user icon
user icon

FIA: "Geen wijzigingen aan strafpuntensysteem middenin F1-seizoen"

  • Gepubliceerd op 27 okt 2020 14:18
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra

F1-racedirecteur Michael Masi heeft uitgesloten dat hij onmiddellijk wijzigingen aan zal brengen in het controversiële 'strafpuntensysteem'. Meerdere coureurs hebben de afgelopen dagen en weken geklaagd over het systeem waarbij een reeks fouten en overtredingen - waaronder het overschrijden van 'track limits' - hen strafpunten oplevert voor hun SuperLicentie, die kunnen leiden tot een schorsing.

Coureurs zoals Lewis Hamilton zeggen dat alleen incidenten die als gevaarlijk worden beschouwd, in aanmerking moeten komen voor strafpunten.

Op de vraag of de stewards zullen worden ingelicht om milder te zijn, antwoordde FIA-racedirecteur Masi: "Om te beginnen kan ik zeggen dat dit niet het geval is. Ten tweede hebben we dit allemaal met de coureurs besproken. Aan het begin van het jaar werkt de FIA ​​samen met de sportief directeuren van de teams om de tabel met strafpunten te herzien en de richtlijnen te bespreken die de stewards moeten volgen."

"Hierdoor komen we tot een consensus over boetes en strafpunten Dit alles wordt elk jaar herzien. Vanuit het oogpunt van de teams is het voor hen niet verwonderlijk dat er punten worden gegeven voor dergelijke overtredingen."

“We praten ook over deze zaken tijdens de driver briefings, en ter voorbereiding op 2021 zal dit alles nog eens worden herzien. Wat wel duidelijk is, is dat we tijdens een kampioenschap niets gaan veranderen", zo vertelde de in Australië geboren Masi.

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Verbaasd me niks dat Lewis hiervoor pleit. Hij staat immers redelijk op scherp. 😅
    Ik vermoed zomaar dat de andere coureurs die dit ook vinden grotendeels gezocht kunnen worden in de hoek waar meeste strafpunten zijn gevallen ;)

    • + 0
    • 27 okt 2020 - 14:30
  • Van mij mag dit hele systeem wel verdwijnen. Als iemand tijdens de race over de schreef gaat, dien je hem op dat moment te bestraffen. Waarom zou hij dan de race erna (bij voldoende strafpunten) wederom gestraft moeten worden?
    De meeste van de overtredingen zijn toch al niet echt super erg. Een keer botsen over over lijnen rijden is het risico van het vak. Mocht er dan toch iemand tussen zitten die een dusdanige/moedwillige overtreding begaat (die vooraf zijn vastgesteld), dan volgt een schorsing voor een vooraf vastgestelde periode.

    • + 0
    • 27 okt 2020 - 14:35
    • Dit systeem is in het leven geroepen voor veelplegers zoals Grosjean en Maldonando

      • + 0
      • 27 okt 2020 - 14:48
    • @J. Villeneuve Maar dan nog. Hoe vaak heeft er daadwerkelijk een overtreding plaatsgevonden waarvan je dacht, nou nou poeh poeh dat is wel echt extreem zeg, waarbij de opgelegde straf tijdens die wedstrijd onvoldoende was en dit systeem gerechtvaardigd is?
      Wat mij betreft was het nagenoeg altijd iets dat met een straf tijdens de race opgelost kon worden. (Ik heb het niet over de consequentie van de straffen en of deze zwaar genoeg waren.)

      • + 0
      • 27 okt 2020 - 14:57
    • Nee klopt. Laatste keer dat er iemand herhaaldelijk te ver over de schreef ging, was "1st lap nutcase" Grosjean, die uiteindelijk een race geschorst werd. Mede naar aanleiding hiervan is het puntensysteem in het leven geroepen als ik het me goed herinner.

      • + 0
      • 27 okt 2020 - 15:00
    • J. Villeneuve... dan heeft dit systeem geen goed effect want nutcase Grosjean deed in Barcelona een net zo erg vergrijp in mijn ogen als in Spa. T enige verschil... geen schorsing in Barcelona

      • + 0
      • 27 okt 2020 - 16:35
  • Smitters

    Posts: 67

    Kun je echt strafpunten krijgen voor het overschrijden van track limits?!?

    • + 0
    • 27 okt 2020 - 14:57
    • Yep. Vraag maar aan Lance na afgelopen zondag

      • + 0
      • 27 okt 2020 - 15:04

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.277
  • Podiums 94
  • Grand Prix 117
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
27 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
27 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar