user icon
user icon

Jack Aitken: "Niet mijn schuld dat George Russell de race niet won"

  • Gepubliceerd op 08 dec 2020 11:13
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra

Jack Aitken is ontdaan dat zijn fout George Russell's ongelukkige fout heeft veroorzaakt bij de GP van Sakhir, maar voelt zich niet verantwoordelijk. Russell maakte zijn Mercedes-debuut tijdens de Sakhir Grand Prix in de plaats van Lewis Hamilton, die voorafgaand aan het evenement een positieve coronatest had gekregen, en dat opende de deur voor Aitken om Russell's Williams voor het raceweekend over te nemen.

Hoe ironisch was het toen dat de spin van Aitken tijdens de race, die de Safety Car veroorzaakte doordat zijn losgekomen voorvleugel tot stilstand kwam op het circuit, de katalysator was voor het feit dat Russell zijn race in duigen viel. Natuurlijk was de pitstop waarbij Russell met de verkeerde banden werd gemonteerd volledig de schuld van Mercedes, en net toen Russell Sergio Perez weer naderde voor wat de leiding in de race zou zijn geweest, moest de Brit opnieuw stoppen vanwege een lekke band.

Dus hoewel Aitken ervan baalde voor Russell, was hij niet van plan om ook maar iets van de verantwoordelijkheid te nemen of zich schuldig te voelen. Tegenover de media zei hij: "Over het incident ben ik ontdaan voor George als een collega en vriend. Het was duidelijk een enorme kans voor hem en dat is erg jammer, maar ik voel me er op geen enkele manier verantwoordelijk voor."

"Dit is racen, dat soort dingen gebeuren nu eenmaal. Het is een kettingreactie. Mercedes heeft duidelijk een fout gemaakt en dat is erg jammer voor hem, maar dat is racen."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • ERaikkonen

    Posts: 26

    Waarom de Safety Car op de baan kwam is mij nog altijd een raadsel... VS kon ook en waar een gat van 10-15 seconde was kon iemand de vleugel van de baan pakken..

    • + 1
    • 8 dec 2020 - 11:13
    • John6

      Posts: 4.913

      Klink wel erg safe wat je verteld, zo werkt dat uiteraard niet.

      • + 2
      • 8 dec 2020 - 11:20
    • Er lag meer troep op de baan dan alleen een voorvleugel. Zonder SC hadden er meer coureure hun banden lek gereden dan alleen Russel....

      • + 0
      • 8 dec 2020 - 11:42
    • Die vleugel lag bij het uitkomen van een snelle bocht precies op de racelijn, dus een SC was gewoon de beste en meest veilige oplossing

      • + 1
      • 8 dec 2020 - 12:50
    • Het veld was al uit elkaar gerekt... er was geen gat van 15 seconden te vinden... ik denk maximaal maar 7 ongeveer.

      • + 0
      • 8 dec 2020 - 13:43
    • JV

      Posts: 2.022

      Ze moeten voortaan pionnen neerzetten en de rijders op de dubbel geel plek echt langzaam laten rijden.

      • + 0
      • 8 dec 2020 - 14:16
    • @ERaikkonen Dat de safety car op het veld kwam, vind ik uitlegbaar. Zeker aangezien het niet alleen de afgebroken vleugel was, maar ook allemaal losse deeltjes van deze vleugel.

      Waar ik me alleen wel steeds vaker aan begin te storen,, merk ik. Dat is dat de safety car de voorsprong van de voorliggers geheel neutraliseert. Dan doel ik niet per se op de afstand tussen de nummer 1 en 2, maar wel dat achterblijvers weer volledig kunnen aansluiten. Dit is vrij oneerlijk voor degene die de voorsprong heeft opgebouwd. Ik heb ook niet per se een beter alternatief, maar dit is niet echt eerlijk.

      • + 0
      • 8 dec 2020 - 14:40
    • snailer

      Posts: 4.135

      Op Sky werd het al door Brundle 'voorspeld'. (Hij riep I don't see any gap between cars.) Te risicovol.

      • + 1
      • 8 dec 2020 - 14:44
    • Montfort

      Posts: 778

      En het is een erg korte baan, daar heb je niet zomaar een gat van 15 seconden.

      • + 1
      • 8 dec 2020 - 15:04
    • De vraag is alleen: Is er een gat van 10-15 seconden met 17 wagens op de baan op een circuit van 55 seconden (ongeveer). Snel uitgeteld lijkt me dat lastig. Bovendien lag er nog andere troep op de baan.

      • + 0
      • 8 dec 2020 - 22:31
  • gp

    Posts: 4.116

    Lijkt wel het forum hier, Aitkin de schuld geven van Russels problemen. dat slaat toch nergens op?

    • + 0
    • 8 dec 2020 - 11:13
    • Niet echt, gewoon Aitkin die zichzelf in de F1 kijker zet....

      Slechte reclame is nog steeds reclame :)

      • + 0
      • 8 dec 2020 - 11:26
    • inderdaad gp, Mercedes pit crew heeft verzaakt. En iedereen heeft of last of baat van de SC.

      • + 0
      • 9 dec 2020 - 12:56
  • Schijnt dat Leclerc ook niet ontdaan is omdat hij Verstappen van de overwinning af hield met zijn crash 😅

    • + 1
    • 8 dec 2020 - 11:26
    • f(1)orum

      Posts: 764

      @NoBullshit: Gevat :-)

      • + 0
      • 8 dec 2020 - 11:30
  • Natuurlijk is het niet zijn schuld. Eerder het geklungel van Mercedes. Die zijn al met hun hoofd bij volgend jaar. Alles is toch al binnen voor de heren.

    • + 0
    • 8 dec 2020 - 12:21
  • LimboF1

    Posts: 4.616

    Het was een fout van Aitkin, maar je kunt hem niet de schuld geven van de gevolgen vind ik. Als Mercedes niet had geblunderd, dan had hij misschien geen lekke band gekregen. Dan had een andere coureur op het ongelukkige moment zijn band kapotgereden op rotzooi wat op de baan lag. Het zijn gewoon factoren die niemand in de hand heeft. En waarom is het juist Russell die slachtoffer werd van eventuele rotzooi van zijn crash? Het had iedere andere coureur kunnen overkomen.

    • + 0
    • 8 dec 2020 - 13:46

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welke F1-coureur stelde het meest teleur in 2020?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Williams
  • Punten 0
  • Podiums 0
  • Grand Prix 1
  • Land GB
  • Geb. datum 23 sep 1995 (25)
  • Geb. plaats Londen, GB
  • Gewicht 60 kg
  • Lengte 1,76 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk
17 - 19 jul 2020
Hongarije
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië
14 - 16 aug 2020
Spanje
28 - 30 aug 2020
België
4 - 6 sep 2020
Italië
11 - 13 sep 2020
Italië
25 - 27 sep 2020
Rusland
9 - 11 okt 2020
Duitsland
23 - 25 okt 2020
Portugal
31 - 1 nov 2020
Italië
13 - 15 nov 2020
Turkije
27 - 29 nov 2020
Bahrein
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul 2020
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul 2020
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug 2020
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug 2020
28 - 30 aug 2020
4 - 6 sep 2020
Italië Monza
11 - 13 sep 2020
Italië Mugello
25 - 27 sep 2020
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt 2020
Duitsland Nurburgring
23 - 25 okt 2020
31 - 1 nov 2020
13 - 15 nov 2020
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov 2020
11 - 13 dec 2020
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar