user icon

'Spin in Turkije was de enige grote fout van Max Verstappen'

  • Gepubliceerd op 17 dec 2020 14:27
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Max Verstappen kende misschien wel het beste seizoen van zijn carrière. De Nederlander wist twee overwinningen te pakken en één pole position, maar een strijd met Mercedes werd het opnieuw niet.

Volgens BBC-columnist Jolyon Palmer heeft de Red Bull-coureur dit jaar slechts één grote fout gemaakt en dat was tijdens de Grand Prix van Turkije.

De Renault-coureur van een paar jaar geleden schrijft: "Max Verstappen is een toekomstig wereldkampioen. Hij heeft daar wel het juiste materiaal voor nodig en waarschijnlijk moet Lewis Hamilton eerst stoppen voor de Nederlander een kans krijgt op de titel."

"Wederom heeft max een voorbeeldig seizoen gereden waarbij hij twee zeges wist te pakken. Hij maakte slechts één grote fout: zijn spin in Turkije die hem de overwinning kostte. Dat was de enige race die hij finishte en waarbij hij niet het podium wist te halen."

"In feite had Verstappen pech dat hij niet als tweede eindigde in het kampioenschap, en beide Mercedes-coureurs wist te splitsen. Hij had te vaak mechanische pech, wat hem enorm veel punten heeft gekost. Voor het tweede jaar op rij verpulverde hij zijn teamgenoot, Alex Albon in dit geval, die in geen enkele kwalificatiesessie binnen drie tienden van zijn teamgenoot kwam. Red Bull was een éénmansteam met Verstappen die liet zien wat een coureur van wereldniveau kan doen."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Nou, ik denk dat de crash in de ronde naar de gridformatie in Hongarije ook wel als een grote fout kan worden gerekend. Dankzij de toppers in de garage van Red Bull kon hij de race nog starten. Verder weinig fouten gezien van Max.

    • + 6
    • 17 dec 2020 - 14:46
    • Zeker..

      • + 0
      • 17 dec 2020 - 17:23
    • snailer

      Posts: 5.453

      Dat was inderdaad een grotere fout, echter zonder gevolgen.

      Die spin was ook door omstandigheden. Eigenlijk maakte Perez een fout, verloor veel snelheid, waardoor verstappen er plots erg dicht op zat. Vervolgens kwam hij half buiten het asfalt en de verkeerd afgestelde vleugel deed de rest.

      Ik herinner me ook dat hij ergens in een interview vertelde dat hij in een spin lwam omdat hij anders in de muur zou komen. Exacte woorden weet ik niet meer overigens.

      Die fout vind ik veel minder groot dan de meesten. Die spin tijdens zijn weg naar de grid was echt een grote fout.

      • + 1
      • 17 dec 2020 - 17:40
  • Max heeft nu eenmaal een spinnenfobie, wel een beetje sneu om hem daar op af te rekenen, Jolyon...

    • + 2
    • 17 dec 2020 - 15:16
    • Seb is daarentegen dol op spinnen

      • + 2
      • 17 dec 2020 - 16:24
    • Yep en daar spint Carlos garen bij....

      • + 0
      • 17 dec 2020 - 16:31
    • Ik zeg ff niets want mijn kat ligt te spinnen.

      • + 1
      • 17 dec 2020 - 17:08
    • Heeft die kat ook een spindokter?

      • + 0
      • 17 dec 2020 - 18:20
    • Zeg gasten.... het is geen vrijdag!

      • + 0
      • 17 dec 2020 - 19:29
  • Dat vond ik meer een samenloop van omstandigheden. Perez had een klein momentje waardoor max die vrij dicht op hem zat opeens in zn kont zat. Daardoor viel de downforce weg.
    Wat had hij moeten doen? Remmen gaat op zo'n moment niet. Gas los is gelijk aan remmen. Enige wat kon was hopen dat die bocht goed ging en er daarna voorbij.

    Daarna spinde hij nog een keer achter albon, dat vind ik hem meer aan te rekenen maar zijn vloer zou beschadigd zijn.

    Wat ik het minst goede vond dit jaar waren de starts en herstart na een SC. Hij kwam vaak niet goed genoeg weg waardoor hij altijd moest verdedigen. Ook dat is niet helemaal aan max te wijten.

    • + 1
    • 17 dec 2020 - 17:08
    • "Wat had hij moeten doen?" Geduld ;)

      • + 2
      • 17 dec 2020 - 17:30
    • Dat kan niet als je relatief veilig op 1 sec achter iemand rijd, en dan binnen een halve sec op 0.2.

      Of hij had sowieso niet op 1 sec moeten rijden. Maar dat is waarom we graag naar max kijken

      • + 1
      • 17 dec 2020 - 17:38
    • Ramon

      Posts: 308

      Kom op man probeer niet recht te praten wat krom is. Wat minder gas had Max prima de auto onder controle kunnen houden, maar hij was ongeduldig en wilde er perse voorbij.

      • + 0
      • 18 dec 2020 - 08:33
  • Ik zal wel (weer) kritiek krijgen,, (who gives a fuck) ;) maar zn tamelijk overbodige, veel te vroege , remactie in Bahrein, waarmee hij zchzelf indirect uitschakelde doordat vervolgens Leclerc terecht in het gaatje kon duiken,, vind ik nog steeds dommer. Maar wat weet ik er van, volg de autosport pas 55 jaar...

    • + 2
    • 17 dec 2020 - 17:21
    • Des te dommer is het dan dat Leclerc het boetekleed er voor aantrok voor iets wat in jouw ogen Max zijn fout is .

      • + 2
      • 17 dec 2020 - 21:00
    • aesop

      Posts: 659

      Hij voorkwam daarmee dat ie gesandwiched werd....daarvoor hoef je slechts drie jaar de autosport te volgen...

      • + 0
      • 17 dec 2020 - 22:36
  • Solide seizoen met erg weinig fouten. De laatste zin vat de tragiek van RB goed samen...

    • + 1
    • 17 dec 2020 - 19:32
  • Max heeft een dijk van een seizoen gereden. Volledig foutloos was het niet maar dat is quasi onmogelijk.

    Je merkt een markante evolutie tov zijn eerste seizoenen in F1 en daar gaat het om. Zijn tijd komt nog wel.

    Geduld is een zalige deugd maar weinigen gegeven.....

    • + 1
    • 17 dec 2020 - 20:33

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

AT Grand Prix van Stiermarken

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit