, en heeft zeker in zijn beginjaren beel goede races gereden. Het is jammer dat deze in schril contrast staan met de idiote capriolen die hij soms uithaalde, zoals in Spa, of in Barcelona, en nog een legio aan voorbeelden.
    Beetje hetzelfde idee als Maldonado, ook hij kon bin vlagen snel zijn, maar dat is niet waarmee hij in ons geheugen blijft...

    • + 2
    • 10 jan 2021 - 00:01
  • erik1

    Posts: 243

    Wat ik me nog herinner is zijn seizoen in World Series by Renault. Zelden iemand zo dominant gezien in een raceklasse. Als hij iets stabieler was geweest had hij wellicht meer gepresteerd, maar tien seizoenen f1 is al weinigen gegeven. Dat is al een topprestatie.

    • + 0
    • 10 jan 2021 - 09:40
    • @Erik1: dominantie is het ook als een middelmatige coureur tussen alleen maar krukken rijdt. Neem de F2 kampioenschap van De Vries; dat is toch ook alleen mogelijk omdat het algehele niveau om te janken was?

      • + 0
      • 10 jan 2021 - 11:28
  • Numnum

    Posts: 2.269

    Weinig coureurs met zoveel natuurlijke snelheid? Heeft ie het over Formule 1 of ander soort coureurs?

    • + 0
    • 10 jan 2021 - 23:31

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 155
  • Podiums 1
  • Grand Prix 117
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 apr 1986 (34)
  • Geb. plaats Geneve, Frankrijk
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar