user icon
user icon

Jean Todt: "Ferrari van nu niet te vergelijken met mijn periode in 1993"

  • Gepubliceerd op 18 sep 2020 08:30
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra

Jean Todt vindt dat Ferrari moet kunnen herstellen van zijn verrassend diepe inzinking in 2020. Sinds de FIA-president een controversiële geheime overeenkomst met het team uit Maranello bereikte over zijn twijfelachtig legale 2019-motor, is Ferrari naar het middenveld afgezakt qua prestaties.

Ondanks de hoogtepunten van het beroemde team is het bekend terrein voor Ferrari. Toen Jean Todt zijn contract tekende in 1993 om Ferrari's teambaas te worden verkeerde het Italiaanse team in een soort gelijke crisis.

Tegen Auto Motor und Sport zei de Fransman: "Ik hou er niet van om iemand te zien lijden, wie het ook is. Daarom probeer ik eerst de redenen te begrijpen. Ik kan alleen maar zeggen dat het Ferrari van vandaag niet te vergelijken is met het team dat ik in 1993 overnam. Ik had graag zo'n basis gehad. Ferrari is vandaag een sterke organisatie."

Tijdens zijn lange geschiedenis in de Formule 1 die de mijlpaal van 1000 races bereikte in Mugello, hield Todt toezicht op het toen ongekende niveau van succes in het Michael Schumacher-tijdperk.

Volgens Todt heeft die mijlpaal van 1000 races hem niet emotioneel gemaakt. De FIA-voorzitter: "Het is een groot aantal, maar ik werd er niet emotioneel van. Ik was als kind fan van Ferrari, daarna ben ik werknemer geworden en nu ben ik een neutrale toeschouwer. Mijn hoofdstuk bij Ferrari is voorbij."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Stitch

    Posts: 5.025

    "... en nu ben ik een neutrale toeschouwer. Mijn hoofdstuk bij Ferrari is voorbij." Ha, ha, humor heeft hij wel die Todt.

    • + 2
    • 18 sep 2020 - 08:46
    • Nee je wou insinueren dat Ferrari door hem word voorgetrokken. Gaan we weer... Mercedes zeker niet uit de wind gehouden de afgelopen 7 jaar.

      • + 2
      • 18 sep 2020 - 08:54
    • Ferrari dan niet uit de wind gehouden met die schikking ?

      • + 1
      • 18 sep 2020 - 10:41
    • @Maxoverdrive,
      De reden van de geheimhouding blijft gissen.
      Maar ik geloof niet dat je kunt stellen dat Ferrari ongeschonden uit die strijd is gekomen, iedereen, die daar plezier aan beleeft, kan zich elke week vergapen aan de staat waarin de Scuderia zich nu bevind.
      Dit is misschien wel een van de meest ingrijpende beslissingen die de FIA ooit richting een team heeft genomen.

      • + 2
      • 18 sep 2020 - 11:09
    • @Mr Monza

      Als ik ze de laatste weken zie rijden kan dit best wel eens kloppen ja wat je stelt , alleen zou de FIA dit ook vantevoren hebben geweten / gerealiseerd ?
      Al hoop ik wel dat die nieuwe motor waar ze nu schijnbaar mee bezig zijn volgend seizoen Ferrari terug naar de topplekken brengt want dit is ook geen doen zo .

      Alleen snap ik dit motorenverhaal niet volledig , huidige motoren mogen met tokens worden aangepast vanuit het oogpunt de kosten in te perken , maar een peperdure nieuwe motor mag dan weer wel ?

      • + 0
      • 18 sep 2020 - 19:19
    • @Maxoverdrive,
      De FIa heeft McLaren dispensatie gegeven, die leggen er immers een nieuwe Mercedes motor in en nemen afscheid van de Renault.
      Ze gingen ervan uit dat niemand een compleet nieuwe motor zou ontwikkelen voor slechts 1 jaar, Ferrari doet dat dus wel, ze hebben ook weinig keus en maken hiermee gebruik van een hiaatje in de regels, die ontstond door de motorleverancier ruil van McLaren.

      • + 0
      • 18 sep 2020 - 19:43
  • Numnum

    Posts: 2.054

    Mijn vrouw was in 1993 ook een Ferrari, na het inruilen bleek het inderdaad niet veel meer dan sjoemel VW Bora.

    • + 1
    • 18 sep 2020 - 09:12
    • was jouw vrouw in '93 een Ferrari vanwege haar ongekende beauty?
      Of omdat ze een oorverdovend jankend geluid produceerde gelijk een V12?
      ;-)

      • + 3
      • 18 sep 2020 - 09:51
    • Numnum

      Posts: 2.054

      Beiden haha

      • + 0
      • 18 sep 2020 - 18:55
    • Was ze net zo duur of zoop ze net zo veel?

      • + 1
      • 18 sep 2020 - 20:27
  • “ Ik kan alleen maar zeggen dat het Ferrari van vandaag niet te vergelijken is met het team dat ik in 1993 overnam. Ik had graag zo'n basis gehad. Ferrari is vandaag een sterke organisatie."

    Misschien is dat juist het probleem een sterke logge organisatie die niet makkelijk veranderd.

    • + 0
    • 18 sep 2020 - 09:44
  • Het huidige Ferrari is net zo todt als in 93

    • + 3
    • 18 sep 2020 - 11:19

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:00 - 13:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    14:10 - 16:10

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    12:00 - 13:30

    Vrije training 2

    16:00 - 17:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:10 - 16:10

    Snelste ronde

    14:10 - 16:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 25 feb 1946 (74)
  • Geb. plaats Pierrefort, France, Frankrijk
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0,00 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar