user icon

Stewards bevestigen gridstraf van 10 plaatsen voor Charles Leclerc

  • Gepubliceerd op 15 nov 2019 17:05
  • comments 12
  • Door: Bjorn Smit

Charles Leclerc zal de Grand Prix van Brazilië in ieder geval niet vanuit de top 10 starten. De stewards hebben bevestigd dat er een motorwissel plaatsvindt bij de Ferrari-coureur, wat hem 10 plaatsen gridstraf kost.

Voorafgaand aan het weekend kondigde teambaas Mattia Binotto van Ferrari al aan dat de motor van Leclerc vervangen zou worden en dat daar een gridstraf op zou komen te staan. De motorwissel was nodig, nadat de derde krachtbron van de Monegask tijdens de derde vrije training in de Verenigde Staten kapot ging door een olielek. In Austin reed hij de race daarom met een oudere spec 2-motor.

Die motor kon echter in Brazilië niet meer ingezet worden, waardoor er besloten is een nieuw exemplaar in de SF90 te monteren. Het gaat daarbij alleen om een nieuwe verbrandingsmotor, terwijl de hybride onderdelen, de turbo, de elektronica en de energieopslag wel behouden konden blijven.

Het is voor Leclerc de vierde verbrandingsmotor die hij in 2019 gaat inzetten en dat is een overtreding van het reglement van de Formule 1, dat voorschrijft dat er per seizoen drie verbrandingsmotoren gebruikt mogen worden. De zaak werd door de technisch gedelegeerde naar de stewards van de FIA doorverwezen, die hem volgens de regels bestraft hebben met een gridstraf van 10 posities. Een start vanuit de top 10 is dus uitgesloten voor Leclerc.

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Beetle

    Posts: 1.460

    Gelukkig maar voor alle Max fans...

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 17:29
    • Je lijkt wel @Vettelinnetje en dat is niet bepaald een compliment...

      • + 5
      • 15 nov 2019 - 17:32
    • Hemex

      Posts: 991

      ... en alle Louis fans, en alle Valtteri fans, en alle Vettel fans, en alle Albon fans, en alle .... nou ja, het hele veld eigenlijk.

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 17:35
    • mario

      Posts: 8.251

      Louis????
      Vuitton???

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 17:48
    • Niet alle Max fans, er zijn er genoeg die deze mannen graag zij aan zij zien vechten. Maar goed dat is als ongenuanceerde troll denk ik niet helemaal te begrijpen laat staan dat je het in wilt zien.

      • + 5
      • 15 nov 2019 - 17:56
    • Beetle

      Posts: 1.460

      Ach, ik refereer even naar een artikel van deze week met navenant commentaar eronder.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 18:49
    • @Beetle

      Aan je frustraties kan ik niks doen, maar ik wil je wel een tip geven: het helpt als je gewoon inhoudelijk reageert op het desbetreffende artikel.

      Aan artikels uit het verleden hebben we niets...

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 19:18
    • Beetle

      Posts: 1.460

      Ach Stijgje, voel je jezelf aangesproken?
      Die illegale Ferrari's gaan lekker trouwens....

      • + 1
      • 15 nov 2019 - 19:34
    • Goed lezen @Beetle: uit werkelijk niets blijkt dat ik me aangesproken voel. Sterker nog: het is niet zo! Jammer, hé?

      Maar zoals ik zei, reageer inhoudelijk en kom met voorbeelden, dan kunnen we een echte discussie voeren i.p.v. zomaar wat roepen.

      • + 0
      • 15 nov 2019 - 21:07
  • Zo, weer een keurig motertje zonder gekke dingen.

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 17:52
  • M@X

    Posts: 757

    Vettel volgt vast ook... Denk ik echt, dan kunnen ze ontkennen dat ze "vals" hebben gespeeld. Ben benieuwd, zou het wel een leuk politiek spel vinden, hoort erbij!

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 17:57
  • blijkt dat hij een motor krijgt uit 2015.. Vandaar het snelheidsverschil ineens.

    • + 0
    • 15 nov 2019 - 18:18

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 481
  • Podiums 13
  • Grand Prix 69
  • Land MC
  • Geb. datum 16 okt 1997 (23)
  • Geb. plaats Monte Carlo, MC
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar