user icon
user icon

Mercedes en Red Bull Racing onthullen updates voor Japanse Grand Prix

  • Gepubliceerd op 10 okt 2019 16:32
  • comments 20
  • Door: Bjorn Smit

Red Bull Racing en Mercedes kondigden al aan dat ze upgrades mee zouden nemen naar de Grand Prix van Japan. Op de donderdag is duidelijk geworden welke nieuwigheden de teams bedacht hebben voor wedstrijd 17 van 2019.

Na een aantal races waarin Red Bull Racing het tempo van Mercedes en Ferrari niet helemaal kon volgen hoopt het Oostenrijkse team op een ommekeer in Japan, de thuisrace van motorleverancier Honda. Naast een nieuwe brandstof heeft de renstal ook een upgrade voor haar chassis meegebracht. Op de donderdag op Suzuka waren de verschillen tussen het oude en nieuwe pakket goed te zien.

Bij de keuring was de bolide van Max Verstappen uitgerust met de nieuwste onderdelen. Een van de veranderingen is waar te nemen bij de uitlaat van de S-duct. De bolide van Verstappen was uitgerust met een kleinere uitlaat dan de bolide van Alexander Albon, die een S-duct had waarmee de rest van het seizoen ook gereden werd.

Een andere wijziging is te vinden bij de achtervleugel van de Red Bull RB15. Verstappen kreeg ook hierbij de beschikking over het nieuwste materiaal, met een achtervleugel die minder downforce opwekt dan bij Albon. Tevens is de achtervleugel van Verstappen uitgerust met een andere activator van de DRS, die nu iets hoger is dan voorheen.

Mercedes verandert gebied rond sidepods

Mercedes heeft zich gericht op een aantal andere gebieden om haar bolide nog beter geschikt te maken voor de strijd om de overwinning. De eerste, goed zichtbare verandering is voor de sidepods. Het team heeft aanpassingen gedaan aan de deflectoren aan de voor en bovenop de sidepods, waarbij het horizontale en verticale element niet langer met elkaar verbonden zijn.

Ook aan de voorvleugel heeft het team een kleine verandering doorgevoerd. Er is een kleine deflector geplaatst aan de buitenkant van de endplates.

 

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Nog 2 jaartjes wachten mensen. dan zien we dit soort berichten ook niet meer. Lekker allemaal dezelfde wagen..... Yeeeeej!

    *Sarcasme of*

    • + 0
    • 10 okt 2019 - 16:35
    • of wat?

      • + 4
      • 10 okt 2019 - 17:10
    • snailer

      Posts: 3.164

      Royalere maakt een goed punt. Met wagens die zo tight aan de regels moeten voldoen worden de wagens met de sterke motoren sterk in het voordeel geplaatst.

      Red Bull heeft altijd voor de posities kunnen vechten omdat ze in de bochten beter waren. Denk aan de eerste overwinning van Max in F1. In Spanje wist hij telkens voldoende voorsprong te pakken met een goede exit om Kimi voor te blijven. Met de nieuwe regels, beter volgen, zijn de auto's met mindere motoren sitting ducks.
      En ik zeg hier niet dat Honda de mindere motor zal zijn in 2021. Ik zeg alleen dat een auto met een mindere motor veel moeilijker kan compenseren tegen een kanon van een motor. Ik verwacht zeker vooraan minder spanning dan bijvoorbeeld dit jaar sinds Cananda. Daarvoor was het natuurlijk ook saai.

      Het middenveld zal een ander verhaal zijn.

      • + 1
      • 10 okt 2019 - 17:33
    • d@nny

      Posts: 1.976

      of geen sarcasme?

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 17:34
    • Net als Kliko's. Wel overzichtelijk.

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 19:00
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Als de motoren redelijk gelijkwaardig worden eind 2020, dan hebben we geen middenveld meer.
      Als ik jullie mag geloven.
      Er zal altijd ruimte blijven om net even wat anders te doen dan de concurrentie.
      Is het niet zichtbaar dan zit het wel dieper weg in het chassis.
      Mechanische grip b.v. Zal ook erg belangrijk blijven, en hier doet het ene team het beter dan het andere team.

      Waar ik vooral op hoop, is dat er echt weer geslipstreamd kan worden en we weer echte inhaal acties gaan zien zonder drs.
      En er dus meer verschil zal zijn tussen coureurs in plaats van auto’s.

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 23:31
  • Snork

    Posts: 6.966

    Het is goed dat de auto's in 2021 een ander concept hebben, gebaseerd op grondeffect. De wanstaltige flapjes en vinnetjes die er nu aan de auto gehangen worden ziet er echt niet uit. Het zal zeker effectief zijn, maar het gaat een beetje ver wat ze allemaal aan de wagen hangen.
    Terug naar een opgeschoonde auto, minder flapjes en dingetjes. Wat niet wilt zeggen dat er niks meer aan updates zal gaan komen, teams blijven uiterst inventief binnen de grenzen die gesteld zijn.

    • + 1
    • 10 okt 2019 - 17:01
    • Ik vind al die flipjes en flapjes ook 10 keer niks, één klein tikkie van een concullega en die auto's "doen" het voor geen ene meter meer. Het mag wel wat meer old skool (veel strakker uitziende auto's, zonder al teveel slingers, confetti, ballonnen, en andere tierelantijnen) wat mij betreft.

      • + 2
      • 10 okt 2019 - 17:07
    • Helemaal mee eens, we moeten back naar old school, zoals de wagens van 2008... Oh wacht...

      Zelf vind ik de auto’s er wel goed uit zien nu. Afgezien van het gebied tussen de voorwielen en de side pods zien ze er behoorlijk strak en kaal uit. Dat ene kleine gebiedje gun ik de engineers wel om lekker los te gaan ;)

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 17:24
    • Ik dacht net dat de voor vleugels versimpeld moesten worden, dat al die flapjes en klepjes eraf moesten ?
      Maar nu bij de update's van Mercedes word toch weer iets aan de voorvleugel veranderd, ik vind dat een beetje raar, mag dat dan weer wel ?
      Dan gaan de andere teams dit natuurlijk ook weer doen en mogelijk zover rekken tot er iets afgekeurd word.

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 18:34
    • Ik dus

      Posts: 840

      Ik ben juist fel tegenstander van al die standaard zaken...
      Al die flipjes en flapjes aan boven en onderkant is juist wat het onderscheid maakt in een goede of slechte wagen.
      Vandaar dat een klanten wagen boven een fabriekswagen uit kan komen zoals bij Renault voorheen en nog steeds.
      Maak alles lekker standaard , maak fijn elke wagen exact gelijk .... en we zien zeker tot in lengte van dagen het door jullie "geliefde" treintje rijden.
      Laat je ze creatief lekker vrij dan komt er juist verschil en inhaal acties.
      Laat de FIA dus alleen maar standaard maten invoeren voor lengte, breedte en hoogte.
      Er zijn al regeltjes genoeg zo lees ik het geklaag hier elke keer weer ?
      Eenheids klasse waarin de wagens exact gelijk zijn er al, dat moet je in de F1 helemaal niet willen.
      Daar worden de prutsers nu juist van de betere gescheiden...op ALLE vlakken.

      • + 3
      • 10 okt 2019 - 19:09
    • @Ik dus , zo is het precies , en laat al die prutsers lekker thuisblijven.

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 20:46
  • Volgens Pierre Waché in Suzuka heeft de RB15 geen nieuwe voorvleugel mee, maar wel
    een veranderde voorvleugel.
    Wel is er een nieuwe diffuser en achtervleugel voor meer downforce meegenomen.

    • + 2
    • 10 okt 2019 - 17:53
    • snailer

      Posts: 3.164

      Pietje, ik quote even uit het verhaal van de redacteur hier:
      "Verstappen kreeg ook hierbij de beschikking over het nieuwste materiaal, met een achtervleugel die minder downforce opwekt dan bij Albon."

      Volgens de vertaler is er minder downforce.

      Ik zeg dus niet dat je het fout heb. Als ik zou schrijven wat ik denk, dan zou ik schrijven dat je wel gelijk hebt. Omverschillende redenen. Minder downforce is namelijk eenvoudig te realiseren. En dan zie ik hier wel vaker vertaalfouten.

      Maar het is een verschil met wat jij zegt.

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 18:28
    • Snork

      Posts: 6.966

      Albon en Max rijden in ieder geval niet met identieke auto’s, voor nu. Kan een bewuste keuze zijn om beide opties naar de keuring te sturen en dan tijdens VT1 en 2 vast te stellen wat de beste keuze is.

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 19:10
    • @Snailer, wat @Snork zegt is idd het geval.
      Ik kan zo snel niet terug vinden waar ik dit letterlijk heb gelezen van dat meer downforce.
      Op het Japanse Autosportweb stond wel het volgende gesprek
      met Pierre Waché, TD van RBR.

      "Ik bedoelde echter niet dat ik geen onderdelen heb meegebracht die zijn bijgewerkt voor Suzuka."
      Volgens Wache "zijn de achtervleugel en de diffuser nieuw".
      Bovendien zegt hij over de voorvleugel: "Het is geen nieuwe, maar we hebben wel enkele wijzigingen aangebracht."

      "De downforce van F1-wagens gegenereerd door de achtervleugel en diffuser is groter dan van de voorvleugel.
      Het is jammer dat de nieuwe voorvleugel in Suzuka niet door is gegaan, maar ik hoop dat de prestaties van Red Bull RB15
      met de nieuwe achtervleugel en diffuser in Suzuka zullen verbeteren."

      RBR is nog steeds op zoek naar meer downforce, dus zullen ze geen nieuwe achtervleugel meenemen die minder DF geeft dan de vorige.

      • + 1
      • 10 okt 2019 - 19:26
    • @Snailer, mijn uitgebreide antwoord komt weer eens niet
      door het filter/wordt niet geplaatst vanwege de naam van de Japanse site waarschijnlijk.

      Wat @Snork zegt klopt inderdaad.
      Dat precieze stukje van die meer downforce kan ik niet terug vinden, maar het volgende stukje van Pierre Wachë TD van RBR wel.

      "Ik bedoelde echter niet dat ik geen onderdelen heb meegebracht die zijn bijgewerkt voor Suzuka.
      Volgens Waché "zijn de achtervleugel en de diffuser nieuw".
      Bovendien zegt hij over de voorvleugel: "Het is geen nieuwe, maar we hebben wel enkele wijzigingen aangebracht."

      "De downforce van F1-wagens gegenereerd door de achtervleugel en diffuser is groter dan van de voorvleugel.
      Het is jammer dat de nieuwe voorvleugel in Suzuka niet door is gegaan,
      maar ik hoop dat de prestaties van Red Bull RB15
      met de nieuwe achtervleugel en diffuser in Suzuka zullen verbeteren."

      RBR is nog steeds op zoek naar meer DF, dus zullen ze geen nieuwe achtervleugel meenemen die nog minder DF creëert.

      • + 1
      • 10 okt 2019 - 19:53
    • Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze meer downforce vinden dmv de diffuser en een low downforce achtervleugel proberen om de drag te verlagen.

      Ze proberen in elk geval 2 verschillende confrontaties uit bij Max en Albon

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 23:13
    • @PM De confrontatie tussen Max en Albon komt er sowieso, maar in welke configuratie is een? ;)

      • + 0
      • 10 okt 2019 - 23:44
    • snailer

      Posts: 3.164

      Dank pietje. Super uitgebreid antwoord. Het is logisch dat ze bij Red Bull zoeken naar meer grip op de achterkant want die is zeer instabiel. Zeker bij wind. Voorlopig zag ik net dat het gat naar Mercedes reusachtig was in VT1. Overigens zonder te weten wat er verder is gebeurd. Ik lag lekker te slapen toen ze die reden.

      • + 1
      • 11 okt 2019 - 07:29

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar