user icon
user icon

'Spin in Turkije was de enige grote fout van Max Verstappen'

  • Gepubliceerd op 17 dec 2020 14:27
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Max Verstappen kende misschien wel het beste seizoen van zijn carrière. De Nederlander wist twee overwinningen te pakken en één pole position, maar een strijd met Mercedes werd het opnieuw niet.

Volgens BBC-columnist Jolyon Palmer heeft de Red Bull-coureur dit jaar slechts één grote fout gemaakt en dat was tijdens de Grand Prix van Turkije.

De Renault-coureur van een paar jaar geleden schrijft: "Max Verstappen is een toekomstig wereldkampioen. Hij heeft daar wel het juiste materiaal voor nodig en waarschijnlijk moet Lewis Hamilton eerst stoppen voor de Nederlander een kans krijgt op de titel."

"Wederom heeft max een voorbeeldig seizoen gereden waarbij hij twee zeges wist te pakken. Hij maakte slechts één grote fout: zijn spin in Turkije die hem de overwinning kostte. Dat was de enige race die hij finishte en waarbij hij niet het podium wist te halen."

"In feite had Verstappen pech dat hij niet als tweede eindigde in het kampioenschap, en beide Mercedes-coureurs wist te splitsen. Hij had te vaak mechanische pech, wat hem enorm veel punten heeft gekost. Voor het tweede jaar op rij verpulverde hij zijn teamgenoot, Alex Albon in dit geval, die in geen enkele kwalificatiesessie binnen drie tienden van zijn teamgenoot kwam. Red Bull was een éénmansteam met Verstappen die liet zien wat een coureur van wereldniveau kan doen."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Nou, ik denk dat de crash in de ronde naar de gridformatie in Hongarije ook wel als een grote fout kan worden gerekend. Dankzij de toppers in de garage van Red Bull kon hij de race nog starten. Verder weinig fouten gezien van Max.

    • + 6
    • 17 dec 2020 - 14:46
    • Zeker..

      • + 0
      • 17 dec 2020 - 17:23
    • snailer

      Posts: 4.135

      Dat was inderdaad een grotere fout, echter zonder gevolgen.

      Die spin was ook door omstandigheden. Eigenlijk maakte Perez een fout, verloor veel snelheid, waardoor verstappen er plots erg dicht op zat. Vervolgens kwam hij half buiten het asfalt en de verkeerd afgestelde vleugel deed de rest.

      Ik herinner me ook dat hij ergens in een interview vertelde dat hij in een spin lwam omdat hij anders in de muur zou komen. Exacte woorden weet ik niet meer overigens.

      Die fout vind ik veel minder groot dan de meesten. Die spin tijdens zijn weg naar de grid was echt een grote fout.

      • + 1
      • 17 dec 2020 - 17:40
  • f(1)orum

    Posts: 764

    Max heeft nu eenmaal een spinnenfobie, wel een beetje sneu om hem daar op af te rekenen, Jolyon...

    • + 2
    • 17 dec 2020 - 15:16
    • Seb is daarentegen dol op spinnen

      • + 2
      • 17 dec 2020 - 16:24
    • f(1)orum

      Posts: 764

      Yep en daar spint Carlos garen bij....

      • + 0
      • 17 dec 2020 - 16:31
    • Ik zeg ff niets want mijn kat ligt te spinnen.

      • + 1
      • 17 dec 2020 - 17:08
    • Heeft die kat ook een spindokter?

      • + 0
      • 17 dec 2020 - 18:20
    • Zeg gasten.... het is geen vrijdag!

      • + 0
      • 17 dec 2020 - 19:29
  • Dat vond ik meer een samenloop van omstandigheden. Perez had een klein momentje waardoor max die vrij dicht op hem zat opeens in zn kont zat. Daardoor viel de downforce weg.
    Wat had hij moeten doen? Remmen gaat op zo'n moment niet. Gas los is gelijk aan remmen. Enige wat kon was hopen dat die bocht goed ging en er daarna voorbij.

    Daarna spinde hij nog een keer achter albon, dat vind ik hem meer aan te rekenen maar zijn vloer zou beschadigd zijn.

    Wat ik het minst goede vond dit jaar waren de starts en herstart na een SC. Hij kwam vaak niet goed genoeg weg waardoor hij altijd moest verdedigen. Ook dat is niet helemaal aan max te wijten.

    • + 1
    • 17 dec 2020 - 17:08
    • "Wat had hij moeten doen?" Geduld ;)

      • + 2
      • 17 dec 2020 - 17:30
    • Dat kan niet als je relatief veilig op 1 sec achter iemand rijd, en dan binnen een halve sec op 0.2.

      Of hij had sowieso niet op 1 sec moeten rijden. Maar dat is waarom we graag naar max kijken

      • + 1
      • 17 dec 2020 - 17:38
    • Ramon

      Posts: 307

      Kom op man probeer niet recht te praten wat krom is. Wat minder gas had Max prima de auto onder controle kunnen houden, maar hij was ongeduldig en wilde er perse voorbij.

      • + 0
      • 18 dec 2020 - 08:33
  • Ik zal wel (weer) kritiek krijgen,, (who gives a fuck) ;) maar zn tamelijk overbodige, veel te vroege , remactie in Bahrein, waarmee hij zchzelf indirect uitschakelde doordat vervolgens Leclerc terecht in het gaatje kon duiken,, vind ik nog steeds dommer. Maar wat weet ik er van, volg de autosport pas 55 jaar...

    • + 2
    • 17 dec 2020 - 17:21
    • Des te dommer is het dan dat Leclerc het boetekleed er voor aantrok voor iets wat in jouw ogen Max zijn fout is .

      • + 2
      • 17 dec 2020 - 21:00
    • aesop

      Posts: 658

      Hij voorkwam daarmee dat ie gesandwiched werd....daarvoor hoef je slechts drie jaar de autosport te volgen...

      • + 0
      • 17 dec 2020 - 22:36
  • Solide seizoen met erg weinig fouten. De laatste zin vat de tragiek van RB goed samen...

    • + 1
    • 17 dec 2020 - 19:32
  • Max heeft een dijk van een seizoen gereden. Volledig foutloos was het niet maar dat is quasi onmogelijk.

    Je merkt een markante evolutie tov zijn eerste seizoenen in F1 en daar gaat het om. Zijn tijd komt nog wel.

    Geduld is een zalige deugd maar weinigen gegeven.....

    • + 1
    • 17 dec 2020 - 20:33

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar