user icon

Daniel Ricciardo: "McLaren doet niks onder voor fabrieksteams"

  • Gepubliceerd op 07 jan 2021 13:18
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra

Het team van McLaren is op geen enkele manier inferieur aan de volwaardige fabrieksteams. Dat oordeel velt Daniel Ricciardo, die deze winter een transfer naar de Britse renstal maakte. Zijn overgang van Renault naar McLaren voor 2021 was al vroeg in 2020 beklonken.

Ricciardo legt aan Auto Hebdo uit waarom dat was: "Na het nieuws dat Carlos Sainz naar Ferrari zou verhuizen, realiseerde ik me dat dit het moment was om knopen door te hakken. Het was geen makkelijke beslissing, het seizoen was nog niet eens begonnen. Het viel me nog zwaarder om het aan Renault te vertellen, maar ik heb mijn keuze gebaseerd op het seizoen 2019. Dat was een moeilijk jaar voor mijn vorige team."

Bij McLaren komt de Australiër bij een team met een rijke geschiedenis terecht. "Je zou het een stap terug kunnen noemen, van een fabrieksteam naar een klantenteam, ware het niet dat het klantenteam McLaren betreft", vervolgt Ricciardo. "Deze renstal heeft een speciale plek in de Formule 1."

"Het is niet een of ander klein nieuw team, het is een renstal met een schitterende geschiedenis in de Formule 1 en een erelijst om u tegen te zeggen. We hebben het vaak over Ferrari en de tifosi, maar McLaren krijgt ook veel aandacht. En ja, het team maakt gebruik van klantenmotoren, maar verder doet McLaren niets onder voor de fabrieksteams. McLaren wordt alom gerespecteerd en behandeld alsof het een fabrieksteam is. De tijd zal ons leren wat ons te wachten staat, maar ik ben vol vertrouwen."

Trots

Op de vraag of hij niet teleurgesteld is om Renault na twee jaar alweer te verlaten, antwoordde Ricciardo: "Nee, ik ben trots. Ik ben trots op wat ik heb laten zien en de significante progressie die het team heeft geboekt. Ik geloof dat ik een bijdrage heb geleverd aan die vooruitgang, ik heb er in ieder geval alles aan gedaan. Twee jaar is misschien een korte periode, maar eind vorig jaar stonden we er veel beter voor dan aan het begin van 2019. Daarom stemt mijn vertrek bij Renault me wel verdrietig, maar niet teleurgesteld."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Snork

    Posts: 12.408

    Daniel en McLaren gaat een hele goede combi worden. Vanaf 2022 hoop ik op vuurwerk van hem aan het front.

    • + 1
    • 7 jan 2021 - 14:06
  • Doe aub wat aan die vreselijke oranje/gele kleur. Kan die tint niet iets lichter. Niet om aan te zien

    Ontopic: Ik hoop dat ze aansluiting kunnen vinden volgend jaar. Ze hebben iig de stijgende lijn te pakken.

    • + 0
    • 7 jan 2021 - 14:26
    • Hmmmm.... ik vind de kleur eigenlijk wel mooi! Tenminste niet zo saai als bijvoorbeeld Mercedes of Haas

      • + 5
      • 7 jan 2021 - 14:34
    • z0mer

      Posts: 2.087

      Liever niet. Een van de mooiste auto's op de grid.

      • + 5
      • 7 jan 2021 - 16:56
  • McLaren deed vroeger niks onder voor fabrieksteams en soms hadden ze zelfs de meest dominante auto a la 1998-2000 of vroegere McLaren Honda.
    Dus hopen dat ze de stijgende lijn van afgelopen jaar voortzetten en echt om de grote prijzen weer strijden. Gun ik echt(ook al ben ik geen fan van hun).

    • + 0
    • 7 jan 2021 - 15:22
  • StevenQ

    Posts: 7.140

    Mclaren is een autofabrikant en IS dus een fabrieksteam

    op het moment dat je 4600 auto's in een jaar bouwt ben je echt geen privateer meer

    • + 1
    • 7 jan 2021 - 15:23
    • z0mer

      Posts: 2.087

      In mijn ogen is een fabrieksteam een team dat zowel de motor als chassis produceert en daarmee ook daadwerkelijk zeggenschap heeft over de ontwikkeling van beide. Dat heeft McLaren niet.

      • + 5
      • 7 jan 2021 - 16:57
    • StevenQ

      Posts: 7.140

      Dan zijn er dus maar 3 echte fabrieksteams in de F1, 4 als Red Bull zelf de motor gaat runnen

      • + 0
      • 7 jan 2021 - 19:27
    • @Steven, RB gaat de Honda motor niet produceren, dus worden ze geen fabrieksteam.

      • + 0
      • 7 jan 2021 - 20:27
    • Kevin

      Posts: 5.003

      RBR heeft fabrieksstatus bij Honda. Motor en auto worden volledig op elkaar afgestemd. Daarmee zie ik RBR ook als fabrieksteam.

      • + 0
      • 8 jan 2021 - 08:28
    • Nu nog wel @Kevin, daar heb je gelijk in, maar zodra Honda zich uit de F1 terugtrekt en alleen nog maar motoren produceert, kun je RBR en SAT niet meer als fabrieksteam beschouwen.

      • + 0
      • 8 jan 2021 - 09:25
    • gridiron

      Posts: 381

      @Kevin,

      Bij de aantrede van Honda hebben ze aangekondigd dat RB/AT geen fabrieksteam ging worden maar een "team met speciale status" wat volgens mij ergens tussen Klant & Fabrieksteam ligt.

      • + 0
      • 8 jan 2021 - 12:43

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 974
  • Podiums 35
  • Grand Prix 242
  • Land AU
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, AU
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar