user icon

Sean Bratches: "Alsof ik een startup ben gaan managen"

  • Gepubliceerd op 07 jan 2018 10:06
  • comments 19
  • Door: Rik Klein Entink

Commercieel directeur van de Formule 1 Sean Bratches zegt dat bepaalde onderdelen van de sport nog zo onderontwikkeld zijn dat het voelt als hij bezig is met een startup. Er zijn goede stappen gezet, zo zegt Bratches, maar het kan nog veel beter.

Verbazingwekkend

De overname van Grand Prix-races door Liberty Media heeft een nieuw tijdperk ingeluid voor de sport, maar ook voor de Formule 1 als een bedrijf na het einde van de regeerperiode van Bernie Ecclestone. Volgens Bratches was er commercieel gezien geen structuur: "De grootste verrassing was dat er geen sponsoringsteam was, er geen mediateam was, er geen digitaal team was, er geen onderzoeksteam was en er geen onderzoek werd gedaan. En als we het dan hebben over een wereldwijd merk met een half miljard fans dan is dat nogal verbazingwekkend."

Startup aan het managen

De overname van de Formule 1 door Liberty Media was voor de fans direct zichtbaar. Tijdens de wintertests in Barcelona kwamen de teams met allemaal foto's en video's op social media om de fans mee te laten genieten. Iets dat onder Ecclestone ondenkbaar was, maar nu alweer gemeengoed. Maar er moet en gaat nog veel veranderen zo zegt Bratches, maar het vergt veel tijd. "Effectief geloof ik echt dat ik een startup aan het managen ben. Er zijn een aantal zaken die wij erg goed hebben opgepakt, maar er zijn nog legio mogelijkheden die wij nog kunnen benutten om de fans over de hele wereld nog beter te bedienen."

Reacties (19)

Login om te reageren
  • Die was er wel...dat was sponsoringsteam Bernie, mediateam Bernie, digitaal team Ber...owhnee die was er echt niet en het onderzoeksteam was de accountant van Bernie

    • + 3
    • 7 jan 2018 - 11:14
  • Het is algemeen bekend dat bernie de dictator was en een verdomd goede ook nog , als je bedenkt dat ie alle politics wist te managen , de commercie goed wist uit te buiten , en dat er meer met social media gedaan moest worden was zelfs bernie van bewust tegen t einde van zn regeerperiode ...

    Al met al heeft bernie een goed product neergezet en is t goed dat t nu verder word uitgebouwd .. alleen moet ik t nog zien met liberty media .. t begin was veelbelovend , maar ik heb bij sommige dingen mn twijfels

    • + 0
    • 7 jan 2018 - 14:33
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Kop op zeg, Bernie was een sociopaat die maar een leefregel had: als het goed gaat met Bernie en er vallen een paar kruimels over de rand, gaat het ook goed met de rest van de wereld.

      • + 1
      • 7 jan 2018 - 22:48
    • Towel986

      Posts: 429

      Bernie vond dat Spacebook maar onzin

      • + 0
      • 8 jan 2018 - 08:00
  • jd2000

    Posts: 4.608

    Je kan dit ook als compliment aan Bernie zien. Bernie heeft in z'n eentje gedaan wat nu een dozijn overbetaalde egotrippers gaan doen.

    • + 3
    • 7 jan 2018 - 14:58
    • 100% waar!

      • + 0
      • 7 jan 2018 - 20:46
    • of een zwaar overbetaalde dictator?

      • + 1
      • 7 jan 2018 - 21:35
    • Hij heeft juist niets gedaan op sommige gebieden. Hij was alleen maar bezig om met zo weinig mogelijk kosten zoveel mogelijk geld binnen te harken voor de aandeelhouders. Goed voor de aandeelhouders maar het aantal kijkers en de afhakende sponsoren en teams zij voldoende...

      • + 0
      • 7 jan 2018 - 22:19
    • Als Ecclestone zegt dat het goed gaat met de F1 dan heeft hij het over de geldzaken van de F1, niet over het racen en de sport.

      • + 0
      • 8 jan 2018 - 01:29
    • @jd2000 - hoezo overbetaalde egotrippers? Als deze mannen/vrouwen het voor elkaar krijgen om meer waarde te realiseren, zowel in 'genot voor de fan' als in euro's voor de aandeelhouders, dan lijkt me dat helemaal goed. En zoals Remedy81 al zegt, het is makkelijk voor Bernie te managen geweest omdat hij er gewoon niks aan deed.. Typisch geval van roofbouw; lang doorgaan met uitmelken totdat er niks meer over is. Ben blij dat een professionele organisatie het nu heeft overgenomen.

