user icon

Lewis Hamilton ziet overstap naar Formule E niet zitten

  • Gepubliceerd op 18 maa 2020 14:04
  • comments 19
  • Door: Rob Veenstra

Lewis Hamilton zegt dat hij nog niet op zoek is naar een sprong richting de Formule E, ook al geeft hij toe dat dat meer een ethische keuze zou kunnen zijn. De zesvoudig wereldkampioen is uitgesproken geworden over verschillende progressieve kwesties van de dag, waaronder klimaatverandering, duurzaamheid en veganisme.

Formule E is een ethische keuze

Daarom geeft hij toe dat de Formule E, de volledig elektrische serie die in de stadscentra racet, aantrekkelijk is. Toen hem echter gevraagd werd of hij daarom de overstap zou willen maken, vertelde Hamilton aan het mannen lifestyle magazine Square Mile: "De enige reden dat dit het geval zou kunnen zijn is om ethische redenen, want duurzaamheid is iets waar ik me zeer, zeer bewust van ben. Het is moeilijk voor mij om nu deel uit te maken van een positieve verandering voor ons klimaat, want je vliegt toch overal naartoe om te kunnen racen."

Hamilton wil nog niet stoppen

In termen van het echte racen, zei de 35-jarige Hamilton dat hij niet klaar is om te stoppen met de Formule 1. "Ik race op het hoogste platform van de autosport en in de nabije toekomst zal de Formule E niet het hoogtepunt zijn, en ik wil in het hoogste echelon van de sport zitten", zei de Mercedes-coureur.

"Daarom ben ik niet van plan om in de Formule E te racen, maar ik kan me voorstellen dat ik deel uitmaak van iets op de achtergrond. Ik hou van het idee waar het voor staat en waar het naartoe streeft", voegde Hamilton toe.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Corona

    Posts: 134

    Ik vind Lewis ook helemaal het type coureur niet dat bij de FE past.

    Een beetje als Villeneuve denk ik, die ook niet in het FE wereldje leek te aarden.

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 14:13
    • masf1

      Posts: 7.051

      Welkom Cor!

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 14:15
    • "Een beetje als Villeneuve denk ik, die ook niet in het FE wereldje leek te aarden"

      Je bedoelt: Villeneuve, die ook in het FE-wereldje niet meer mee kon?

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 15:57
    • Corona

      Posts: 134

      Ook dat niet meer nee.

      Maar heb destijds begrepen dat hij zich ook niet in het FE wereldje thuis voelde.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 18:42
  • Formule E is wellicht meer vervuilend als Formule 1 als je de criticasters mag geloven. En daar zitten best wel wat gerespecteerde namen bij. Bij elk FE team staan namelijk tijdens een raceweekend de diesel (ja echt waar...) generatoren volop te draaien om de accu’s op te laden!

    Daarbij wordt ik er ook nog steeds niet warm van wanneer ik die veredelde stofzuigers zie rond hupsen over de baan en de één gemakkelijk de ander voorbij kan wanneer ze een ‘fanboost’ modus o.i.d. hebben... heeft weinig meer met racen te maken

    • + 4
    • 18 maa 2020 - 14:19
    • Toch...een vriend van mij heeft een Tesla model X. Heb ff naast hem mogen zitten om een rondje te rijden....in één woord geweldig. Nog nooit in een auto gezeten die zo als een waanzinnige kan accelereren. Maar dat privé natuurlijk, geen sport.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 15:29
    • Vallie

      Posts: 159

      Waarom spreek je onwaarheden? De generators gebruiken glycerine een bij poruct van BIO diesel.

      • + 1
      • 18 maa 2020 - 15:35
    • d@nny

      Posts: 2.524

      Net DRS of niet Rogier?

      Ik zelf volg FE wel en ik ben ook geen fan van de fanboost (al snap ik wel wat ze proberen te bereiken) maar vindt de attack mode we erg geslaagd.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 15:42
    • Attackmode kan ik mee leven, het is een beetje raar geknutseld maar tenminste voor ieder gelijk. Fanboost, dat blijft de grootste onzin dat ik ooit heb gezien.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 15:58
    • F1jos

      Posts: 847

      Het omslagpunt waarop elektrische auto’s groener worden dan benzineauto’s ligt op 70 duizend kilometer.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 16:47
    • @Vallie: hopelijk heb je gelijk en hopelijk is dit ‘bij-product’ ook daadwerkelijk schoon. Alhoewel ik zelf nooit bij een E-race ben geweest heb ik van meerdere kanten gehoord dat het (voornamelijk) Diesel generatoren zijn. Keurig uit het zicht geplaatst voor de camera’s die het geheel vastleggen. Wellicht heb jij meer insight informatie hierover?

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 16:56
    • @DutchF1: je hebt helemaal gelijk. Die Tesla’s (behalve die kleinste, die vind ik foei-lelijk) zijn mooie wagens met fenomenale prestaties en ik zou een Tesla-raceklasse graag zien. Maar die FE-bakken... sorry hoor ik word daar totaal niet warm van en ik heb het écht geprobeerd en ben er écht een paar keer goed voor gaan zitten. Met ik vind het allemaal zo gekunsteld en kan er warm van worden ondanks de vele ex-formule 1 coureurs die daar hun rondjes rijden

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 17:00
  • mario

    Posts: 7.620

    "ik wil in het hoogste echelon van de sport zitten", zei de Mercedes-coureur.

    Als je veel geld hebt kun je je ook zulke dure woorden als "echelon" veroorloven ?

    • + 1
    • 18 maa 2020 - 14:40
    • d@nny

      Posts: 2.524

      LOL, ik heb een hekel aan dat woord. Een oude manager van mij gebruikte het vaak om de direkteuren te beschrijven (When I met the upper echelon of the business) met zo'n air van kijk mij belangrijk zijn en de direkteuren ontmoeten. Uiteindelijk werd hij ontslagen omdat hij z'n werk niet goed deed!

      Kon die gast wel uitkotsen! :-) Zelf ingenomen mannetje hahaha

      • + 0
      • 24 maa 2020 - 10:22
  • Lewis Hamilton is geen Formule E type

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 15:56
    • Hij is waarschijnlijk ook gewoon bang om zijn legacy en reputatie op het spel te zetten daar, in een veld met meer gelijkwaardige auto’s...

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 17:45
  • elflitso

    Posts: 527

    ....ennnn Lewis stapte na het interview meteen in zijn prive Jet om via Amsterdam naar Newyork te vliegen omdat dit nou eenmaal ethisch verantwoord is.

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 19:33
    • Dat viel tegen......Lewis heeft helemaal geen privéjet.

      • + 0
      • 18 maa 2020 - 19:49
  • Formule E kijk ik niet...autosport zonder motorgeluid is nog erger dan voetbal zonder publiek.

    Wellicht kan een Formule W(aterstof) ooit uitkomst bieden, neem aan dat we dan tenminste nog een vorm van motorgeluid hebben

    • + 0
    • 18 maa 2020 - 21:02

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.386
  • Podiums 99
  • Grand Prix 122
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar