Renault-teambaas Cyril Abiteboul heeft laten weten dat de problemen met de betrouwbaarheid en snelheid van de Renault-motor mede te danken zijn aan oud-teambaas Flavio Briatore. Briatore begon als teambaas bij Benetton en als baas van Renault voerde hij een reorganisatie door op de motorenafdeling.
Briatore verliet de Formule 1 na het crashschandaal van Singapore 2008, maar had nog wel een reorganisatie doorgevoerd op de motorenafdeling. "Toen we aan het tijdperk van de turbo-motoren begonnen, was onze motorenafdeling nog volop in opbouw. Briatore had veel mensen ontslagen, omdat hij dacht dat Renault helemaal uit de Formule 1 zou stappen. Toen de nieuwe motorregels van kracht werden hadden wij niet de capaciteit om daar optimaal op in te spelen."
Cyril Abiteboul: "Problemen motoren mede te danken aan Flavio Briatore"
- Gepubliceerd op 31 dec 2017 10:59
-
39
- Door: Mathijs Carolus
Trending nieuws
-
'Red Bull zet alles op alles en doet Verstappen astronomische aanbieding'
De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing blijft de gemoederen bezighouden. In aanloop naar de Grand Prix va...
22 jun 2026 14:09 -
'Williams wil niet wachten op Sainz en Albon: Pérez mogelijk naar Britse renstal'
Williams houdt de ontwikkelingen op de rijdersmarkt nauwlettend in de gaten. De renstal uit Grove zou serieuze intere...
22 jun 2026 15:24 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
Haas geeft Le Mans-winnaar de kans in Oostenrijk
Het team van Haas geeft aankomend weekend in Oostenrijk reservecoureur en Le Mans-winnaar Ryo Hirakawa de kans in de ...
22 jun 2026 14:47
Reacties (39)
Login om te reageren-
Niet netjes. Zes jaar is natuurlijk veel te kort om de problemen te herstellen...
- + 5
- 31 dec 2017 - 11:08
-
Precies mijn gedachte. Met deze instelling gaat het daar niet beter worden.
- + 0
- 31 dec 2017 - 11:52
-
Wel als Mercedes al zes jaar bezig was met de ontwikkeling.
- + 2
- 31 dec 2017 - 11:55
-
En als Flavio dacht dat Renault er helemaal mee op zou houden, dan heeft hij die info dus wel ergens vandaan gekregen. Dus is het niet de schuld van Flavio ...
- + 0
- 1 jan 2018 - 14:25
-
Wij Fransen zijn nooit ergens schuld aan. Snap dat nou eens jongens
- + 1
- 2 jan 2018 - 02:35
-
Stel je eens voor dat je voor een baas werkt, die je aanspreekt over tegenvallende cijfers, en dat jij dan zegt; Ja maar dat komt door mijn vorige collega tien jaar terug........
- + 2
- 31 dec 2017 - 11:10
-
Dat zegt hij: i dont care, voor jou 10 andere die het wel kunnen.
- + 0
- 31 dec 2017 - 11:19
-
Abiteboul en Briatore zitten samen in de schurkenkroeg, zegt ‘Foute Flavio’ tegen ‘Smerige Cyril’: “Moet je eens luisteren kleine boef van me. Als je mij nou eens van alles de schuld geeft, kunnen we lachen...”
- + 0
- 31 dec 2017 - 23:15
-
Dus eigen falen wordt afgeschoven op iemand die al 10 jaar weg is en op zijn minst al jaren weg was voor de introductie van de turbomotor....niemand bij Renault die na het ontslag van Flavio dus zag aankomen dat er een andere motor gebouwd moest worden waar op dat moment echt wel genoeg tijd voor was om personeel te werven.
- + 2
- 31 dec 2017 - 11:18
-
Ja nooit fan geweest van deze flapdrol
- + 1
- 31 dec 2017 - 11:42
-
is afschuiven, hoelang zijn we al met Turbo's bezig. En als de renault top twijfeld over het vetrek , dat ene dag vertrekken andere dag niet.... eens moet je de knoop doorhakken :p Renault heeft zelf gefaald betreft de huidige motor concept, was al te zien dat MErcedes al voor de turbo's al zuiniger en krachtiger was dan de renaults..
- + 1
- 31 dec 2017 - 12:31
-
Wolf zei wat over brawn, dus cyril zegt wat over flavio, who's next ? .....
- + 0
- 31 dec 2017 - 11:19
-
Beste mensen,
Abiteboul is een veel te verstandig mens om dit gezegd te kunnen hebben.
Mijn conclusie is dat we hier te maken hebben met 'nepnieuws'.- + 5
- 31 dec 2017 - 11:26
-
Als jij je conclusies baseert op (je eigen) aannames, kun je mischien beter helemaal geen conclusies maken.
- + 2
- 31 dec 2017 - 12:09
-
FRYSLAN, geef je per abuis een plusje, maar was niet de bedoeling
Abiteboul kraamt continu onzin uit en dit is misschien wel het allerdomste van hem.
Als Flavio mensen ontsloeg op de motoren afdeling deed hij dat waarschijnlijk omdat hem door het Renault concern opdracht was gegeven om te bezuinigen, dus als het al een verkeerde beslissing is geweest dan zou het netter zijn als hij over Renault spreekt in plaats van degene die het uit moest voeren.
Wat een ontzettend foute gladjanus is deze Fransoos zeg..... Maar goed, het is een Fransoos, dus dat is eigenlijk al de verklaring. Ik begrijp heel goed dat men bij RB helemaal klaar is met deze idioot.- + 3
- 31 dec 2017 - 12:16
-
@Fryslan : Sinds iedereen alles zomaar kan loslaten op 't internet, en vooral sinds websites te maken hebben met adverteerders en zodoende updates presenteren die veel views trekken, kan je geen staat meer maken op 'echtheid' van het nieuws. Ik deel je mening!
- + 1
- 31 dec 2017 - 13:18
-
Volgens mij is t principe van sarcasme niet iedereen helemaal duidelijk :)
- + 2
- 31 dec 2017 - 13:22
-
Ach, misschien was het alleen maar ironisch of juist cynisch. Blijft lastig op t net om dat goed in te schatten. Ondanks of juist dankzij de knipogen en andere toevoegingen ;-)
Oh nou deed ik het zelf ook.
Ik bedoelde het serieus maar wel luchtig gebracht.- + 0
- 31 dec 2017 - 13:47
-
Maximo, Renault was/is klaar met RBR niet andersom zoals jij wil doen geloven.
- + 3
- 31 dec 2017 - 13:59
-
@Maximo: Fransen en hand in eigen boezem steken gaan niet samen. Als ze de schuld ergens anders kunnen leggen...
- + 1
- 1 jan 2018 - 13:17
-
Een beroemde en beruchte Fansman genaamd Napoleon Bonaparte deed niet anders dan zijn hand in eigen boezem steken. ;)
Ps. Ja okay, zijn boezem was wat afgezakt...- + 0
- 1 jan 2018 - 17:11
-
Zielig figuur. En daar moet Red Bull het komend seizoen mee aan de slag. Arme Max en Daniël
- + 1
- 31 dec 2017 - 13:12
-
We zullen nooit echt weten hoeveel macht hij nog had in en rondom de F1. Maar gun die man ff rust, hij is net gescheiden.
- + 0
- 31 dec 2017 - 13:35
-
Kap eens met excuses zoeken en ga eens echt aan het werk Franse flapdrol!
- + 3
- 31 dec 2017 - 14:08
-
Alle excuses zijn zeker op, dat nu Flavio uit de kast wordt gehaald. Wat sneu, hou op met dat gejank en ga nu g.v.d. een goede motor bouwen!
- + 1
- 31 dec 2017 - 15:10
-
Flavio heeft het toch niet op de mannenliefde... laat hem in de kast
- + 0
- 3 jan 2018 - 15:08
-
Zo, de jankebakken hebben hun Renaultgal weer kunnen spugen. Jullie als Renault - haters moeten toch blij zijn met dit soort berichten. Hoe moet je anders de dag door?
- + 0
- 31 dec 2017 - 15:20
-
Bonne année à l'équipe infatigable de Renault webcare!
- + 0
- 31 dec 2017 - 15:38
-
Beste @RF, Renaultgal spugen? Wat is nou zo erg, om een weergave te geven van de feiten? Statistieken liegen niet en tonen aan dat het inderdaad ondermaats is wat Renault presteert.
- + 0
- 4 jan 2018 - 18:02
-
Beter gaat Honda alles voor elkaar krijgen.
- + 0
- 31 dec 2017 - 17:21
-
Lekrr makkelijk lullen
- + 0
- 31 dec 2017 - 18:30
-
Abitoffbull
- + 0
- 31 dec 2017 - 22:11
-
De juiste schrijwijze is: Abiteboul.
;)- + 0
- 31 dec 2017 - 23:18
-
Ik zag ooit: Ab Bitterbal
- + 0
- 2 jan 2018 - 13:51
-
Die Briatore moeten ze met terugwerkende kracht bog een keer de laan uit sturen.
En die Abiteboul met vooruitwerkende kracht. ;)- + 0
- 31 dec 2017 - 23:03
-
bog = nog
- + 1
- 31 dec 2017 - 23:05
-
Rond alle rijke mannen met veel macht lopen van die ja-knikkers die bang zijn om hun eigen baan en inkomen te verliezen.
Vandaar dat deze man alle realiteitszin verloren is en denkt dat hij god is en zelf zo perfect is dat het echt niet aan hemzelf kan liggen. Zo'n ja-knikker bedenkt dan weer 1 of ander lulverhaal om zo'n man te pleasen....krijgt zijn bonus...en- + 1
- 1 jan 2018 - 19:45
-
Hij zal gezegd hebben dat het kwam omdat de organisatie ontmanteld/uitgekleed was omdat men zou stoppen. Dat het Briatore was die dat moest uitvoeren doet niet ter zake. Renault heeft dat aan zichzelf te danken.
Ik denk dat hier een journalist(?) flink buiten de lijntjes aan het kleuren is...- + 0
- 2 jan 2018 - 18:27
-
Zwaktebod van deze Ciryl hoor.
- + 0
- 2 jan 2018 - 22:41
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Posts: 181
Niet netjes. Zes jaar is natuurlijk veel te kort om de problemen te herstellen...