      • + 1
      • 8 jan 2018 - 10:19
    • @JEROENNN04 precies wat je zegt... "roofbouw" lekker harken tot het omvalt en niets investeren...

      • + 1
      • 8 jan 2018 - 10:59
    • jd2000

      Posts: 4.608

      Beste @Jeroennn04, Amerikaanse organisatie denkt alleen maar aan 1 ding en dat is hoe kan ik mijn aandeelhouders zoveel mogelijk dividend uitkeren. Kijk maar om je heen hoe prachtige bedrijven naar de klote zijn geholpen om maar dividend uit te keren. Van Bernie kan je lullen wat je wil, maar hij heeft het van scratch opgebouwd.

      • + 0
      • 8 jan 2018 - 17:20
    • @JD2000 Ja van scratch opgebouwd en daarna proberen te cashen zonder te investeren dat is een feit.... Ja Liberty is amerikaans maar ze proberen wel degelijk het product te verbeteren. Dat hebben we onder Bernie al jaren niet meer gezien...

      • + 0
      • 9 jan 2018 - 21:43
  • Hoe Bernie was en de boel regelde is nu wel genoegzaam bekend.
    Dat Liberty Media een slag heeft geslagen wat sociale media (etc.) betreft ook.
    Naast een overbodig nieuw ‘Force India-logo’ is dat ook zo’n beetje het enige dat bereikt is. Mooie succesjes voor ‘president algemene rand- en bijzaken’ van Liberty Media Sean Bratches maar nu genoeg blabla.
    Hup aan de slag jij, samen met Snorremans en Brawn, met de echte problemen.
    Over twee, drie jaar zulen we dan eens bekijken wat jullie werkelijk bereikt hebben!

    • + 1
    • 7 jan 2018 - 15:02
    • Inderdaad, eerst maar eens afwachten hoe ze problemen als "vuile lucht", nieuwe motorformule en herverdeling van de bonussen gaan oplossen in de F1 slangenkuil. Al dat media gelul boeit me echt geen ene reet!

      • + 0
      • 7 jan 2018 - 15:09
    • Stitch

      Posts: 5.227

      @LARRY: ik denk dat ze wel degelijk weten wat er nog te veranderen is, maar vooralsnog liggen er waterdichte contracten vwb de Strategy Group, waar ze dus niet aan voorbij kunnen bij de besluitvorming (Veto's e.d.). Juist dat verhindert, dat er echt goede maatregelen genomen kunnen worden. Geloof me, als zij het alleen voor het zeggen zouden hebben, dan hadden we allang weer slipstreamende auto's, luidere, goedkopere en snellere motoren etc. etc. Ik weet ook zeker, dat we dan geen halo zouden hebben. Maar ja, ...

      • + 1
      • 7 jan 2018 - 15:48
    • Ja @Stitch, dat klopt, ongetwijfeld is Liberty Media daar van op de hoogte en zijn hun bedoelingen goed, maar laten ze het daar dan ook over hebben, over de bijzaken weten we nu wel genoeg. Dat bedoel ik.

      En ja, reken maar dat ze een zware klus voor de boeg hebben en ik wil ze echt niet afbranden ofzo, daarom wil ik ook pas over twee, drie jaar conclusies trekken.

      • + 0
      • 7 jan 2018 - 16:03
    • praten over andere zaken zodat het klutjesvolk gebezigd is n dan belangrijke zaken stilletjes aanpakken. dat is wat veel grote bedrijven doen en denk ook dat ze daar momenteel mee bezig zijn :-)

      • + 0
      • 7 jan 2018 - 17:18
  • Sean Bratches, waar was jouw onderzoeksteam dan voordat Liberty Media de zaak overnam van Bernie? Een beetje te haastig en te gulzige overname? Sean, je hebt wel iets gedaan maar dat valt reuze mee,hoor. Voorlopig is het prijzengeld gedaald omdat jullie zoveel uitgaven hadden aan de nieuwe opzet. Even goed onthouden dat Dictator Ernie dat alleen deed.Voorlopig zou ik je startup maar eens iets beter gaan managen. Ik ben voorlopig nog niet onder de indruk.

    • + 0
    • 7 jan 2018 - 18:11

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar