user icon
user icon

Eigenaar van Lola zet moderne windtunnel te koop

  • Gepubliceerd op 15 nov 2017 14:27
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra

De hypermoderne windtunnel van Lola staat te koop. Lola Group-eigenaar Martin Birrane heeft zijn aandacht verlegd naar het circuit van Mondello Park in Ierland en andere zakelijke activiteiten. Hij is niet meer in de wereld der engineering actief en heeft daarom de windtunnel te koop gezet.

Birrane nam de Lola Group in 1997 over en investeerde fors om het bedrijf van de ondergang te redden. Onderdeel van die investeringen vormde de bouw van een state-of-the-art windtunnel in 1998. Daarin zijn de Lola-auto's voor de Champ Car, de Le Mans-prototypes en de A1 Grand Prix-bolides ontwikkeld, maar ook Formule 1-teams maakten veelvuldig gebruik van de faciliteiten.

De windtunnel krijgt nu een andere eigenaar. Birrane legt uit: "Ik heb een lange en succesvolle reis in de productie en technologie van raceauto's afgelegd. Het is voor mij belangrijk dat het erfgoed van Lola blijft bestaan en blijft bijdragen aan Groot-Brittannië als globale leider in deze sector. Ik ben extreem blij met hetgeen onze hypermoderne windtunnel voor ons betekend heeft."

"Het heeft zijn nut gediend voor enkele meest geavanceerde bedrijven ter wereld op technologisch vlak, van autosport tot ruimtevaart, defensie en de automobielsector. Het is een succesvolle en levensvatbare zelfstandige business en daardoor voor elke potentiële koper een aanwinst. Het is het begin van een nieuw hoofdstuk, maar ik wil er wel voor zorgen dat de windtunnel in de juiste handen valt."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Ik heb al ruimte gemaakt op m'n balkon..;)

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 14:46
    • die tunnel is leuk maar ik zou niet weten wat ik met al die wind moet

      • + 3
      • 15 nov 2017 - 14:49
    • @Jean,
      Onze gezamenlijke Sauber testen?

      • + 0
      • 15 nov 2017 - 15:04
    • Trabant

      Posts: 535

      Ik hou niet van wind. Ben wel blij met licht aan het einde van de tunnel.

      • + 1
      • 15 nov 2017 - 15:10
    • Iets voor Hans Klok ?

      • + 1
      • 15 nov 2017 - 16:53
  • bougie

    Posts: 73

    ik zou er 'n hele grote scheetmachine van maken..

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 15:27
    • jah! vet man

      • + 0
      • 15 nov 2017 - 15:41
    • Daar heb je niet zo'n tunnel voor nodig. Die heb je al naar een avondje stappen met een goeie kebab aan het einde de volgende dag onder je deken... Daar kan geen ventilator tegenop...

      • + 0
      • 16 nov 2017 - 10:25
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Als ik de naam Lola hoor moet ik altijd aan Lolita denken. Kweenie waarom.

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 15:34
  • Caramba

    Posts: 5.786

    De dag dat... Lola de laatste keer in F1 in actie kwam
    is nu 20 jaar geleden. De fabrikant heeft 5 of 6 keer haar rentree gemaakt, en het ging altijd van kwaad tot erger. De laatste keer viel Riccardo Rosset buiten de 107% regeling, zelfs buiten de 114% regeling.
    Pek en veren, jongens en meisjes!

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 15:43
  • The dre

    Posts: 2.184

    Het ding is 20 jaar oud, het is maar wat je modern noemt.

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 16:00
    • Hoe oud is het gemiddelde vliegtuig binnen Europa? Grote machines worden veel langer ingezet als bijvoorbeeld een auto. De windtunnel aanzich is 20 jaar oud, alleen zal in de loop der jaren wel flinke updates hebben gehad. Kan mij niet voorstellen dat ze data inladen middels een floppie.

      • + 0
      • 15 nov 2017 - 23:04
  • Wie heeft er een windtunnel nodig als Kimi het gratis voor je doet: "I was having a shit..."

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 18:06
  • Misschien iets voor Force India. Of Renault.

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 21:34
  • Kan je nagaan,,, the Kinks hebben er zelfs een liedje over gemaakt..... i almost fell for my lola
    Lo-lo-lo-lo lola lo-lo-lo-lo lola
    Lola lo-lo-lo-lo lola lo-lo-lo-lo lola

    • + 0
    • 15 nov 2017 - 21:35

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

DE Eifel Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar