user icon

'Formule 1-teams kunnen beweging richting betaal-tv stoppen'

  • Gepubliceerd op 16 dec 2018 13:15
  • comments 24
  • Door: Bjorn Smit

De tien Formule 1-teams kunnen op de rem gaan staan bij verdere beweging van de uitzendingen richting betaal-tv. Dat onthult journalist Christian Sylt, die zich in zijn verslaggeving richt op de financiële zijde van de Formule 1.

In een groot aantal landen is de Formule 1 in ieder geval deels op betaal-tv te zien. In Nederland geldt dat door het contract met Ziggo Sport, terwijl dat in Engeland ook grotendeels gaat gebeuren door het nieuwe contract van Sky Sports. In dat contract staat dat Channel 4 alleen nog de Britse Grand Prix live mag uitzenden, evenals de samenvattingen van de overige races. Tot dit jaar zond Channel 4 nog tien races per seizoen live uit.

Volgens Sylt kunnen de Formule 1-teams deze beweging tegenhouden. Door zogenaamde Team Agreements moet gegarandeerd worden dat de Formule 1 in grote markten alleen op betaal-tv uitgezonden wordt, als dat ten koste gaat van de grootte van het kijkerspubliek. In Engeland, de vijfde markt, zou dat dus het geval kunnen zijn.

De gevolgen voor de teams kunnen namelijk groot zijn. Zij zijn voor hun inkomsten grotendeels afhankelijk van sponsoring. Als het kijkerspubliek kleiner wordt, dan kunnen de teams ook minder geld vragen voor hun sponsordeals. Dat zou betekenen dat de inkomsten van het team daardoor teruglopen, wat weer kan leiden tot financiële problemen.

Reacties (24)

Login om te reageren
  • hork

    Posts: 13

    "niet" ten koste gaat

    • + 6
    • 16 dec 2018 - 13:21
    • Eam50

      Posts: 160

      Ik wil best betalen voor sky F1

      • + 2
      • 16 dec 2018 - 15:07
    • @EAM50: ik ook we. En ik blijk hier in Canada nu ook een soort Ziggo abonnement te hebben waardoor ik feitelijk Sky kijk (met reclames).

      Maar probleem is dat je geen nieuwe kijkers vind omdat die simpelweg (bijna) nooit met de F1 in aanraking kunnen komen.

      Ander probleem is dat je miljoenen kijkers kwijtraakt (2 miljoen in Engeland). Daardoor komen de sponsorinkomsten voor de teams onder druk te staan.

      De vraag is dus of de opbrengsten van betaal tv opwegen tegen het verlies van sponsoring. En of de toekomst niet in gevaar komt doordat er minder nieuwe kijkers bijkomen.

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 15:35
    • ringo

      Posts: 3.365

      ik wil niet betalen voor een F1 abonnement, reclame vind ik ook niet erg..
      :)

      • + 0
      • 18 dec 2018 - 04:27
  • Ook in Duitsland zouden ze wel eens volledig naar pay TV over kunnen gaan want ik las onlangs dat Sky Duitsland ook weer de F1 uit wil gaan zenden, dus dan zou RTL Duitsland ook wel eens de pineut kunnen worden (zeker na de kritiek over de vele "werbung" van Todt)

    • + 0
    • 16 dec 2018 - 13:37
    • Stitch

      Posts: 5.268

      Dat was duidelijk stemming makende kritiek die richting betall TV moet sturen. We weten nu dus ook dat Todt ook door Sky wordt betaald!

      • + 1
      • 16 dec 2018 - 13:49
    • mediF1

      Posts: 2.812

      Zouden ze Kai Veltwebel ook mee nemen dan .

      • + 0
      • 16 dec 2018 - 13:53
    • @Medif: Ja, Kai met zijn excentrieke outfits, zou zomaar kunnen want ook Sky UK heeft Karen Chandhok overgenomen van Channel 4.

      • + 0
      • 16 dec 2018 - 13:59
    • De laatste keer dat ik überhaupt naar RTL Duitsland heb gekeken was de legendarische Tutti Frutti show nog op tv ;)

      • + 4
      • 16 dec 2018 - 14:01
    • hahaha Tutti Frutti, dat waren nog eens tijden.

      • + 1
      • 16 dec 2018 - 14:14
    • Ha ha, toen je als jonge jongen nog opgewonden werd van een blote borst.... ;)

      • + 0
      • 16 dec 2018 - 14:51
    • Eam50

      Posts: 160

      Dat lukt nog steeds

      • + 1
      • 16 dec 2018 - 15:08
    • BSchuit heeft daar tegenwoordig een ,ahum, Dyson, voor, begreep ik laatst ?

      • + 1
      • 16 dec 2018 - 17:37
    • Männermagazin.. :-)

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 11:03
    • Dat was toch met Monique Sluiters of zoiets?

      Snapt nooit de ballen van de show. Maar 1 ding was zeker. De meeste kleding ging uit.

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 14:24
  • Grindbak

    Posts: 261

    Dan kijk ik geen F1 meer, ook best. Kan heel goed zonder, heb nooit voor extra zenders betaald en ga dat niet doen ook. Ziggo komt er bij mij ook niet in, voor geen prijs!

    • + 0
    • 16 dec 2018 - 16:31
    • Ok doei

      • + 0
      • 16 dec 2018 - 16:54
    • rene1968

      Posts: 7

      Dan eindig je idd in de grindbak ?

      • + 0
      • 16 dec 2018 - 17:10
    • Als je dat meent ( wat ik betwijfel ) lieg je want je kan zomaar niet meer zonder F1 als je al gekeken hebt, want dan ben je verslaafd, tenminste ik wel:-)

      • + 2
      • 16 dec 2018 - 18:46
    • Rehab TV dan maar ;-)

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 14:25
  • Arie54

    Posts: 3.722

    Tja, als de teams wordt voorgespiegeld dat ze meer gaan verdienen dan anders gaan ze akkoord. Voor mij is het heel simpel. Ik verdom het ten ene male om te betalen wat al betaald is en wordt door sponsors. Dan maar geen F1, life goes on...

    • + 0
    • 16 dec 2018 - 18:44
  • jd2000

    Posts: 4.705

    Moet wel zeggen dat ik de zogenaamde F1 show wel wat te magertjes vind om daar nog eens extra voor te betalen.

    • + 0
    • 16 dec 2018 - 19:28
  • Ik mis de BBC uitzendingen op het publieke kanaal... Daar keek ik t liefst naar. Olav maakt het me zó moeilijk om niet met de rode pen in de hand voor de buis te zitten. Vooral het VERKEERD gebruiken van gezegdes, zoals:

    'Ricciardo moet nu de boontjes voor RedBull uit t vuur halen.'
    of: 'Alonso rijdt nu met 2 rondes achterstand voor spek en eieren mee.'
    of: '..en nu trekt Vettel een lange vinger naar Hamilton.'
    of: ',de gifbeker wordt nu wel heel hard gesloten.'
    of: daar heeft Max toch even peultjes moeten zweten.'

    Misschien dat ie ze nog eens in boekvorm publiceert; zo op n rijtje is t eigenlijk best vermakelijk. ;-)

    Maarre..die BBC uitzendingen waren echt de beste.. En wat is Coulthard stiekem toch een ontzettend kundige, grappige gast.

    • + 0
    • 17 dec 2018 - 11:10
    • ...in de wereld DER formule 1. (zucht)

      punt. komma. uitroepteken.

      En ieder duel zegt ie 'duwen en trekken.' Vooral dat 'trekken' slaat in 19 vd 20 gevallen werkelijk nergens op haha; de 1 zit gewoon een ronde vlak achter de ander en hoppa, daar hebben we 'm weer. Met z'n duwen en trekken. En als ie dan gaat inhalen dan natuurlijk nog een keer zeggen tijdens de actie..
      Maar goed, we maken er thuis maar een sport van om de angel uit deze irritatie te krijgen. Als je er kan lachen -ook al is het uit ongeloof- dan is dat nog altijd het minst erg. :-)

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 11:16

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar