user icon

'Grand Prix heeft economie Mexico-Stad één miljard dollar opgeleverd'

  • Gepubliceerd op 05 feb 2019 08:46
  • comments 31
  • Door: Bjorn Smit

De toekomst van de Mexicaanse Grand Prix is nog onzeker, maar de afgelopen edities hebben de lokale economie goed gedaan. De gemeente Mexico-Stad heeft namelijk cijfers gepubliceerd, waaruit blijkt dat de Grand Prix tussen 2015 en 2018 voor maar liefst één miljard dollar heeft bijgedragen aan de lokale economie.

De race in Mexico doet het goed sinds deze in 2015 terugkeerde op de kalender. Uit gegevens van de gemeente Mexico-Stad, waar het Autodromo Hermanos Rodriguez onderdeel van is, kon de organisatie gemiddeld meer dan 300.000 fans verwelkomen tijdens de races. In totaal lag het aantal bezoekers op 1.381.119. 138.112 bezoekers komen uit het buitenland en nog eens 531.187 komen van buiten de gemeentegrenzen van Mexico-Stad.

Het onderzoek van de gemeente splitst de bijdragen aan de economie vervolgens. De uitgaven van en inkomsten door de organisatie van de Grand Prix bedragen volgens het onderzoek ruim 387 miljoen dollar. De uitgaven van het buitenlandse publiek bracht 135 miljoen dollar in het laatje, terwijl het publiek uit de rest van Mexico bijna 90 miljoen spendeerde tijdens het Grand Prix-weekend.

Deze bedragen komen samen op ongeveer 619 miljoen dollar en wordt vervolgens vermenigvuldigd met 1,55, om zodoende het indirecte effect van deze uitgaven mee te nemen in de berekening. Daaruit rolt een bedrag van 959 miljoen dollar. Daar bovenop komt nog de waarde die de media opgebracht hebben tijdens de Grand Prix, waardoor er voor een totaalbedrag van 1,084 miljard dollar bijgedragen is aan de lokale economie tijdens de vier Mexicaanse Grands Prix.

 

Reacties (31)

Login om te reageren
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Aaahh, dus daarom rekenen de gemeentes Assen en Zandvoort zich al rijk!

    • + 0
    • 5 feb 2019 - 09:11
    • NicoS

      Posts: 12.297

      Dat is met veel dingen zo, altijd verder kijken dan je neus lang is...;)
      Sommige zien alleen maar kosten, maar kijken niet wat die kosten uiteindelijk op kunnen brengen.
      Zo heb ik een collega die vind dat voetbal maar afgeschaft moet worden, want al die agenten e ME kosten de staat (en dus hem) zoveel geld.... Dan zeg ik dat voetbal de staat meer geld oplevert dan dat het kost, maar dat kwartje valt niet bij hem.

      • + 2
      • 5 feb 2019 - 09:27
    • dat wilde ik eigenlijk ook gaan schrijven Nicos... mensen lopen al snel te klagen over wat het allemaal kost... is met bv het koningshuis ook zo.. miljoenen mensen hebben er plezier van, maar het mag niks kosten... natuurlijk staat het salaris van WA niet in verhouding met alle hardwerkende Nederlanders, maar dat neemt niet weg dat de voordelen de nadelen ruimschoots overtreffen.

      • + 0
      • 5 feb 2019 - 09:41
    • NicoS

      Posts: 12.297

      @Hupholland,
      Precies, toch zou ik, ondanks al het geld, snoepreisjes en luxe, voor geen goud zou willen ruilen met WA...hoewel een nachtje met Maxima doorbrengen niet verkeerd is natuurlijk.....;)

      • + 2
      • 5 feb 2019 - 09:49
    • Mojito

      Posts: 4.843

      @NicoS

      Niet iedereen kan het helderste kaarsje op de taart zijn! ☺

      • + 0
      • 5 feb 2019 - 09:50
    • FaZeless

      Posts: 54

      @HUPHOLLAND, daar is zelfs nog wat over te zeggen... hij leeft een geleefd leven... mag niks zelf bepalen, krijgt een hoop kritiek over zich heen, kan niet even zelf boodschappen doen... is doelwit voor terreur organisaties...

      ik denk dat het schrale onkosten vergoeding is voor de 30 jaar die hij op de troon zal zitten...

      • + 0
      • 5 feb 2019 - 09:51
    • ik zou ook niet met m willen ruilen hoor Fazeless.. ook niet met Max (Verstappen)

      • + 1
      • 5 feb 2019 - 11:31
  • beerkuh

    Posts: 2.120

    ik denk een gevalletje kunstig rijk rekenen!

    • + 5
    • 5 feb 2019 - 09:17
    • Dit soort berekeningen worden veelal met een "roze" pen geschreven.

      • + 0
      • 5 feb 2019 - 10:11
    • LimboF1

      Posts: 4.726

      Vergeet de roze bril en flinke zak korreltjes zout en blikjes fanta niet.

      • + 1
      • 5 feb 2019 - 13:18
    • ringo

      Posts: 3.348

      denk dat de drugs in mexico meer opleverd :)

      • + 0
      • 6 feb 2019 - 08:46
  • Ik heb het verhaal een paar maal gelezen, maar begrijp er weinig van.

    • + 1
    • 5 feb 2019 - 09:19
    • twslex

      Posts: 570

      Bedrijfskundig rekensom, wat je hebt moeten uitgeven aan alles en wat de directe en indirecte inkomsten zijn. Vooral dat laatste is eigenlijk simpel. Doordat er bv meer gekookt moet worden, moet er meer ingekocht worden. Dat laatste zijn de indirecte inkomsten.

      • + 0
      • 5 feb 2019 - 09:25
    • Dus zijn de uitgaven en inkomsten gelijk?

      "De uitgaven van en inkomsten door de organisatie van de Grand Prix bedragen volgens het onderzoek ruim 387 miljoen dollar."

      • + 0
      • 5 feb 2019 - 14:47
  • In Mexico stad wonen bijna 9 miljoen mensen. Daar omheen, gemeente Mexico stad 23 miljoen. tja.....ze doen het beter dan China

    • + 1
    • 5 feb 2019 - 09:25
    • Towel986

      Posts: 429

      Als die allemaal een paar blikjes Heineken zouden kopen á €7,- stuk! Hoeveel peso dat ook mag zijn... kassa!

      • + 1
      • 5 feb 2019 - 09:34
  • En dan zijn de 10% opbrengsten voor de maffia nog niet eens meegerekend...

    • + 0
    • 5 feb 2019 - 09:45
    • Het Formule 1 publiek snuift bovendien nogal wat weg tijdens zo'n gp weekend, wat weer goed nieuws is voor het lokale drugskartel..

      • + 2
      • 5 feb 2019 - 09:54
    • El Chapo's verdediging kost een paar centen en op El Mencho's hoofd staat 6,5 miljoen dollar, dus ze kunnen best een paar pegels gebruiken....;)
      En met het klantenbestand gaat het ook niet al te best, met 37 duizend lijken in de kast...
      Het politieke gezeur over de f1 schept weer nieuwe kansen, dus.

      • + 0
      • 5 feb 2019 - 11:41
    • Al die mobieltjes die gestolen worden leveren ook flink geld op. Vriend van me overkomen. was gelukkig wel verzekerd.

      • + 0
      • 5 feb 2019 - 12:48
  • Maximo

    Posts: 6.705

    Ik zeg, in 2020 is de FIA bij mij thuis welkom! Ik vind wel een weiland dat ik op kan kopen en er een circuit neer kan leggen.

    • + 0
    • 5 feb 2019 - 09:49
  • Tja, Mexico-stad met bijna 9 miljoen inwoners... vraag me af of een bedragje van bijna 1 miljard uitgesmeerd over zo,n periode echt iets voorstelt... Alles bijelkaar lijkt het me eerder dat er een politiek steekspel gespeeld wordt in Mexico....

    • + 1
    • 5 feb 2019 - 10:10
  • mario

    Posts: 7.389

    Per inwoner van Mexico-Stad (ff de conglomeratie van 23 miljoen inwoners genomen) is dat dus maar een schamele €50,-. Alleen zien die inwoners er natuurlijk heel erg weinig van terug, zeker geen €50,-....

    • + 0
    • 5 feb 2019 - 10:21
    • lekkere positieve insteek weer... we hebben een race die de afgelopen 2 jaar door Max is gewonnen en de lokale economie een lekkere boost geeft... wat kan daar nou mis mee zijn?

      • + 1
      • 5 feb 2019 - 10:50
    • mario

      Posts: 7.389

      Met de GP is ook niets mis mee, maar de berichtgeving stelt dat het de "lokale economie" 1 miljard dollar heeft opgeleverd en daar zet ik nogal wat vraagtekens bij....

      • + 1
      • 5 feb 2019 - 10:59
    • waarom dan? die 619 miljoen lijkt gewoon een feit, de vermenigvuldiging met 1,55 kun je idd vraagtekens bij zetten, maar lijkt mij eerlijk gezegd best aannemelijk. En nee, natuurlijk profiteerd daar niet elke inwoner van, maar de lokale middenstand heeft er wel profijt van. Het lijkt er iig niet op dat er mensen slechter van zijn geworden en dat de GP gewoon economisch rendabel is. Dat is zeker niet overal het geval, maar Mexico lijkt het prima te doen. En in Nederland mag je denk ik min of meer hetzelfde verwachten. Mensen moeten niet direct in de war raken van en fee van 30 miljoen, het kan een prima investering zijn.

      • + 1
      • 5 feb 2019 - 11:29
    • Dit is wel heel erg zwart/wit ey want voor 99% procent van die 23 miljoen inwoners (volgens jou) is dit gewoon gratis geld , aangezien die helemaal niet fysiek met of voor die Gp actief bezig zijn geweest .

      • + 0
      • 5 feb 2019 - 11:41
    • mario

      Posts: 7.389

      @M@X: Niet volgens mij, volgens Wikipedia. Er staan daar 2 getallen op, een van net geen 20 en een van 23 miljoen inwoners. Die van 20 stamt uit 2010, dus die van 23 is een nieuwere telling.
      Maar hoe kom jij nou bij dat het voor 99% van de 23 miljoen gratis geld is???? Dus jij wilt zeggen dat er 22.770.000 inwoners gratis geld hebben gekregen dankzij de GP??? Verklaar je nader...

      • + 0
      • 6 feb 2019 - 05:32
  • Musky

    Posts: 2.187

    Laat Trump het maar niet weten..... dan komt die muur er als nog:-)

    • + 0
    • 5 feb 2019 - 10:32
  • jd2000

    Posts: 4.600

    Als je hier zo rekent, dan zit je heel snel bij een curator.

    • + 1
    • 5 feb 2019 - 18:49

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar