user icon
user icon

Aston Martin luis in de pels van huidige motorleveranciers

  • Gepubliceerd op 18 dec 2017 16:03
  • comments 30
  • Door: Rob Veenstra

Aston Martin ontpopt zich steeds meer tot onruststoker in de onderhandelingen en discussies over de nieuwe motorformule voor 2021. Dat verklaarde directeur Andy Palmer aan Autosport. Aston Martin overweegt bij nieuwe reglementen in de Formule 1 te stappen, maar de huidige motorleveranciers houden alles liever bij het oude.

Mercedes, Ferrari, Renault en Honda zijn er niet happig op om nieuwe investeringen te doen. Palmer toont daar begrip voor, al gaat hij zijn aanpak niet wijzigen. "We zijn ons er terdege bewust van dat de huidige bewoners van de Formule 1 de nieuwe reglementen zoveel mogelijk richting wat ze nu hebben willen trekken. Dat zou ik in hun positie ook doen. Wij springen eruit als onruststoker, een rol die me wel bevalt."

"Als we besluiten om een Formule 1-motor te ontwikkelen, dan doen we dat niet in ons eentje. We brengen momenteel de mogelijke geschikte partners in kaart. Dat wordt dan een samenwerking vanuit technisch oogpunt en vanuit productioneel oogpunt. We starten het onderzoek daarnaar nu parallel aan het gekonkel rondom de reglementen."

Eerder zei Palmer al over een Formule 1-project van Aston Martin: "Ik ben er niet op tegen om met een andere partij samen te werken aan een Formule 1-motor. Er zijn verschillende manieren om dat commercieel gezien op te lossen. Ik ga nu kijken naar partners die daarvoor in aanmerking komen. Daarna beginnen we met de ontwikkeling van een enkele cilinder en in de lente van 2019 nemen we dan een besluit over de Formule 1. Tegen die tijd zijn de regels bekend en weten we waar de grenzen liggen en welke technologie beschikbaar komt."

Reacties (30)

Login om te reageren
  • Wastegate

    Posts: 390

    Ik kan het fout hebben. AM heeft toch AMG power in sommige (of alle?) modellen. Met andere woorden ik snap het niet.

    • + 1
    • 18 dec 2017 - 16:11
    • Beri

      Posts: 2.655

      Klopt. Alle huidige modellen met V8 motoren zijn motoren betrokken van AMG. De V12 motoren in AM's modellen is eigen fabricaat.

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 16:22
    • Wat snap je niet dan?

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 17:23
    • Kenju

      Posts: 2.629

      Maar dit hoeft op zichzelf dus weinig te zeggen. Palmer heeft ook al gezegd dat hij ook ok is met het Aston Martin-label op een Honda-powered motor. Zolang het maar geen Ferrari is, omdat ze daarmee concurreren.

      Overigens gaat het ook niet gebeuren op een Honda-powered auto aangezien Honda dit niet wil. Zij zitten immers in de F1 om pr-redenen (al kan je je afvragen in hoeverre je pr-matig wat bereikt als slechts motor-leverancier), en gaat dus niet Aston Martin plakken op een plek waar ze gewoon groot 'HONDA' willen hebben staan.

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 18:11
    • Big_El

      Posts: 2.137

      @Kenju: kunnen ze simpel oplossen als die motoren goed genoeg zijn geworden van Honda: Honda in de RBR en AM/Honda in de STR. En dan gewoon met 4 auto's het hele veld oprollen.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 07:45
    • @Big_El,
      Ik zou het niet 'simpel oplossen' willen noemen. Maar als Honda dat voor mekaar krijgt is het wellicht een optie.

      En misschien een deal om in de AM straatauto's Honda motoren in te lepelen.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 10:23
    • Kenju

      Posts: 2.629

      @BIG_EL: Ik weet niet of Aston Martin geïnteresseerd is in STR. En eigenlijk denk ik dat Honda ook niet veel op heeft met een ander merk op een van hun auto's. Ik denk dat ze gewoon hun eigen naam op een auto willen en niets anders. Vergeet niet dat dit niet eerder gedaan is, een naam van een fabrikant die verder niets te maken heeft met de motor-leverancier op een auto. Ferrari en Alfa/FCA hebben officieel dan niets (meer) met elkaar te maken, maar aangezien Marchionne bij beiden betrokken is... Het is ook niet voor niets zo dat Alfa dat bedrag betaalt aan Ferrari en niet aan Sauber.

      Àls Honda een ander merk toestaat zal het beperkt zijn tot Acura, denk ik. Vergeet niet hoe groot Honda is.

      • + 0
      • 20 dec 2017 - 01:21
  • F1monster

    Posts: 9

    Onrust zaaien is wat alle teams doen. We gaan het zien (Maxiaanse uitspraak) in 2018.

    • + 0
    • 18 dec 2017 - 16:14
  • ringo

    Posts: 2.738

    AM Honda F1 motoren :p

    • + 0
    • 18 dec 2017 - 16:46
  • Blue Bull

    Posts: 17

    Aston Martin staat te koop en het is maar de vraag of de nieuwe eigenaar(en) wel in de formule 1 willen.

    • + 1
    • 18 dec 2017 - 17:27
    • The dre

      Posts: 2.184

      Hoe kom je daar nu weer bij?

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 19:38
    • ringo

      Posts: 2.738

      zeker oud nieuws berichten van ugh jaar terug? Maarja... denk dat honda am koopt :p

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 20:39
    • Blue Bull

      Posts: 17

      @ The Dre:

      Zie bericht op automotive-management punt nl Maar was al langer bekend...

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 21:47
    • ederooij

      Posts: 33

      Stond zelfs op nu.nl

      www.nu.nl/auto/505(...)urs-in-verkoop.html

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 22:41
    • ederooij

      Posts: 33

      Stond gisteren zelfs op NU punt NL

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 22:54
    • Numnum

      Posts: 1.749

      Het is een ongesvhreven regel dat als je jezelf van de hand wil doen, dat je dan eerst voor een groter marktaandeel zorgt. Los of deze rendeert, dat is niet belangrijk.
      Da”s vrij eenvoudig en zo gaat het vrijwel altijd.

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 23:31
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Als ze naar de beurs gaan, wat volgens het artikel van nu.nl waarschijnlijk is, dan kunnen ze hier gewoon mee door gaan. Pas als de huidige eigenaren geen meerderheidsbelang meer hebben en er in een aandeelhoudersvergadering wordt besloten dat het niet kan, moeten ze stoppen. Maar datzelfde risico loop je bij bijvoorbeeld Mercedes en Renault.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 07:49
  • Farsteps

    Posts: 474

    Nou Daniel en Max zijn misschien wel allebei eigenaar van een Aston Martin en ik denk dat zij dat wel willen;)

    • + 0
    • 18 dec 2017 - 18:38
  • Ik word knettergek van al die kerstliedjes..

    • + 0
    • 18 dec 2017 - 20:29
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Oh denneboom, oh denneboom......

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 21:55
    • Hoor wie klopt daar kinderen. ....eehh , .....zie ginds komt de kerstman ??? Laat ook maar !

      • + 1
      • 19 dec 2017 - 00:06
  • Ha ha ha, lachwekkend begint die palmer te worden,,, ze hebben voor het eerst in honderdjaar een paar miljoen winst gemaakt. Dat merk heeft helemaal niks te zoeken in de F1 ,ze hebben domweg de poen er niet voor,en als partner?? Ja , wij leveren de naam-stickertjes....Cosworth mag de motoren bouwen en RB mag de rekeningen betalen?? ha ha ha.... Zelden zo,n geval gebakkenlucht meegemaakt als de praatjes van Aston-Martin dit jaar... Ben benieuwd hoelang Matechitz nog in dit fabeltje trapt....

    • + 0
    • 18 dec 2017 - 21:16
    • Misschien gaat Mateschitz het feestje wel betalen?

      • + 0
      • 18 dec 2017 - 23:34
    • Komt allemaal uit de koker van ‘Cryptic Christian’. Aston Martin komt helemaal niet in de F1, ze dreigen er net zolang mee totdat de motorformule de kant van Red Bull en ander klantenteams opvalt en zodra dat definitief is komen ze er achter dat de F1 toch geen haalbare kaart voor Aston Martin is...

      • + 2
      • 19 dec 2017 - 01:38
    • vectraf1

      Posts: 292

      100% eens met Larry!

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 02:39
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Ik heb wel erger gezien een aantal jaren terug: Spijker.
      Die maakten niet eens winst en begonnen toch met het runnen van een heel F1 team.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 07:52
    • Dhr Mol bezit echter nog steeds een stukje FI. Spyker staat er inderdaad niet meer op maar ik weet niet of het hem daar om te doen was.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 10:28
  • Arie54

    Posts: 2.570

    En dan trekt AMG haar steun aan AM in, en dan hebben ze bij AM toch een probleem.

    • + 0
    • 19 dec 2017 - 07:12
    • Big_El

      Posts: 2.137

      Waarom zouden ze dat doen?!
      Als AMG daar zo over denkt, dan moeten ze gewoon AMG motoren willen leveren aan RBR.

      • + 0
      • 19 dec 2017 - 07:53
  • zorba

    Posts: 918

    Mateschitz zag ook zijn omzet dalen in 2016

    • + 0
    • 19 dec 2017 - 07:40

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar